Regina III Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Min erfaring er at disse billige avfukterene ikke er i stand til å dra ut noe særlig fuktighet under ca 10 grader, under 5 blir de fort en isklump !! For å kunne benyttes ved lave temperaturer kreves "reversert" syklus for avising, og det er det kun de mer profesjojnelle (og dyre) som har. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 pascal skrev: Min erfaring er at disse billige avfukterene ikke er i stand til å dra ut noe særlig fuktighet under ca 10 grader, under 5 blir de fort en isklump !! For å kunne benyttes ved lave temperaturer kreves "reversert" syklus for avising, og det er det kun de mer profesjojnelle (og dyre) som har. Kan du antyde et merke og prisområde? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Jeg vil tro at for å "dra" ut fuktigheten fra et så lite volum som en båt tross alt er, er den beste løsningen å bruke en "billig" avfukter i kombinasjon med varmeovn, helst ca 20 grader. Dette behøver jo ikke stå på kontinuerlig, f. eks et par døgn hver måned hjelper godt. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Og her vurderer jeg å anskaffe luftfukter for å få opp fuktigheten i båten :) I dag har den vært nede i 29%.. Etter å ha tatt oppvasken og sånt er den oppe i 35, fortsatt alt for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Anonym skrev: Og her vurderer jeg å anskaffe luftfukter for å få opp fuktigheten i båten :) I dag har den vært nede i 29%.. Etter å ha tatt oppvasken og sånt er den oppe i 35, fortsatt alt for lavt. Jeg vet ikke om luftfuktmåleren din er justert for å ta hensyn til relativ luftfuktighet. Det høres ikke normalt ut at du i et maritimt klima "er nede i 29 %". Jeg antar at du med annen måler som tar hensyn til relativ luftfuktighet vil få en annen verdi. Jeg har brukt relativt avanserte hygrometere som måler luftfuktighet kontinuerlig i løpet av en uke nå under vinteren og aldri vært i nærheten av din verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 roaldbj skrev: Jeg vet ikke om luftfuktmåleren din er justert for å ta hensyn til relativ luftfuktighet. Det høres ikke normalt ut at du i et maritimt klima "er nede i 29 %". Jeg antar at du med annen måler som tar hensyn til relativ luftfuktighet vil få en annen verdi. Jeg har brukt relativt avanserte hygrometere som måler luftfuktighet kontinuerlig i løpet av en uke nå under vinteren og aldri vært i nærheten av din verdi. Hygrometeret skal ta hensyn til relativ luftfuktighet, en ganske enkel sak til noen få hundrelapper. Men det skal sies at jeg bor i båten, temperaturen ligger på dagtid stort sett på ca 23grader, om natten ned mot 18grader. Liknende resultater har andre som bor i båt også, med unntak av i skap og slikt, der det ofte blir veldig fuktig hos en del, selv har jeg så langt ikke opplevd noen som helst problemer med fukt. Luften her inne er ganske enkelt for tørr, det merker man lett, så jeg må gjøre noe med det før treverket tar for mye skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Anonym skrev: Hygrometeret skal ta hensyn til relativ luftfuktighet, en ganske enkel sak til noen få hundrelapper. Men det skal sies at jeg bor i båten, temperaturen ligger på dagtid stort sett på ca 23grader, om natten ned mot 18grader. Liknende resultater har andre som bor i båt også, med unntak av i skap og slikt, der det ofte blir veldig fuktig hos en del, selv har jeg så langt ikke opplevd noen som helst problemer med fukt. Luften her inne er ganske enkelt for tørr, det merker man lett, så jeg må gjøre noe med det før treverket tar for mye skade av det. Dette gjør saken atskillig klarere i ditt tilfelle. Med så høy innetemperatur og lav utetemperatur trekker du inn luft i båten som har svært begrenset evne til å holde på fuktighet. Når du bor i båten vil jeg anbefale å anskaffe noen grønne planter og dusje bladene regelmessig med vann. Dette er den beste luftfukteren. Forøvrig hjelper det godt å tørke av bord med våt klut. Dette gir god luftfuktighet. Problem med treverk som sprekker kan greit og enkelt håndteres med daglig tilførsel av vann med spruteflaske som forstøver vannet. Lykke til. Jeg er enda ikke blitt noe særlig klokere når det gjelder anbefalt elektrisk luftavfukter. Bør jeg investere i en kostbar eller i en relativt billig avfukter? Sitér dette innlegget Link to post
stisor Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Anonym skrev: Og her vurderer jeg å anskaffe luftfukter for å få opp fuktigheten i båten :) I dag har den vært nede i 29%.. Etter å ha tatt oppvasken og sånt er den oppe i 35, fortsatt alt for lavt. Er du sikker på at 29% (35) er alt for lavt? Har tidligere sjekket opp hva som er anbefalt luftfuktighet, og de fleste anbefalte 20-40%. I de aller fleste tilfeller der luft føltes tørr, var dette pga støv (mener ikke på noen måter å si at du ikke tørker støv og slikt hos deg her altså, var det som var nevnt i artiklene jeg fant om emnet). Tror du vil finne artiklene ganske enkelt dersom du googler etter "anbefalt luftfuktighet". Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 stisor skrev: Er du sikker på at 29% (35) er alt for lavt? Har tidligere sjekket opp hva som er anbefalt luftfuktighet, og de fleste anbefalte 20-40%. I de aller fleste tilfeller der luft føltes tørr, var dette pga støv (mener ikke på noen måter å si at du ikke tørker støv og slikt hos deg her altså, var det som var nevnt i artiklene jeg fant om emnet). Tror du vil finne artiklene ganske enkelt dersom du googler etter "anbefalt luftfuktighet". Jeg har fått vite at man bør ligge på ihvertfall over 40%, gjerne rundt 50-55% relativ luftfuktighet. Jeg tørker forøvrig støv minst en gang om dagen, og tar full gulvvask og alt 1-2 ganger i uka. Sitér dette innlegget Link to post
stisor Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 Anonym skrev: Jeg har fått vite at man bør ligge på ihvertfall over 40%, gjerne rundt 50-55% relativ luftfuktighet. Jeg tørker forøvrig støv minst en gang om dagen, og tar full gulvvask og alt 1-2 ganger i uka. Som sagt vet jeg lite om dette selv, men har søkt endel om det for en tid tilbake. En ser bl.a. fra Inneklima.com at det anbefales 20-40% relativ luftfuktighet, ihvertfall ikke over 50%. Det skal godt under 20% før kroppen reagerer pga luftfuktigheten, andre forurensinger er som regel årsaken til eventuelle problemer... Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 29.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2006 roaldbj skrev: Ser at prisen på de elektriske luftavfukterne varierer en del i pris. Hva skal man se etter av sentrale opplysninger utover pris nå avfukter skal velges? Utvelgelseskriterier er det best du velger selv, avhengig av din bruk. Men det jeg har sett er: * Om de automatisk slår seg av når temperaturen blir så lav at de iser til * De jeg har sett stopper automatisk når vanntanken blir full * Volum på vanntanken, fra 2,7liter og oppover * Om de har mulighet for å koble til slange for å drenere bort vannet * Avfuktingsmetode er visst enten silika-skiver eller nedkjøling (Silikaskive-metoden er visst best, men trekker mest strøm) * Vekt fra 14,5kg og oppover * Støy fra 45dB til 48db!!! 3dB tilsvarer fordobling av lydeffekt / opplevd støy! Velg feks ut fra om du planlegger å bruke avfukteren mens du er i båten, på tur, eller om den skal stå uten tilsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Orion Sand Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Jeg tenkte å kjøpe avfukter til 1090 på Clas Ohlson, men de har trukket den fra salg på grunn av feil sa de i butikken. Ser på nettsidene deres at de ikke selger noen avfukter i Norge lengre. Fant en litt større modell på Siba.no, Appliance 2020 Luftavfukter. Dne koster 2.490. 1. Er det noen som vet hvorfor ClasOlhson har stoppet salget av avfuktere? 2. Er det noen som har erfaring med appliance? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 I web-butikken på clasohlson.no har de den på lager..... Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Du finner den her , jeg har en slik i båten selv og har gode erfaringer. Er litt nysjerrig på feilen dei snakket om i butikken, har du noe mere info ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2007 Dette spørsmålet fikk jeg her om dagen, og er LANGT utenfor min viten: Kan oppblomstring av legionella-bakterier skje i forbindelse med slike luftavfuktere??? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Herman Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Jeg vil TRO (vet ikke) at det motsatte er tilfelle. Avfukteren samler jo vannet i en beholder, i motsetning til at det er generelt fuktig i båten. Muggsoppen innerst i stikkøya trives betraktelig dårligere etter at jeg fikk avfukter. Det samme vil vel være tilfelle med legionella? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Miranda Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Orion Sand skrev: Jeg tenkte å kjøpe avfukter til 1090 på Clas Ohlson, men de har trukket den fra salg på grunn av feil sa de i butikken. Ser på nettsidene deres at de ikke selger noen avfukter i Norge lengre. Fant en litt større modell på Siba.no, Appliance 2020 Luftavfukter. Dne koster 2.490. 1. Er det noen som vet hvorfor ClasOlhson har stoppet salget av avfuktere? 2. Er det noen som har erfaring med appliance? Kjøpte en luftavfukter på Mekk til ca 1600,-. Og den virker som bare det, mange med meg i området har luftavfukter stående på i båten og det hjelpe, trenger ikke altid ver det dyreste som er det beste Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Vannskrekk Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Marwin skrev: Dette spørsmålet fikk jeg her om dagen, og er LANGT utenfor min viten:Kan oppblomstring av legionella-bakterier skje i forbindelse med slike luftavfuktere??? Dette vet jeg ikke Marwin, men jeg kan forsøke å tenke høyt. Legionellautbrudd i Norge de siste år, har kommet fra dusjanlegg eller fra kjøletårn. Kjøletårn er tårn som fjerner overskuddsvarme fra omgivelsene (gjerne fra klimaanlegg ved større hoteller, fra skoldeslakterier o.l.) ved at varmen brukes til at vann fordamper. Dette gir en forstøvning av vanndamp som lett dras ned i våre lunger når vi befinner oss i nærheten. Legionella i dusjanlegg kommer gjerne fra større anlegg (idrettshaller eller f.eks større anlegg i borettslag) der man har tenkt for mye sparing - altså man holder ikke høy nok temperatur på varmtvannet. At vannet er legionellainfisert er ofte ikke nok til at mennesker blir syke av det, men når det forstøves i små dråper eller i damp (f.eks fra dusj) vil det bli tatt opp i våre lunger. Jeg ser på en luftavfukter som en motsatt prosess av dette. Her avfuktes lufta mot ei kjøleribbe/kjøleflate. I et kjøletårn avkjøles lufta mot en vannflate som gjør at lufta fuktes. Jeg har aldri hørt noe om at luftavfuktere har vært smittespredere. Høres dette fornuftig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Først må jeg si at jeg selger Meaco avfuktere, og at jeg dermed er inhabil. Jeg kan komme med litt info vedrørende det som er skrevet over. Det finnes i hovedsak to typer avfuktere. Den vanligste og billigste er basert på en kompressor. Dette er billige maskiner som en kan få for rundt 1500 kroner. De bruker typisk 200-250 watt. De fungerer veldig bra når det blir varmt, men dårligere når det er kaldt. Under 15 grader bilr det merkbart dårligere, og under 10 grader fryser det is i dem. De må dermed bruke mye av tiden sin på selv å smelte isen. Den andre typen er en maskin som er basert på en tørkerotor. (eller silicaskive) disse maskinene er dyrere, typisk 2500-3500. Disse bruker tilsynelatende mye mere strøm, typisk 600-700 watt. Disse maskinene fungerer uavhengig av temperatur, helt ned til 1 grad. Derfor er de godt egnet i båt. De er veldig effektive, og når det er tørt nok slår de seg av og venter med å starte til det igjen er fuktig. Siden de er så effektive bruker de kortere tid til å tørke båten, og om man ser på strømforbruk pr liter vann så er det omtrent samme pris om man bruker en kompressormaskin eller en tørkerotormaskin. Meaco DD8L er en slik tørkerotormaskin. Jeg ser noen har varmeovn i tillegg for å kompensere for at avfukteren ikke tar ut nok vann når det er kaldt. Det er forsåvidt en grei løsning, men da må man betale strøm for både varme og avfukting. Jeg ser noen var bekymret for legionella. Det kan jeg for lite om men jeg mener det er et problem ved høyere temperaturer. Skulle det vært et problem i avfukteren så ville det kunne bli et problem i vanntanken også, og det vannet drikker vi jo.... Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.