Jump to content

Feil konfiguration motor vs. drev? For lite fart med 300hk


Kapt.

Recommended Posts

Hei,

 

Er i gang med kjøp av Islandsk speedsjark Sómi 860. 
Den bleiv levert i ‘92 med Star Powr 260hk motor og tilhørende Stern Powr drev. Fart sirka 30 knop.

Nuværende eier har byttet motor til Perkins Sabre M300Ti med et ZF220 gear mellem drev og motor. Utveksling 1:1 og samme i drevet. 
Toppfart på so gott som flatt hav 16 knop.

Forklaring er sovist at Perkins motoren har max rpm 2800 og opprinnelige motoren oppimot 4000rpm og da snurrer propellen ikkje fort nokk til noen fart.

 

Siden drevet er fra ‘92 tenkte eg det havarerer snart og bytter til nytt til den tid. 
 

Men so har eg fått med meg det ikkje nødvendigvis er so enkelt.

Og har alikevel lyst til at mene det må finnes drev som har passende gearing til at kunne bruke denne motoren.

 

Er der noen som har peiling?

Link to post

innbiller meg at Star Power var basert på fords 7.3 liter V8?   Finner at den hadde maks anbefalt turtall på 3400 i båt...?  

Drev på "saktegående" diesel , dvs 2800 og deromkring er fort trøblete, pga at dreiemomentet gjerne er massivt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

jeg tenker at si, 2600 rpm på propellen ikke behøver å være helt galt, så lenge propellen har diameter/bladareal noktil å få tilstrekkelig grep i vannet , og så må stigningen selvfølgelig tilpasses 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
hanto1 skrev for 1 time siden:

Da denne motoren har over 1000Nm dreiemoment så må du ha et kraftig drev, eksempelvis Konrad. Dette koster fort 250K.

Hvor mye fart du får med optimalisert propell på drevet du har tør jeg ikke tippe.

Hvordan passer propellen du har med motorens pådrag? Når du tidlig max turtall med masse å gå på på hendelen?

 

D6 har jo 1000nm og leveres med standar dph 

Link to post

https://www.crowleymarine.com/d/tech_article/oe-1913-2012-model-number-reference-guide---technical-specifications-omc-stern-drives-1964-1993

 

Kan ikke noe om disse motorkodene, men ser jo ut som dette drevet er beregnet for bensinmotorer, og ingen over 235hk, så din kombinasjon med 1:1 utveksling blir her helt feil. Tviler på at det går på stor nok propell med nok bladareal for å kompensere, og da får du jo enda mere påkjenning.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

Kan ikke noe om disse motorkodene, men ser jo ut som dette drevet er beregnet for bensinmotorer,

ser ikke noen plass at det er noe OMC drev involvert .. :usikker:

Stern Powr er kraftigere saker, og krever girkasse utenom.  Ser noen modeller tillater opptil 17" og 19" diam propeller. Nå aner vi jo ikke hva slags modellnummer på drev  eller propelldimensjon det er snakk om her , så da er det vanskelig å svare konkret 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

se der ja :smiler:

Først ville jeg funnet ut hva stigning er på nåværende propell, så fått gjort litt beregninger på hvor mye man bør opp i stigning.  Så lete etter propell på nett. 
Om ikke du når 30 knop så bør iallefall en markant forbedring være mulig å få til uten å ruinere seg 

 

 

Kapt. skrev for 11 timer siden:

Fart sirka 30 knop.

 Slike oppgitte hastigheter kan man etter min mening ofte ta med en klype salt.  Ofte oppmålt under testkjøring på verftet med ny og ren båt som ikke er fylt opp med alskens stash.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jada 30kn er best case med flettny båt, er med på den.

Men nu er der sirka 40hk mere tilgjengelige end med opprinnelige motoren og får 16kn..
Må finne en forbetring som er at leve med uten at gå helt konk.

 

Skjønner at de der Konrad drevene er saken men dyre. Må høre med forhandler og so får eg sjå🤞🏻☺️

Link to post
ivar skrev On 2.6.2025 at 20.35:

innbiller meg at Star Power var basert på fords 7.3 liter V8?   Finner at den hadde maks anbefalt turtall på 3400 i båt...?  

Drev på "saktegående" diesel , dvs 2800 og deromkring er fort trøblete, pga at dreiemomentet gjerne er massivt

Ved jevn fart og uten grunnstøting er det vel først når det byttes til propell med større stigning at det blir større belastning på drev?

 

Hvis båten har vært kjørt med motor med mindre moment på 3400 omdr så har den også kjørt på 2800 omdr og avgav via drevet det momentet som kreves hele veien opp til 2800 omdr. Det vil ikke kreves noe mer moment ut til propell selv om motoren kan levere mer moment. Forutsetter nå samme bruk som før. Ikke kraftigere akselerasjon, tyngre båt eller tyngre slep, og ikke grunnstøting som holder igjen propellen.

 

Tenk på reimoverføring via reim og reimhjul fra båtmotorer eller bilmotor til dynamo. Den overføring vil nok ikke bære istand til  takle det momentet motoren leverer, men det går likevel fint fordi dynamoen ikke holder igjen med så mange Nm.

Link to post
23 minutes ago, hanto1 said:

Stern Power var ganske robuste drev og mange fiskebåter på Island brukte disse, Konrad blir regnet som arvtaker. Får håpe du finner en mere optimal propell i første omgang

Trodde det var forskjellige drev jeg! Star Power og Stern drive

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
hanto1 skrev On 3.6.2025 at 8.39:

Volvo DPH drev på en 30fots fiskebåt som skal lastes tungt og brukes hardt har jeg liten tro på, selv med drevdusj etc.  DPH er jo for for  fritidsbruk og  har hatt sine problemer, selv på D6 370 / 850Nm.

 

Jeg skjønner hva du mener, meeeen det går jo endel taxibåter rundt i landet her med dph som går ett par tusen timer i året med svært mange personer og mye pikk pakk ombord. 

 

Ikke det at jeg prøver og overtale trådstarter til og sette på dph, men de tåler jo endel mer enn man trur hvis man viser hensyn 

 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Drev på fiskebåt er uegnede greier. Det vil få en kort levetid. Selv et lite tau i propellen gir stor risiko for skade. 

 

Ikke skyt meg nå, men de gangene jeg fikk teinetau i propellene på taxibåten så ga jeg bare mer gass og har aldri opplevd at det ikke har gått bra, men det hadde seff utarta seg annerledes hvis det hadde skjedd i lav hastighet der man ikke har så høyt turtall på propellene 

Link to post
Eika skrev for 4 timer siden:

Jeg skjønner hva du mener, meeeen det går jo endel taxibåter rundt i landet her med dph som går ett par tusen timer i året med svært mange personer og mye pikk pakk ombord. 

 

Mener å ha lest et sted at D6 motorene har elektronisk begrensning av dreiemoment i mellomregisteret for å være snillere med drevet...? 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 minutt siden:

 

Mener å ha lest et sted at D6 motorene har elektronisk begrensning av dreiemoment i mellomregisteret for å være snillere med drevet...? 
 

 

Kansje, men har mine tvil for båten min dro rett i plan med 23stk ombord, hoppa i plan med en kad42 stående på dekk. 

 

Jeg har alltid hørt man skal gi på litt roligt for og spare drevet og derfor er det flere som kobler ut kompressoren, men jeg har dytta spaken helt frem flere ganger jeg der jeg skulle vise hvor godt den halco 29'n aksa fra 0 til 40 

Link to post

Takk for input alle!
 

Blir kanskje at bytte til Volvo Penta motor og drev etterhvert. Fås brukt også og er da nokenlunde rimelige. Perkins motoren er kjempefin til sitt bruk og kann selges også. Er litt redd for at bytte propeller pga. moment på Perkins’en. Plusseligt har en ødelagt drevet. Må forske litt på det først. 
Har sett efter ellers og drev uten antydning av korrosjon etc. Ser faktiskt veldig fint ut☺️

Blir at kjøre sånn litt frem i tid og kansje holde øye med brugte Konrad drev.

Har tilgang til massevis av fyringsolie, men der er vel for mye svovel og annnet oppi til at brukes som båtdiesel.


Ikkje fartmaskin nu men i en fager fremtid kanskje🚀

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...