nomen Startet 2.Juni Link til dette innlegget Startet 2.Juni Når jeg overtok båten i 2023, var det første jeg gjorde å skifte septikslanger. Har etter dette vært raus med spylevann etter hvert dobesøk, og spylt igjennom med freskvann før båten blir liggende ubrukt i flere dager. Har også kjørt igjennom sitronsyre innimellom alt for å hindre urinstein. Allikevel har jeg merket at dassen drar dårligere unna enn vanlig den siste tiden, så idag kjørte jeg på med stakefjær. Og ganske riktig, masse urinstein i slangen. Fikk staket og skylt ut masse, lar nå slangen stå til imorgen full av sitronsyre, og håper det blir rent. Kommer til å handle inn slange og rørdeler imorgen slik at jeg får koblet pumpen for spylevann via 3 veis kran til ferskvannstanken. Dermed kan jeg velge mellom fersk, eller saltvannspyling. Siden jeg har en Jabsco quiet flush dass som har separat spyle og utsugningspumpe, er jeg ikke redd for å få "dovann" inn i ferskvannstanken. Håper med dette at urinsteinsproblematikken er en saga blott, det er tross alt en av de værste kildene til dotrøbbel vi har. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Captain Chaos Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Har hatt samme båt i 7 sesonger nå. Ferskvannsdasser. Originale slanger fra 2003. Demonterte en slange i forbindelse med større tank. Kun noen mm med slim i slangene, uten betydning for funksjon. Ferskvannsdasser is the real shit! Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ttyridal Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Blir sitronsyre for puslete kanskje ? vi kjører på med 35% eddik.. som tilsynelatende gjør susen.. Ferskvannspyling står likevel på oppgraderingslisten.. pinlig når lukten av råttent sjøvann siver ut i en fullpakket uthavn 😷 Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Er på andre sesong nå med ferskvannstoalett i Saga 29. Sjøvannspumpen på Jabsco Quiet Flush ble byttet ut med magnetventil som får spylevannet fra ferskvannstanken. For sikkerhets skyld monterte jeg tilbakeslagsventil på inntaket til magnetventilen, mulig det er overkill, men tar ingen sjanser. Har 11 liter/min trykkvannspumpe, og 3/4’’ magnetventil. Er veldig fornøyd så langt, ikke lukt fra slangene som jo tidligere skyldtes råttent sjøvann som ble stående, også i septiktanken. Bruker minimalt med sanitærvæske etter byttet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Har hatt Jabsco Quiet Flush i 12 år. Aldri noen problemer. Liten lekkasje gjorde at jeg demonterte (slitt simmerring) og til min store overraskelse var avløpsslangen (25 mm) helt ren innvendig. Skyller alltid med mye vann og spyler godt med ferskvann hver gang jeg forlater båten. I tillegg skyller jeg med litt eddik av og til. Ikke aktuelt for meg å bruke av begrenset beholdning med ferskvann til spyling. Eivind(( Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Har aldri hatt problemer med lukt eller urinstein til tross for at alle dassene har vært saltvannsspylt. Hadde dog alltid en god svett med grønn viking i dersom vannet skulle stå noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Her går det i 32 % eddiksyre. Syren løser ikke urinstein, men hindrer at den dannes. Vi har aldri hatt urinstein. Meget liten skvett eddik i toalettet hindrer at vannet råtner. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Jeg ville vært forsiktig med syre, om ikke tanken er syrefast. Ganske få septiktanker som er det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Jeg har forenklet ferskvannskylling, jabsco quiet flush med separat spylepumpe: - Urinering, skyll ned, hell i ett glass ferskvann, skyll ne. Fyll på med ett nytt glass, la stå - Bommelom, skyll ned, 1-2 glass vann, skyll ned og fyll opp med ett glass vann Har hatt det slik i minst 10 år, ingen snevreste eller urinstein. Når helgen er ferdig tømmes alltid tanken og jeg fyller opp skålen med ferskvann og tømmer denne og tanken på nytt Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni Jeg har også jabsco quiet flush med separat spylepumpe og ventiler for å velge mellom ferskvann og saltvann. Dessverre ikke treveisventil, men to vanlige kuleventiler. Det blir jo kanskje litt katastrofe om noen åpner opp begge ventilene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nomen Svart 6.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni Jeg har jo dusjslange rett ved doen, så kunne brukt den til å spyle med, men det blir tungvint. Nå har jeg lagt opp slange fra vanntank til spylepumpe, så nå er opplegget i bruk. Skal få montert inn en 3-veisventil slik at jeg kan veksle over til sjøvann om det begynner å gå tomt med ferskvann. Det er bare i ferien det kan være ett problem, i helgene holder 200 liter i massevis. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 6.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni tobixen skrev On 6.6.2025 at 18.20: Jeg har også jabsco quiet flush med separat spylepumpe og ventiler for å velge mellom ferskvann og saltvann. Dessverre ikke treveisventil, men to vanlige kuleventiler. Det blir jo kanskje litt katastrofe om noen åpner opp begge ventilene. Vis hele sitatet Ikke katastrofe akkurat, men litt unldig bruk av ferskvann.(spørs hviken slange det er mest motstand i) Jeg kjøpte en 3-veis 3/4" T-ventil på Hydroscand, koster ikke mye mer enn to stk vanlige kuleventiler, trenger færre andre messingdeler også. Messingdeler har blitt dyrt det siste året....det også🤨 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tobixen Svart 6.Juni Link til dette innlegget Svart 6.Juni nomen skrev On 6.6.2025 at 18.31: Ikke katastrofe akkurat, men litt unldig bruk av ferskvann.(spørs hviken slange det er mest motstand i) Vis hele sitatet Dersom vanntanken er relativt tom, så antar jeg at det vil renne saltvann inn på tanken, er vanntanken full så antar jeg at det vil renne ut. Jeg gjorde ikke jobben selv, det var andre som gjorde den - og i tillegg til kuleventil inne på toalettrommet er det også kuleventil i forbindelsen til vanntankene. Jeg tenkte først at det ikke er noe problem med hygiene her, ettersom vannpumpa er helt separat fra utløpet ... men jeg har revurdert litt: * Det er et filter montert før vannpumpa. I dette filteret kan det havne mye ugg. * Innløp til dassen og utløp til dassen er montert veldig nært hverandre - og til alt så ligger innløpet bittelitt akterut for utløpet. Så når man seiler med åpen septiktank og gjør sine ting, så kommer kloakken rett inn i spylevannet. Så kan man regne med at det blir en del e. coli og worst case (troligvis ikke) parasitter sittende fast i vannfilteret. * Dersom man så bytter til ferskvannsspyling, så risikerer man at dette finner veien tilbake til vanntanken. Fra vanntanken har jeg et Brita drikkevannsfilter, men i bruksanvisningen fraskriver de seg etthvert ansvar, det står svart på hvitt at vannet man tar inn i drikkevannsfilteret allerede må være av drikkevannskvalitet. Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Hulda skrev On 5.6.2025 at 18.42: Her går det i 32 % eddiksyre. Syren løser ikke urinstein, men hindrer at den dannes. Vi har aldri hatt urinstein. Meget liten skvett eddik i toalettet hindrer at vannet råtner. Vis hele sitatet Enig bunkrer eddiken i Danmark på kanner Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nomen Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni Ja, du har kanskje ett poeng, da er nok 3- veisventil sikrere. Da vil aldri vanntank og sjøvann kunne være "koblet sammen". Jeg har tenkt mye på dette med hygene, men slik jeg ser det er det i praksis umulig å få "dovann" inn i vanntanken. Fordi: Utløp dass og innløp dass er helt separert. Man må fylle dassen bokstavlig talt til randen med dritt for å få dovann opp til innløpet. Dernest må dovannet komme seg ca 1,5 meter fra dassen til pumpen, renne forbi pumpen som jo kun pumper en vei, videre forbi en enveisventil og til slutt ca 5 meter slange tilbake til tanken. Alt dette må skje kun ved hjelp av gravitasjon, det finner jeg meget usannsynlig. Jeg håper jeg har rett....... Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Vel, den eneste måten å være helt sikker, er om ferskvannstanken ligger høyere enn pumpetrykket. Og da er ikke en Saga 315 høy nok. Ta utgangspunkt i at ingen ventiler er helt tette og ingen pumper bare pumper en vei, og ikke lekker den andre veien. Det eneste sikre er å ha en dedikert vanntank for ferskvann til toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni Nei, 100% sikker kan man ikke være, teoretisk sett kan alt skje. Dog tenker jeg at sannsynligheten for at spylepumpa begynner å gå feil vei akkurat den gangen doskåla er breddfull av drittvann, og klarer å presse dovann forbi enveisventilen er relativt liten, da er det mange andre kilder til tarmbakterier som også begynner å bli sannsynlige. Det mest riktige er separat vanntank, men som med det meste annnet i båtverden må man inngå komprimisser. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Du har sikkert allerede drikkevannsfilter med kull/sølvjodid? Det skal stanse det meste av bakterier og virus sier reklamen. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Eg har brukt ferskvann i 6 år og aldrig opplevd noko ubehag,har Dometic toalett Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Roger jo skrev On 7.6.2025 at 6.36: Enig bunkrer eddiken i Danmark på kanner Vis hele sitatet Jeg har enda ikke fått full klarhet i dette og har vurdert å eksperimentere mer. Her på båtplassen har vi fastslått to ting: Skyller man ned med en liten skvett eddik hver eneste gang man gjør bimmelim, slipper man å bekymre seg over urinsten. Eddik virker forebyggende, men er ikke kraftig nok til å bryte ned urinsten (dette er litt rart, for urinsten er en kalkforbindelse, og Wikipedia er ganske klar på at eddik bryter ned kalkforbindelser. I tillegg ser jeg at det bobler når jeg tar en slange full av urinsten og heller på eddik ... så det er noe her jeg ikke helt har forstått). Spørsmålet mitt er - hva med nyansene mellom disse to ytterpunktene? En skvett eddik for dagen? Flere gang for dagen? En skvett eddik i uka? Jeg kan meget godt fikse en skvett eddik for dagen, men å instruere alle toalettbrukere i å putte på litt eddik, det blir for komplisert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Jeg har spylt med saltvann i 16 år. Fremdeles originale slanger og ikke noe merkbart problem med urinstein. Bruker ingen midler utover saltvann. Alle ombord har beskjed om å spyle lenge. Og da mener jeg så lenge at det garantert ikke står noe urin eller grums igjen i slangen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Det er viktig å ikke spare på sjøvannet. Her om bord spyles det også rikelig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Byttet slanger da jeg monterte septiktank ca 1990 de var fine Byttet på ny ca 2014 når jeg fikk Dekks suging da vi skulle på svenskekysten 2015. de var også fine, mener mye av æren er at jeg har trykktank og fyller på med luft til 2,5 bar, da fikk slangene vaska seg, mener og at sugestasjonene gjør en bra jobb. har minsket på eddik bruken da en ble kvitt Jokerventilen til TMC og fikk 38mm slange fra denne i 2019... Dometic MasterFlush MF 7120. endelig et toalett med 38mm stuss med skrukopling Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Worry II skrev On 6.6.2025 at 8.44: om ikke tanken er syrefast Vis hele sitatet Obs hvis man skal bytte ut tanken: Lufting av septiktanker er normalt mangelfull. Oksygenfattig miljø forårsaker punktkorrosjon på syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Ikke helt relatert, men jeg tar det med ... for å gjøre en lang historie kort, så tror jeg det er risiko for urinstendannelse også i nedre del av tank, samt slange, kuleventil og skroggjennomføring for dumping til sjø dersom man har frittfall-system på dette. Også dersom man skyller godt. Litt eddik hjelper nok på. Fortetting av andre ting enn urinsten kan også være en risiko. Det var en eller annen (husker ikke hvem, husker ikke hvilken tråd) som opplevde at tømmehullet gikk tett - så han måtte dykke ned under båten med sugekopp og prøve å få løsnet ting, for deretter å komme seg vekk så fort som mulig. Han fikk tømt tanken, men den gikk tett igjen kort tid etter. Det er jo ikke helt utenkelig at dette skyldes urinsten. Jeg har gått med en bekymring der, om jeg noensinne ville oppleve det samme. Jeg har frittfall-tank, åpner bare en kuleventil og så renner ting fritt ut i sjøen. Denne kuleventilen er jo selvfølgelig under vannlinja - og jeg oppdaget i dag at det ikke er jevnt fall i koblingen septiktank-kuleventil-skroggjennomføring, det er bittelitt oppoverbakke der. Ting blir vel skylt relativt grundig hver gang jeg seiler med ventilen åpen under stor sjøgang eller slåing, hvor båten krenger vekselvis mot styrbord og babord. Dessuten, når jeg tømmer tanken, så pleier jeg normalt å først tømme så godt det lar seg gjøre, så stenge ventilen og fylle opp igjen med en god del vann, for så å tømme igjen. Det hjelper sikker for å få tømt ut litt mer grugg, men neppe mot urinsten. Allikevel, det er vel ikke fritt for at det ofte kan bli stående en ganske tykk grøt der. Det ser ut til at nedre deler av septiktanken min også står under vannlinjen - så ikke nok med at det blir stående ganske tykk grøt der, men det er også en god del liter med septik som sjeldent blir tømt. Slik sett er nok tømming til land mer optimalt, man får tømt tanken skikkelig, og dersom det er kraft nok på pumpa og godt med åpning på ventilasjonen, så får man fjernet det meste av gugge. Det er nok lurt å pause tømmingen litt, fylle tanken med vann, og så tømme en gang til for å få gjort litt bedre rent - og for å unngå store mengder stående kloakk på slangen. (Denne tømmeslangen går i min båt gjennom skap i pantry - og enten det er sjøvann eller kloakk som står på slangen, så begynner det etterhvert å lukte ganske ufint - så når jeg vet at det er lenge til neste gang jeg skal tømme over dekk, så skyller jeg slangen litt med ferskvann, lukker ventilen, fyller opp slangen med ferskvann og tilsetter litt klor). En anekdote - da jeg ble tatt opp i København i 2020, så var også kulleventilen lekk, i den forstand at det ikke var mulig å lukke den skikkelig. Tanken var tømt og den lekke kuleventilen lukket da båten ble tatt opp - og jeg hadde vel tatt familien med på pizzeria da båten faktisk ble tatt opp. Løftebeltet havnet på utsiden av tømmehullet - så da båten var plassert i krybbe og beltene ble fjernet, kom det massevis av kloakk ut av tanken. De var ganske så sinna på meg, jeg måtte pent ta kost og spyleslange og rydde etter meg selv, selv om dette skulle vært inkludert i prisen. Kuleventil og skroggjennomføring ble profesjonelt byttet ut i 2021, jeg var ikke tilstedet og fikk aldri sett hvordan det stod til. Jeg har aldri giddet å inspisere tømmeslange eller kuleventil. Ikke før i dag, ifbm landligge. Først tømte jeg tanken rett ned på bakken. Jeg hadde forventet en liter eller to med "litt skittent vann", men hørte at det rant og rant ... gikk rolig ned stigen og kunne se at det fortsatt rant og rant ... og til slutt var det en ganske så seigflytende masse som kom ut. Det var bare å finne frem vannslangen og skylle vekk mens jeg enda var alene i området. Av ulike årsaker spylte jeg ikke tank og kuleventil skikkelig før jeg gikk i gang med å fjerne septikslangen - og det angrer jeg på, det kom ganske mye illeluktende kloakk ut ved forsøk på å fjerne slangen ... såpass mye at jeg måtte vanske fingrene grundig og ta meg en pause ved tastaturet. Jeg tror jeg skal gå i gang med lakkearbeid før jeg jobber videre med det der. Kanskje unne meg et glass med rom også før jeg fortsetter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.