Gabi Svart Søndag 20:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:23 Dersom det er slik at urinstein oppstår når urin og saltvann blandes, så må man vel således forutsette at dette blandevannet må stå stille en viss periode i slangen. Gjentatte ganger=urinstein. Dersom vi er enige om at saltvann alene i en septikslange ikke lager urinstein virker det ganske åpenbart at urinstein kan unngås dersom man bruker godt med saltvann når man skyller ned slik at ikke blandevannet står igjen i slangen. Så kan man gjerne bruke grønn Viking (utgått), eddik eller annet for å få bort lukt fra gammelt stillestående saltvann men dette er da ikke relatert til dannelsen av urinstein. Sålenge tanken er stor nok til at saltvann i gode mengder kan brukes trenger man således ikke å skylle med ferskvann. Er tanken liten og man må spare på vannet kan det være fornuftig å vurdere ferskvann som skyllemiddel. Noe sånt, oppsummert? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Søndag 20:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:44 Har hatt Dometic Masterflush 8140 med kvern og saltvannsspyling i 10 år, ca 2 meter slange opp til septiken. Bruker ingen remedier og ikke mye vann. Måtte demontere kverna for noen år siden, da den ikke lenger gikk rundt pga urinsten, samt at enveisventilen i gummi lakk av samme årsak. Utenom det så har jeg så langt hatt null problemer. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden For min del hjelper det lite om andre ikke har problemer med urinsten😀. Til tross for (u) jevnlig bruk av sitronsyre, gjennomspyling med ferskvann etter hver tur, og (i forhold til kapasiteten på septiktank) mye spyling med saltvann etter hvert besøk, endte det altså opp med delvis tett slange etter ca 2 sesonger. Det gidder jeg ikke. I Skarpnesen, hadde jeg 130 liters tank og ca 1 meter slange mellom dass og tank, der var det aldri noe urinsteinsproblematikk. Uansett, ved å spyle med ferskvann elimineres hele problemet, og det var ingen stor sak og bygge dette opplegget i min båt. Det tok noen timer og kostet meg ca en båtpenge, vel verdt, hvis jeg slipper å høre knasingen av urinstein i septikslangene igjen😉 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Maika Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden nomen skrev 3 minutter siden: For min del hjelper det lite om andre ikke har problemer med urinsten😀 I god forumånd deler man jo sine erfaringer, ofte uansett hvor hjelpsomt det er for trådstarter🤣 (Og for de med begrenset mengde ferskvann ombord og som liker å være borte fra vannpåfylling i lengre tider, så er det jo greit å vite at det altså ofte går fint å ikke gjøre det også.) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden nomen skrev 29 minutter siden: I Skarpnesen, hadde jeg 130 liters tank og ca 1 meter slange mellom dass og tank, der var det aldri noe urinsteinsproblematikk. Tror du sier det her, hvor lang vei er det nå? Lukter for lite sjøvann , svakere pumpe mindre vann. Samme spyle tid?? Her er det 50 / 50 med uten Eddik som felles spyler godt. Europris har 32% til 50 kr literen. Sitronsyre er fint bad til å legge kopper/messing ting i, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nomen Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Maika skrev 43 minutter siden: I god forumånd deler man jo sine erfaringer, ofte uansett hvor hjelpsomt det er for trådstarter🤣 Klart det, og derfor haddd jeg en sniley på slutten der😀 Nå er opplegget mitt rigget slik at jeg kan velge mellom fersk og saltvann, dermed kan jeg i ferien hvor det kan bli flere dager mellom vannfyllingene bruke saltvann. Nå er det imidlertid kapasiteten på septiktanken som oftest sette begrensning på hvor lenge man kan ligge, og med stadig større forbudssoner for tømming, blir man "tvunget" i land. Så er det natuligvis store individuelle forskjeller, for noen funker en ting, for andre ikke. Nå har jeg bare hatt ferskvannskylling i to døgn, så hvordan dette funker er jo alt for tidlig å si😀 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden nomen skrev 50 minutter siden: Nå har jeg bare hatt ferskvannskylling i to døgn, så hvordan dette funker er jo alt for tidlig å si😀 Du mener om toalettbesøkene kommer til å øke med ferskvann :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Det er litt rart at noen ofte har problemer mens andre aldri har problemer. Det kan jo skyldes litt på hvor frekvent ting blir brukt. Det er en viss forskjell på å bo ombord og å bare bruke båten til helgeturer innafor sesong - samt gjestehavner med gode fasciliteter på land, oppankring med baugen mot land og mange trær i nærheten, pisse over ripa vs å konsekvent bruke båtdoen for alt av små ærender. Stor familie ombord vs ensilg mann. Det er ikke helt urimelig at "slangen går helt tett etter to år" for enkelte mens "vi har brukt doen i ti år uten problemer" (og kanskje året etter: "obs ... ting gikk helt tett etter 11 år!") rett og slett skyldes forskjellig bruksmønster. Å spyle ned med rikelige mengder saltvann er min strategi også (for ferskvannet ønsker jeg som hovedregel å spare på). Nå er (i følge teorien) urin bare en katalysator, det er i sjøvannet man finner kalkforbindelsene som blir til urinsten - så det skal vel ikke utelukkes at det kan bli urinstenproblematikk også med svært fortynnede mengder urin igjen på slangene - og da kan detaljer omkring fysisk utforming og slikt spille inn, i et opplegg med minst mulig bend, glatt tube og kraftig spyling så blir kanskje alt spylt effektivt ut, mens i et toalett med svak spyling, lekkasjer mellom ut/inn og mange vinkler og kroker på slangene, så blir det urinrester igjen selv etter langvarig spyling. Minnes også at det var en kommentar i en eller annen tråd for mange år siden hvor noen konsekvent fant urinsten på den delen av slangen hvor han minst forventet å finne det. Apropos lekkasjer, jeg har vel nevnt før, jeg har utløp og innløp svært nærme hverandre, så dersom jeg spyler ned mens septiktanken er åpen, så vil noe av det man har spylt ned alltid komme i retur i spylekretsen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nomen Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Hulda skrev 19 minutter siden: Du mener om toalettbesøkene kommer til å øke med ferskvann :-) He,he ja, eller om urinstein igjen dukker opp, eller ditt, eller datt...."time vill sjåvv" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden @tobixen det har du rett i, mange variabler ute å går, så det finnes neppe noen fasit. For oss er det ihvertfall ikke mulig å bruke mer saltvann til skylling da vi på god vei fyller den 100 liters tanken vår på en langghelg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Maika Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden tobixen skrev 36 minutter siden: Det er litt rart at noen ofte har problemer mens andre aldri har problemer. Det kan jo skyldes litt på hvor frekvent ting blir brukt. Det er en viss forskjell på å bo ombord og å bare bruke båten til helgeturer innafor sesong - samt gjestehavner med gode fasciliteter på land, oppankring med baugen mot land og mange trær i nærheten, pisse over ripa vs å konsekvent bruke båtdoen for alt av små ærender. Stor familie ombord vs ensilg mann. Det er ikke helt urimelig at "slangen går helt tett etter to år" for enkelte mens "vi har brukt doen i ti år uten problemer" (og kanskje året etter: "obs ... ting gikk helt tett etter 11 år!") rett og slett skyldes forskjellig bruksmønster. Ja, det hadde vært interessant å fått mer fakta rundt dette. Vi er én rekke-tisser og tre innebrukere i de ca 50 dagene vi er ute hver sommer i Oslofjorden, Skagerak og Kattegatt. De fleste av disse dagene gjennomføres i én lang tur og vi ligger nesten alltid på svai. Skyller som sagt aldri med ferskvann, og bruker ikke annet lurium i dass enn sanitærveske. Installerte for 10 år siden ny Dometic Masterflush 8140 med kvern, 2 meter Sanipomp Toalettslange 38mm opp til 100 liter septiktank av plast. Har renset kverna og enveisventilen én gang for urinstein for noen år siden. (Og jinxer vel nå sikkert dette, så alt går tett i mye sjø på sommerens langtur:) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden 25 minutes ago, Maika said: (Og jinxer vel nå sikkert dette, så alt går tett i mye sjø på sommerens langtur:) Jeg har akkurat fått demontert slangen fra min septiktank og til tømmeventil - den har ikke vært vedlikeholdt så lenge jeg har hatt båten (11 år). (skroggjennomføring og bunnventil ble byttet ut i 2021, men jeg tviler på at de gjorde noe med slangen. Dårlig service, de burde ha advart meg og tilbydd å bytte den ut). Slangen var svært tung og stiv. Jeg tviler på at denne slangen hadde holdt i 12 år! Første del av vedlikeholdet her var å pælme den ut av båten og ca tre meter ned på betongen. Der blir den liggende å lufte seg i allefall til i morgen. først en runde med mekanisk rengjøring, deretter får jeg se om jeg finner noe sterkere syre enn eddik for å få has på resten. Eller kanskje jeg skal vurdere å lete etter en ny slange ... Slangen fra toalett til septiktank har gått tett en del ganger, men den er tynnere Litt mer ifht trådtema - her er "fireveisventil"-oppsettet mitt for kobling av ferskvann eller sjøvann eller begge til spyling: Nå som denne stussen først er ute av båten, skal jeg ta meg en runde og se om jeg finner en rørleggerforhandler som har en treveisventil å tilby. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lano2 Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Av erfaring, kjøp nye slanger og sågar ny septiktank, før du kaster bort for mye pæng på rengjøringsmiddel. Stigerøret inne i disse septiktankene er vanskelig å få rene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Det burde nok vært gjort. Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Septiktanken ser fin ut fra utsiden. Å inspisere innsiden er ikke helt trivielt. Når alt er ferdig montert så vurderer jeg å fylle opp tanken med ferskvann og en skvett saltsyre, for så å la det stå å godgjøre seg et par timer og spyle tanken godt. Tanken passer perfekt der den er. Jeg kunne sikkert fått hjelp til å sveise sammen en ny tank, men det gidder jeg ikke i denne omgangen. Hadde det visst av hvor nærmeste septikslangebutikk er, så hadde jeg sikkert kjøpt en ny slange. Nå trenger jeg saltsyre for andre formål også, jeg ser for meg at det er akkurat det som trengs for å få rengjort baugpropellen litt bedre. Så har jeg blitt fortalt hvor nærmeste saltsyrebutikk er. "Skal det være én liter eller fem liter?". Jeg betalte rundt 200 kroner for én liter saltsyre og fem liter aceton. Jeg har mistet kvitteringen og aner ikke hvor mye saltsyra kosta, men aceton pleier jo normalt å koste 50-100 kroner pr liter, så dette var billig. Det er en relativt enkel jobb å rengjøre slangen, jeg antar at den vil vare helt fint i ti år til. Jeg startet med å gi slangen rikelige mengder med juling. Mesteparten av innholdet forsvant i denne prossessen (men jeg fikk noen dråper med septiksprut på megselv og klærne mine ... gruff). Så helte jeg ufortynnet saltsyre i slangen - det var kanskje ikke så smart, det freste noe voldsomt, og rikelig med røyk- og skumutvikling. Deretter var det å spyle slangen og la den stå med sterkt fortynnet saltsyre. Det bobler og skummer. Jeg lar det stå en stund nå før jeg skyller - og så er det i teorien bare å montere igjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lano2 Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Jeg hadde vel 10 liter saltsyre i ukevis, før jeg gav meg. Glem det !!! Kjøp nytt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden tobixen skrev for 5 timer siden: Jeg har akkurat fått demontert slangen fra min septiktank og til tømmeventil - den har ikke vært vedlikeholdt så lenge jeg har hatt båten (11 år). (skroggjennomføring og bunnventil ble byttet ut i 2021, men jeg tviler på at de gjorde noe med slangen. Dårlig service, de burde ha advart meg og tilbydd å bytte den ut). Slangen var svært tung og stiv. Jeg tviler på at denne slangen hadde holdt i 12 år! Slangen fra toalett til septiktank har gått tett en del ganger, men den er tynnere Så slangen ble byttet da du fikk båten for 11 år siden, eller er den ukjent antall år gammel? I så fall vet du kanskje ikke helt hva som har gått i den dassen tidligere? Du har vel også hatt med deg ymse folk ombord, så det er jo også mulig noen av dem har spylt ned ting som ikke skulle vært spylt ned. Enig i at tung og stiv indikerer avleiringer som nyrestein, men en gammal dritt som sitter fast og har forsteinet veier også en del. (Jepp, det var litt av hvert i det gamle opplegget jeg byttet ut:) Forøvrig har jeg stor dimensjon på alle slanger. Har du mindre fordi det ikke er plass? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Da jeg kjøpte Faxen, var det det første jeg gjorde. Ville ikke ha septik trøbbel. Byttet slanger også. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tobixen Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden 11 år + ukjent antall år skulle det være. Tror jeg etterredigerte. Toaletten har kvern. Det er forsåvidt greit at slangen mellom toalettet og tanken går tett før slangen mellom doen og havet går tett - men jeg har vært tankeløs som ike har tatt hintet når den første slangen har gått tett, og inspisert begge. Og ja, jeg har undervurdert mengden saltsyre som skulle til. Nå er jeg imidlertid godt i gang, og har bestemt meg på hva løsningen er. "Sunken cost fallacy" tenker kanksje noen, men slangen er nesten ren nå. For å få den helt ren må jeg kanskje ty til en sterkere blanding. Vi kan i allefall konkludere: dimensjon på slangen har selvfølgelig mye å si. Dersom man har en tykk nok slange så er det helt innafor å påstå at "nå har vi brukt båten i femten år, emn aldri hatt trøbbel" - men før eller senere så kommer slangen til å være bom tett! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden 3 hours ago, Maika said: Forøvrig har jeg stor dimensjon på alle slanger. Har du mindre fordi det ikke er plass? Jeg antar slangen ut fra tanken er stor for at det skal gå kjapt å tømme den (slangen opp til dekksgjennomføringen er imidlertid tynnere, så den hypotesen stemmer kanskje ikke) - samt kanskje også for å redusere risikoen for at slangen løper tett. Jeg skulle tro at dersom septiktanken blir stående på flatt vann utømt i lengre tid så er det en signifikant risiko for at bunnslammet på tanken blir ganske solid. Med kverntoalett trengs ikke store diameteren fra toalettet til tanken. Dersom ting først greier å komme seg gjennom kverna (der har jeg en utfordring dersom det kommer luft inn i systemet - da risikerer man at kvernblad og impeller bare går rundt i tomme lufta, og ikke greier å lage nok undertrykk til å få tømt doskåla) så skal det ikke store diameteren til for å få pumpet ting inn i tanken. Tynnere slanger kan jo til og med sees på som en fordel, da kreves mindre skyllevann for å få skylt slangene grundig. (jeg var ganske forbløffet første gang jeg rensket slangen mellom doen og septiktanken - det forekom meg at den effektive diameteren på slangen bare hadde blitt mindre og mindre pga avleiringer av urinsten, doen fungerte helt fint ... helt til det plutselig var full stopp). (Post-edit: tynn slange er vel en fordel også for tømmeslange over dekk - jo tykkere slange, jo dårligere blir det tømt) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.