husky dane 85 Startet Tirsdag 06:27 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 06:27 Har ein Suzumar 320 rib som er svert tung å få til å plane,motor er Suzuki 20hk 4takt.kan smart tabs eller liknande vera ei løysning?nokon som har erfaring med dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Tirsdag 07:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:04 Har du turtallsmåler? Og hva er i så fall turtallet på maks fart? Vet du dimensjonene på propellen? For stor propell gir lite skyv i starten og kan dermed gi vansker med å få båten i plan. I så fall skal turtallet på maks fart være betydelig under maks for denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart Tirsdag 07:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:05 SmartTabs er det rimeligste og beste alternativet. Har selv hatt flere mindre RIB, og de planer sent eller overhodet ikke med mer enn to personer ombord fordi det blir for mye vekt bak til å komme over "humpen". Den første jolla som fikk SmartTabs var en Zodiac MedLine med 30hk Yamaha 4 takt kom ikke i plan med fire personer. Satte på SmartTabs og etter det var det aldri en utfordring å komme ut av vannet. Har blitt fast takst å sette på SmartTabs på alle joller vi har hatt etter det :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 07:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:30 Har full instrumentering på motoren,når båten kjem opp i plan så går den svert bra.Tor Arild ka størrelse treng eg? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 08:27 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:27 Med 20 hk på 310 rib hadde jeg gått for de største jeg fikk plass til. Selv har jeg de minste på 310 rib med 6 hk oppskremt til 8 hk og det fønker bra. Og det ville ikke vært plass til større på akterspeilet. Oversikt her med anbefalinger: https://www.maritim.no/smart-tab (Red: ser nå at det var 320, ikke 310) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 08:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:39 Har full instrumentering på motoren,når båten kjem opp i plan så går den svert bra.Tor Arild ka størrelse treng eg?båten er Suzumar MX320 Lux 124kg +motor Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart Tirsdag 08:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:43 Som @Fantino sier: Bruk https://www.maritim.no/smart-tab og velg den størrelsen du har plass til. Mål på akterspeilet og bestill størrelse du har plass til. Blir før og etter :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 08:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:52 Srørelse er greit men ka trykkraft 20-30-40 pund? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart Tirsdag 09:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:10 Ville gått faktisk for lettelse med 20 pund pga lav vekt på din båt. Vil ikke at den skal presses på "trynet" når den er oppe. Om du ser på detaljene på tabs´ene, så ser du at det også er innstilling på høyde. Må testes ut når du har fått de på og på vannet for optimal fart/turtall/balanse. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 09:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:14 Då vil eg takka for gode råd og bestille utstyr,kjem til bakers med resultat,men først må motoren opp og gå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Tirsdag 12:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:23 Jeg har Zodiac 310 med 20 hk Suzuki Originalpropell er 12". Tung å få i plan. Bytta til 11" og det ble mye bedre. Jeg vurderte 10" også for enklere plan med 4 ombord - men det er så sjelden at jeg valgte 11" Jeg har hatt smart tabs på en RIB - men i det siste har jeg brukt en sånn finne som settes på undervannshuset. https://www.watski.no/hydrofoil-for-utenbordsmotorer-11oxI har en sånn liggende - men har ikke kommet så langt å sette på igjen etter at forrige motoren (som hadde disse montert)ble stjålet. Det vil si at 11" propellen funker bra nok alene tenker jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 13:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:13 Skifta propell no som eg fekk med når eg kjøpte båten,den som var på står da SA1921 på, og den som eg fekk med som er på no 9,25x10,den virker ikkje bedre,båten står rett opp i sjøen og vil ikkje plana,eigentleg svert farleg, Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart Tirsdag 13:36 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:36 Har hatt hell med å heve motoren bare litt ift. standard, på flere joller. Så hvis det er noe å gå på ift. hvor høyt motoren er montert, så kan man også prøve seg med litt heving. Kanskje med å legge en list på toppen av akterspeilet før motoren senkes nedpå. På nåværende 14 fots rib med 20 hk så utgjør ca. 2.5cm hele forskjellen på å få den i plan med hele "flokken" min ombord. Er vel litt på marginene da, men allikevel, verdt å nevne. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 13:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:42 Alle tips mottas med stor takka, la da berre vera klart eg har ikkje peiling/erfaring med påhengsmotor og propellere til desse.kjem til å skifta til den propellen som båten vart levert med, då fekk eg båten i plan med diverse gymnastiske øvelser, Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Tirsdag 14:36 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:36 husky dane 85 skrev for 5 timer siden: Har full instrumentering på motoren,når båten kjem opp i plan så går den svert bra. full instrumentering ,dvs turteller? Isåfall, hva for turtall får du på full gass når båten er i plan? sjekk også hvilket hull tiltepinnen på braketten står i - står den for langt ut så vil båten sette baugen til værs : TåT skrev for 7 timer siden: For stor propell gir lite skyv i starten og kan dermed gi vansker med å få båten i plan Jeg vil heller ski at for stor propell gir for mye skyv i starten, slik at motoren ikke orker å komme opp i turtall, og dermed ikke klarer å yte det den skal (unnskyld flisespinningen ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart Tirsdag 14:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:57 Eg synest at det høyrest litt merkeleg ut at ein rib på 3,2 meter ikkje planar med 20 hk på hekken. Er det vatn i dobbeltskrog? Har du freista å ha vekt lengre framme i båten? Dvs. bensintanken i baugen og deg sjølv så langt som armen rekk? Til samanlikning planar vår River 350 fint med påhengsmotor på 10 hk og to vaksne om bord. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 15:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:44 Motoren har el tilt, planar når eg flyttar vekt(kroppen)så langt fram eg klarar uten å sleppa rattet, då planar båten og går fint,men denne øvelsen er mildt sagt risikabel,ikkje trykt i da heila,20hk 4 takt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Tirsdag 15:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:57 Regner med at du tilter motoren helt inn for å komme opp i plan? Jolla mi reiser også baugen godt. Men ettersom det er bra kraft med liten propell går den fort i plan. Jeg har ikke el tilt - så motoren er satt i den tiltposisjonen som passer "minst dårlig". Fort i plan og overplaner litt med 2 personer ombord på full fart (baugen graver litt da) - der vi sitter på hver vår tofte. Er vi fler ombord flytter jeg tilten mer inn Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 16:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:00 Den suzumar riben som eg bytta ut(liknande den på bilde)plante fint med 6hk 2takt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Tirsdag 16:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:01 jolla er en Zodiac 310 Cadet RIB. Om jeg husker rett så er Suzamar ganske flate i bunnen og skal da plane lettere enn Zodiac som har et ganske skarpt skrog. Jeg holder fast på at rett propell løser ditt problem. Mulig du mister 1 knop eller 2 i toppfart men opp i plan raskt og å ha bra respons om det er bølger (slakke av litt gjennom bølgene og raskt opp i fart igjen) er viktigere. Jeg har samme motor som deg (DF 20) - bare at du har el tilt. Den leveres standard med 12" propell. Jeg bytta til 11". Det fungerte supert. Tilt motoren helt inn når du skal opp i plan (det presser baugen ned) - så trimmer du mer ut når båten er i plan. Mener propellen kosta 1500kr ish. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 16:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:11 Den propellen (9,25x10)fekk eg med pga den som sto på var noko tung i følge forhandler,står SA1921 på den som var på,veit ikkje ka da betyr Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Tirsdag 16:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:25 Jeg synes det høres rart ut om 9,25x10 skulle være en for stor propell på motoren på den båten. Jeg har selv en Suzuki 9,9 oppjustert til ca 15 (noen sier 18). Den sitter på en 13 fots alu båt, og jeg måtte opp på 12’ i stigning for ikke å nå turtallssperra med rundt 120 kg i båten. Hva slags merke er propellen din? Jeg har testa litt forskjellig, og synes Solas Amita er minst like bra som Suzuki, mens Polastorm funka dårlig hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 16:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:30 Nei 9,25x10 propellen er alt for lett,da er Solas propellere Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Tirsdag 16:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:59 Trur eg fant størrelsen via serienr på propellen som var på båten då den vart levert,9,25x11 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Onsdag 07:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:05 To båt kompiser har Suzumar 320 lux og planer lett med Suzuki 20hk og flere personer ombord. Original propeller til disse er fra 9,25x8 til 9,25x12. Skal sjekke hvilken propell de benytter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.