jcm Startet Tirsdag 07:58 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 07:58 Hei har en Princess P45 2005 mod med 2 stk TAMD 75EDC har akkurat montert Yacht Device YDES-04N opp mot Raymarine Axiom 12 pro for motor data på skjerm Spørsmål nr 1 : Noen som har noe formening om dette? hvorfor er det slik forskjell på motorene? styrbord motor bruker 3.8 Ltr/H på tomgang babor motor bruker 2.4 Ltr/H på 600RPM styrbord motor bruker 7.0 Ltr/H på 800RPM babor motor bruker 4.5 Ltr/H på 800RPM styrbord motor bruker 56.9 Ltr/H på 2000RPM babor motor bruker 53.1 Ltr/H på 2000RPM styrbord motor bruker 95.2 Ltr/H på 2566RPM max babor Motor bruker 97.5 Ltr/H på 2650RPM max Spørsmål nr 2 : hva skal Ladetrykk/turbotrykk være på 2000RPM eller Max RPM? og hva kan være galt siden det er forskjell? Styrbord motor har 1.9bar ved 2000RPM forbruk 55.9 Ltr/H Babord motor har 1.5bar ved 2000RPM forbruk ca 52.6Ltr/H Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 09:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:32 Interesant tråd. Endre tittelen @jcm så tråden får leve. Forskjellen på forbruk noenlunde normal ut oppover i registeret og er relativt liten. Differansen kan ha med f.eks litt forskjell på propeller. 2 propeller med samme merke og dimensjon i LH og RH kan være litt forskjellige i praksis. Er en av de byttet eller rettet, kan forskjellen ligge der. Jeg synes dog forskjellen i turbotrykk på 2000 rpm var større enn det forskjellen i forbruk skulle tilsi. Tips. Mål manuelt med manometer for å se om forskjellen er lik. Kan være sensorer som ikke er helt like... Ellers har noen gir litt forskjellig utveksling den ene kontra den andre veien. En ZF girkasse jeg hadde var 2,02 i pos A og 2,04 i pos B. I et tomotorsoppsett ville den ene motoren gått litt tyngre på samme turtall om propeller var dønn like. OG VP EVC synker motorene på turtall, ikke belastning bortsett fra på WOT eller når spakene er langt nok unna hverandre. Den ene motoren din greier nesten 100 rpm mer enn den andre med noenlunde likt forbruk som indikerer at de yter noenlunde likt. De 100 rpm tror jeg da må ligge på enten forskjellig utveksling på dreieretning på gir eller propeller med forskjellig reell stigning. Men på marsj synkes rpm og den ene motoren din går dermed tyngre enn den andre. Så hadde funnet ut av dette. Forskjellen i trykk synes jeg er stor. Hva tallene skal være på maks, finnes i workshop manual. Hva de skal være på bestemte turtall er mer teoretisk utifra en propeller demand curve som ikke nødvendigvis er lik i praksis som hos deg, så forhold deg til maks rpm når det gjelder turbotrykk og forbruk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart Tirsdag 12:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:00 Det er og forskjell på tomgang uten belastning. skulle tro det var mer likt, men her er differansen 1,4l/t. Hvor mange timer har motorene gått/likt timeantall? har de fått skiftet filtre og renset kjølere? Er turboene i orden? ev. tilstand på dyser. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Captain A Svart Tirsdag 13:16 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:16 Står det manual til motor om desse verdier ? Er dei innenfor? Er vel alltid eit slingringsmonn på turbo trykk og forbruk Mangen faktorer som spille inn Sitér dette innlegget Link to post
jcm Svart Tirsdag 13:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:31 hei kan denne motoren ha 2,33bar i laddetrykk på full gass? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 14:11 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:11 JA det ser slik ut. I og med at ladetrykket er oppgitt likt på 24-2600 er det som det står øverst på 100% load, så det du måler på marsjfart med redusert load er ikke relevant for tabellen.. Det man enkelt får målt konstant på båt ved 100% load er på WOT. Fikk du lest av turbotrykk på WOT? Hadde fortsatt med å måle ladetrykket manuelt med manometer for å se om trykksensorene viser riktig på SB og BB Er propellene dine identiske med tanke på fabrikat, type samt diameter og pitch? Har den vært på grunn noen gang og få justert eller byttet på ene siden? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jcm Svart Onsdag 09:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:52 Hei og takk for mange gode forslag :) skal teste turbotrykk på WOT til helgen :) hadde den på land for noen uker siden, kunne sjå ut som styrbord propell var nyere en babord.. men glemte å sjekke nummer på propeller.. kan virke som babor motor skal ha mer ladetrykk på marsjfart fra1,5 bar til 1.9. skal sjekke hvor mye eg må slakke av styrbor motor for å få utslag på trykk og forbruk.. vs babor motor oppdatering kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 10:44 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:44 jcm skrev 43 minutter siden: hadde den på land for noen uker siden, kunne sjå ut som styrbord propell var nyere en babord.. men glemte å sjekke nummer på propeller.. Dessverre ikke uvanlig etter feks en grunnstøting at den ene propellen blir byttet/ rettet/ justert, men ikke den andre. Selv om stigning og diameter som er teoretiske tall og avhengig av mange andre faktorer som utforming, bladareal osv er like, kan det variere ganske mye både i effektivitet og reell pitch. Syndes mye her. Spes ved forsikringsoppgjør. jcm skrev 47 minutter siden: kan virke som babor motor skal ha mer ladetrykk på marsjfart fra1,5 bar til 1.9. Det er en ganske betydelig forskjell i ladetrykk som jeg ikke synes stemmer overens med relativt liten forskjell i forbruk. jcm skrev 49 minutter siden: skal teste turbotrykk på WOT til helgen :) Gjør det Men hadde som sagt også målt manuelt med manometer for å finne ut om motorens sensorer er riktige. Kryssbytte sensorer mellom motorene kan også gi deg indikasjon... 75P er meget gode motorer som man sjelden hører noe negativt om, så har tro på at dette kan skyldes forskjellige propeller og muligens sensorer som ikke viser 100% riktig Lykke til Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.