Jump to content

9.9 Tohatsu gass/drivstoff problem.

Oysteinjk

Recommended Posts

Hei, har en litt eldre Tohatsu 9.9 som starter fint på første draget, men når jeg prøver å gi gass høres det som noe er "tett" og vil ikke starte skikkelig, og den får heller aldri noe særlig turtall. 

Kan selv relativt lite om påhengsmotorer men var derfor jeg kjøpte en litt eldre motor for en billig penge da jeg ønsker å lære. 

Jeg lurer på om det kan være tett drivstoff filter eller noe med forgasseren? Det som er litt spesielt var at når jeg først sjøsatte den, startet den og gikk som en kule, kjørte en god 7-8L drovstoff på første turen på høgt/max turtall, så skal være relativt bra innkjørt for sesongen. Kan også nevnes at jeg har brukt 95 blyfri isteden for 98 første året, har hørt det kan skape problemer med forgasseren. 

Takk for svar/hjelp. 

1 hour ago, J-Å said:

Sannsynligvis må du demontere forgasseren og rense den grundig. Men du kan gjerne prøve å åpne bunnpluggen i forgasseren, og se om du får pumpet bensin gjennom.

Takker, da skal prøve meg på det til helgen. Er det noe man absolutt ikke bør gjøre når man driver på med forgasseren? Eller er det bare å prøve seg fram og passe på alt blir satt sammen slik det var? 

Er det noe man absolutt ikke bør gjøre når man driver på med forgasseren?

Du bør ta med deg forgasseren innendørs, til et rent sted. Slik at du finner igjen alle delene.

Du kan gjøre nærmest uendelig med feil, ved rens av forgasser.

Finn en manual på nettet, slik at du har fasiten.

Brukte motorer er ofte feiljustert, slik at det ikke er idiotsikkert å justere som det var før demontering.

Men før du tar av forgasser, vil jeg anbefale å sjekke kompresjon, gnist og bensintilførsel.

Dette er lite tidkrevende og grunnleggende, slik at du ikke overhaler forgasseren unødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...