Egini Startet Tirsdag 14:48 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 14:48 Volvo Penta D4 225hk - EVC (2006mod) Gjelder problemer med Power Trim - ikke mulig å senke drevet, stopper i posisjon 16. Ikke mulig med nød prosedyre for å senke drevet. Noen som har god elektronikk kunnskap eller har kjennskap til problemstillingen? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Tirsdag 20:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:58 Det er vel egentlig ikke D4-en du har problemer med, men drevet som henger bak på motoren. Så det kan være nyttig å oppgi hvilket drev det er snakk om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Egini Svart Tirsdag 22:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:18 Takk for svar - det gjelder fortsatt Power trim og EVC ! (VP D4 225 - som regel DPH) Spoiler Spoiler Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Onsdag 05:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:58 Du får finne tak i et koplingsskjema og gå litt systematisk til vekst. Aktivere releene direkte osv. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 06:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:02 Er det samsvar mellom faktisk posisjon på drevet og det drevindikatoren viser? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart Onsdag 07:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:55 Brigg skrev for 11 timer siden: Det er vel egentlig ikke D4-en du har problemer med, men drevet som henger bak på motoren. Så det kan være nyttig å oppgi hvilket drev det er snakk om. Nja, styringen av drevtrimmen er jo del av elektronikken til D4 / D6 motorene. Og drevet er vel et DPH drev vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 11:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:13 @Bonus DPH-drevet i kombinasjon med EVC kan vel også være aktuelt for D3 og VPs bensinmotorer? I så fall kan trådstarter treffe flere med relevant kunnskap om temaet ved å fokusere på drevmodellen heller enn motormodellen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart Onsdag 11:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:48 Brigg skrev 29 minutter siden: @Bonus DPH-drevet i kombinasjon med EVC kan vel også være aktuelt for D3 og VPs bensinmotorer? Tror ikke DPH er levert med D3 eller VPs bensinmotorer. Om det er det, så er ikke det i noe volum. Siden det er noe forskjell på D motorer for drev og D motorer for fast aksel, så tror jeg båtbyggerne kjøper motor og drev som en pakke. Inkludert hydraulikksystemet for drevtrim. Og, signalene til drevtrimaggregatet kommer fra PCU'en (Powertrain Control Unit) på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Onsdag 14:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:10 Brigg skrev for 8 timer siden: Er det samsvar mellom faktisk posisjon på drevet og det drevindikatoren viser? enig. Sjekk trim sensoren. Kan være den henger og trenger litt rens/smøring Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Onsdag 14:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:28 Egini skrev for 23 timer siden: ikke mulig å senke drevet, stopper i posisjon 16. Ikke mulig, men hvordan? Dvs får du drevet opp men ikke ned? Hører du en lyd fra drevet når du prøver nedover? Har du prøvd å kalibrere trimmen på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Egini Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Drevet er i posisjon 16, var i 19 etter vinteropplag på land, fulgte nød prosedyre for senk ned til 16. deretter ikke mulig verken opp eller ned. låst i nåværende posisjon Ingen lyder, kun ved oppstart, tenning på. Forsøkt alle prosedyrer i henhold til instruksjon bok om Power trim og EVC. Ikke prøvd kalibrering Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Releet på powertrim enheten får signal fra styresystemet til motoren. Dette releet sitter på selve hydraulikkpumpe / reservoir enheten til powertrimsystemet. Jeg legger ved et par bilder fra workshopmanualen for powertrim feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Sør79 Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Jeg hadde ustabil trim på mitt drev etter vinteropplag. Var ikke helt dødt, men måtte gjerne prøve flere ganger før det ble noe respons. Tenkte jeg måtte prøve det enkleste først, så var nede i motorrom og rugget litt på releene på pumpa. Det gjorde susen, og nå fungerer den 100%. Ellers er vel neste på lista å sjekke at ikke noen kabler har dårlig kontakt, og evt elektronikkspray på utsatte områder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.