Jump to content

Volvo Penta D4 EVC problemer med Power Trim (2006mod)

Egini

Recommended Posts

Det er vel egentlig ikke D4-en du har problemer med, men drevet som henger bak på motoren. Så det kan være nyttig å oppgi hvilket drev det er snakk om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Bonus DPH-drevet i kombinasjon med EVC kan vel også være aktuelt for D3 og VPs bensinmotorer? I så fall kan trådstarter treffe flere med relevant kunnskap om temaet ved å fokusere på drevmodellen heller enn motormodellen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 29 minutter siden:

@Bonus DPH-drevet i kombinasjon med EVC kan vel også være aktuelt for D3 og VPs bensinmotorer?

Tror ikke DPH er levert med D3 eller VPs bensinmotorer. Om det er det, så er ikke det i noe volum. Siden det er noe forskjell på D motorer for drev og D motorer for fast aksel, så tror jeg båtbyggerne kjøper motor og drev som en pakke. Inkludert hydraulikksystemet for drevtrim. Og, signalene til drevtrimaggregatet kommer fra PCU'en (Powertrain Control Unit) på motoren.

Jeg hadde ustabil trim på mitt drev etter vinteropplag. Var ikke helt dødt, men måtte gjerne prøve flere ganger før det ble noe respons. Tenkte jeg måtte prøve det enkleste først, så var nede i motorrom og rugget litt på releene på pumpa. Det gjorde susen, og nå fungerer den 100%. Ellers er vel neste på lista å sjekke at ikke noen kabler har dårlig kontakt, og evt elektronikkspray på utsatte områder. 

image.png.0342f69fd5d4608b7984d143766bc2e5.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...