JRK Startet igår klokken 09:09 Link til dette innlegget Startet igår klokken 09:09 Det ble oppfordret i en annen tråd å diskutere CE i en egen tråd. For de som måtte ønske det så oppretter jeg denne. Får å kunne oppfylle kriteriene for en CE merking, så finnes det forskjellige direktiver som skal oppfylles. Her kan man f.eks nevne leketøysdirektivet, maskindirektivet, elektronikk for hushold, og maritim elektronikk (som jeg kjenner til). For sistnevnte er man veldig opptatt av samspilll med annet utstyr slik at de ikke interfererer med hverandre, eksempelvis er det radioutstyr på båter som medfører tøffere tester for immunitet, en det er for vanlig elektronikk. Følgende tester utføres av bedrifter selv, eller et notifisert body. Selve kravene testkriteriene er det klasseselskaper som DNV, ABS, Loyds som krever For maritim elektronikk er følgende tester miljøtester vanlig Vibrasjon og sjokk. Her er kravene satt i forhold til hvor på fartøyet utstyret skal monteres. Vibrasjoner varier jo i forhold til hvor utstyr skal anvendes IP grad/Fukt/støv Stor forskjell i krav på en vindsensor i toppen av masta, sammenlignet med en skjerm på bro, eller ett aparatskap i maskinrom, forskjellige krav for disse 3 Elektromagnetisk støy. Både innstrålt mot utstyr og hva utstyret selv utstråler Ledningsbundet støy innstrålt og utstrålt. i tillegg på broutstyr finnes det kompass(direktiv) der utstyret godkjennes i forhold til avstand de å ha til kompasset. Å teste et nytt produkt som en liten PC kostet for 10 år siden, typisk 100.000-500.000. Om man følger boka. Til slutt er det jo ett klasseselskap som går igjennom rapporter på alle tester og godkjenner produktet. Om et fartøy skal godkjennes basert på en egenerklæring uten disse testene, så er det opp til klasseselskapet som skal godkjenne dette, og gjøre relevante tester om de finner dette forsvarlig. Det finnes et eget lystbåtdirektiv, men kjenner ikke dette, men ser at i egen båt at noen krav er oppfylt Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 11:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:26 Flytter derfor mitt svar i forrige tråd hit: JRK skrev for 4 timer siden: I prinsippet har du rett, men du får det til å höres veldig enkelt ut. Får å kunne levere en egenerklæring så kan veien være veldig lang, for noen produkter. Det finnes forskjellige direktiver som skal oppfylles. Ja og det var også hensikten, det kommer helt an på produktkategori hva som skal oppfylles. Eksempelvis har medisinsk utstyr en helt annen og langt mer krevende prosess enn en bordlampe. Og jeg tenkte ikke å utrede om alt dette. JRK skrev for 4 timer siden: Å teste et nytt produkt som en liten PC kostet for 10 år siden, typisk 100.000-500.000. Om man følger boka. Til slutt er det jo ett klasseselskap som går igjennom rapporter på alle tester og godkjenner produktet. Om du velger å utføre dette i Norge kan du sikkert havne på slike summer men en slik prosess kan like godt utføres av en lab. i Kina til helt andre priser som i et høykostland. Det er det mest vanlige. JRK skrev for 4 timer siden: Om et fartøy skal godkjennes basert på en egenerklæring uten disse testene, så er det opp til klasseselskapet som skal godkjenne dette, og gjøre relevante tester om de finner dette forsvarlig. Her blander du nok kortene, et fartøy/skip CE merkes ikke. En lystbåt CE merkes men da er det ikke noe krav å involvere et klasseselskap. Man kan fint benytte et annet teknisk kontrollorgan. Sertifisering og klassifisering av skip, og utstyr for skip er en helt annen prosess som jeg ikke skal gå inn på her da det er helt urelevant for topic. Les bla. denne saken her: Importforbud for fem Skorgenesmodeller Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart igår klokken 11:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:54 Chiefengineer skrev 22 minutter siden: Du har nok elt rett i dine påstander, begynner å bli noen år siden man var med på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Jeg foreslo at det ble opprettet en egen tråd, og grunnen er denne problemstillingen: Vil EU kravene til helse miljø og sikkehet kunne begrense de endringer og de modifikasjoner man kan gjennomføre på egen båt? Når en fritidsbåt produseres nå i dag så må den oppfylle EU sine krav til helse miljø og sikkerhet. Dette reguleres bla av det såkalte fritidsbåtdirektivet. Her i Norge er direktivet gjort om til forskrift, og så har vi også en «småbåtlov» som stiller grunnleggende krav til helse og sikkerhet. (§22) En interessant problemstilling det er jo da: Behøver båten bare å oppfylle kravene til helse miljø og sikkerhet når den er ny og forlater fabrikken, eller må den også oppfylle kravene til helse, miljø og sikkerhet når den er i bruk, og også etter større ombygginger? I denne artikkelen i Båtmagasinet, så hevdes det at etter en større ombygging, så vil det være nødvendig med en ny EU samsvarserklæring. Jeg har kopiert ut litt innhold i fra den norske forskriften, som kanskje inneholder et slikt krav: Quote § 1.Virkeområde 2) Forskriften gjelder for fritidsfartøy, vannscootere og fremdriftsmotorer som skal gjennomgå større ombygging. § 3.Definisjoner m. Større fartøyombygging: en ombygging som 1. endrer fritidsfartøyets eller vannscooterens framdriftsmiddel 2. innebærer en større motorendring, eller 3. endrer fritidsfartøyet eller vannscooteren i en slik grad at det har innvirkning på relevante grunnleggende sikkerhets- eller miljøkrav i forskriften. n. Større motorendring: endring av en framdriftsmotor som fører til at motoren overskrider grenseverdiene for utslipp angitt i vedlegg 1 del B, eller økning av motorens nominelle effekt med mer enn 15 %. § 16.Framgangsmåter for samsvarsvurdering (3) Enhver person som bringer i omsetning eller tar i bruk framdriftsmotor, fritidsfartøy eller vannscooter etter en større motorendring eller fartøyombygging, eller enhver person som endrer det tilsiktede formålet med fritidsfartøy eller vannscooter som ikke omfattes av forskriften, på en måte som gjør at det faller inn under virkeområde, skal anvende framgangsmåten nevnt i § 20, før produktet bringes i omsetning eller tas i bruk. § 20.Vurdering av ferdigbygd produkt Vurderingen av ferdigbygd produkt nevnt i § 16 andre, tredje og fjerde ledd, skal utføres som angitt i vedlegg 17. Link til den norske forskriften. Link til EU direktivet Link til veiledning til EU direktiv. Når det gjelder båter i kategori A og B (havgående fartøy), så framgår det av veiledningen til direktivet, artikkel 20 (side 55), at ny samsvarserklæring og ny CE merking eventuelt vil kreve en ekstern instans for godkjenning (Slik som for eksempel DNV - Det Norske Veritas eller andre med autorisasjon til å utarbeide EU samvarserklæring for en hel fritidsbåt, eventuelt for havgående fartøy.) Ser nå at tittelen på tråden ikke er helt den jeg trodde. Det er jo ikke snakk om "egenerklæring" men tvert i mot "samsvarerklæring" i regi av godkjent teknisk kontrollorgan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.