das952 Startet igår klokken 00:41 Link til dette innlegget Startet igår klokken 00:41 Hei, driver og sikler på Windy Ghibli, ser at det er litt forskjellige motorer ute å går. Noen som kan hjelpe meg med å forklare forskjellen til en som ikke er mekanisk og om det er noen fordeler / ulemper? Ser det går i følgende: Volvo Penta KAD44 Volvo Penta D6 Volvo Penta KAD300 Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden KAD44 og KAD300 er i prinsippet veldig like. 3,6 liters rekkesekser med 24 ventiler. Lansert mot slutten av 90-tallet (KAD300 ble vel lansert i 2001). D6 er en vesentlig større/tyngre og sterkere konstruksjon på 5,5 liter med common rail innsprøytning. Ble lansert i 2003, og er som kjent fortsatt i produksjon. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bonus Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Ghibli er vel også blitt levert med Volvo Penta D4 og DPH drev. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Ghibli er en vakker perle på sjøen, men dobbeltsjekk med deg selv om en båt som ikke egner seg mellom 8 og 18knop er noe for deg ..i 10knop står nesa rett opp og bak er den nesten under vann og det ser emm tullete ut... KAD44 bruker DPE drev og har ca 250pahk KAD300 bruker DPG drev og har ca 275pahk Disse motorene veier ca det samme, ca 600kg. Mange av Ghibliene jeg har sett har D6-350. D6 bruker DPH drev, har ca 337pahk og veier ca 810kg bruksklar. 210kg helt bak merker du godt. Men D6 er en moderne motor, sårbar på noen områder, men med masse muligheter for avansert instrumentering, som mange av "dagens" setter pris på. D6-350 er en god motor som ikke tar rotta på DPH drevet om du bryr deg om levetid. Ghiblien er relativt lett og det gir drevet ok driftsforhold. Anbefaler at du prøver en med D6 og en med KAD300, smaken er som .... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden D4 260 eller 300 på DPH drev veier 660kg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Bonus skrev for 2 timer siden: D4 260 eller 300 på DPH drev veier 660kg. 660kg er tørrvekt. I mitt innlegg over så brukte jeg våtvekt som for sammenlikning er ca 695kg. TS: jeg har brukt pahk om effekt, det er sleng for propell-aksel-heste-krefter Sitér dette innlegget Link to post
das952 Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Takk for mye fine svar. en venn av meg har anbefalt D6 da den har mye mer hestekrefter og nok ikke blir kjørt like hardt da for å få samme fart. dieselfan skrev for 5 timer siden: Ghibli er en vakker perle på sjøen, men dobbeltsjekk med deg selv om en båt som ikke egner seg mellom 8 og 18knop er noe for deg ..i 10knop står nesa rett opp og bak er den nesten under vann og det ser emm tullete ut... KAD44 bruker DPE drev og har ca 250pahk KAD300 bruker DPG drev og har ca 275pahk Disse motorene veier ca det samme, ca 600kg. Mange av Ghibliene jeg har sett har D6-350. D6 bruker DPH drev, har ca 337pahk og veier ca 810kg bruksklar. 210kg helt bak merker du godt. Men D6 er en moderne motor, sårbar på noen områder, men med masse muligheter for avansert instrumentering, som mange av "dagens" setter pris på. D6-350 er en god motor som ikke tar rotta på DPH drevet om du bryr deg om levetid. Ghiblien er relativt lett og det gir drevet ok driftsforhold. Anbefaler at du prøver en med D6 og en med KAD300, smaken er som .... Når det gjelder farten og at den står rett opp så får jeg enten kjøre raskere eller saktere. verre er det ikke. om jeg ikke tar feil er vel det den farten der som også suger mest diesel / bensin når båten graver. Jeg har funnet noen båter med D6 men de er vesentlig dyrere. snakker 300K ekstra fra Kad44 og er vel ikke verdt såpass mye mer? Gjør jeg et dårlig / feil kjøp med KAD44 / 300 til den båten? Bonus skrev for 6 timer siden: Ghibli er vel også blitt levert med Volvo Penta D4 og DPH drev. stemmer, men den er jeg frarådet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.