Jump to content

Forskjell på motorer på Windy Ghibli


das952

Recommended Posts

Hei,

driver og sikler på Windy Ghibli, ser at det er litt forskjellige motorer ute å går.

Noen som kan hjelpe meg med å forklare forskjellen til en som ikke er mekanisk og om det er noen fordeler / ulemper?

 

Ser det går i følgende:

Volvo Penta KAD44

Volvo Penta D6

Volvo Penta KAD300

 

Takker for svar.

Link to post

KAD44 og KAD300 er i prinsippet veldig like. 3,6 liters rekkesekser med 24 ventiler. Lansert mot slutten av 90-tallet (KAD300 ble vel lansert i 2001).

D6 er en vesentlig større/tyngre og sterkere konstruksjon på 5,5 liter med common rail innsprøytning. Ble lansert i 2003, og er som kjent fortsatt i produksjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ghibli er en vakker perle på sjøen, men dobbeltsjekk med deg selv om en båt som ikke egner seg mellom 8 og 18knop er noe for deg ..i 10knop står nesa rett opp og bak er den nesten under vann og det ser emm tullete ut...

KAD44 bruker DPE drev og har ca 250pahk

KAD300 bruker DPG drev og har ca 275pahk

Disse motorene veier ca det samme, ca 600kg.

Mange av Ghibliene jeg har sett har D6-350.

D6 bruker DPH drev, har ca 337pahk og veier ca 810kg bruksklar. 

210kg helt bak merker du godt. Men D6 er en moderne motor, sårbar på noen områder, men med masse muligheter for avansert instrumentering, som mange av "dagens" setter pris på.

D6-350 er en god motor som ikke tar rotta på DPH drevet om du bryr deg om levetid. Ghiblien er relativt lett og det gir drevet ok driftsforhold.

Anbefaler at du prøver en med D6 og en med KAD300, smaken er som ....

 

Link to post

Takk for mye fine svar.

 

en venn av meg har anbefalt D6 da den har mye mer hestekrefter og nok ikke blir kjørt like hardt da for å få samme fart.

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Ghibli er en vakker perle på sjøen, men dobbeltsjekk med deg selv om en båt som ikke egner seg mellom 8 og 18knop er noe for deg ..i 10knop står nesa rett opp og bak er den nesten under vann og det ser emm tullete ut...

KAD44 bruker DPE drev og har ca 250pahk

KAD300 bruker DPG drev og har ca 275pahk

Disse motorene veier ca det samme, ca 600kg.

Mange av Ghibliene jeg har sett har D6-350.

D6 bruker DPH drev, har ca 337pahk og veier ca 810kg bruksklar. 

210kg helt bak merker du godt. Men D6 er en moderne motor, sårbar på noen områder, men med masse muligheter for avansert instrumentering, som mange av "dagens" setter pris på.

D6-350 er en god motor som ikke tar rotta på DPH drevet om du bryr deg om levetid. Ghiblien er relativt lett og det gir drevet ok driftsforhold.

Anbefaler at du prøver en med D6 og en med KAD300, smaken er som ....

 

Når det gjelder farten og at den står rett opp så får jeg enten kjøre raskere eller saktere. verre er det ikke. om jeg ikke tar feil er vel det den farten der som også suger mest diesel / bensin når båten graver.


Jeg har funnet noen båter med D6 men de er vesentlig dyrere. snakker 300K ekstra fra Kad44 og er vel ikke verdt såpass mye mer?

 

Gjør jeg et dårlig / feil kjøp med KAD44 / 300 til den båten?
 

Bonus skrev for 6 timer siden:

Ghibli er vel også blitt levert med Volvo Penta D4 og DPH drev.

stemmer, men den er jeg frarådet.

Link to post
das952 skrev for 11 timer siden:

Gjør jeg et dårlig / feil kjøp med KAD44 / 300 til den båten?

Nei, min ærlige mening er at om motoren ikke har "stått ihjel" og hatt dårlig preservering, så går disse motorene minst 5000t. Har både 44 og 300, liker DPE bedre enn DPG, men det er en smakssak.

Min personlige favoritt er den fullmekaniske Yanmar 6LPA-STxxx og DPH, men det finnes neppe i noen Ghibli.. enda 😎

Link to post
das952 skrev for 21 timer siden:
Bonus skrev On 7.6.2025 at 19.18:

Ghibli er vel også blitt levert med Volvo Penta D4 og DPH drev.

stemmer, men den er jeg frarådet.

 

Om jeg meglet en båt for deg var den eneste grunnen til at jeg hadde vært lunken med å anbefale D4-260 eller D4-300 i Ghibli er at noen brukere opplever lydbildet som ubehagelig, men dette gjelder noen... kommer du over en så vil en kort prøvetur avsløre om det gjelder for deg.
 

En annen detalj som også kan nevnes er at D4 og D6 gir deg "mye" høyere hastighet på tomgang enn KAD44 og KAD300.

 

Forbruk: rusler du avgårde i 900/1000omdr så bruker KAD motorene ca 4 liter i timen :-)

 

das952 skrev for 21 timer siden:

Når det gjelder farten og at den står rett opp så får jeg enten kjøre raskere eller saktere. verre er det ikke. om jeg ikke tar feil er vel det den farten der som også suger mest diesel / bensin når båten graver.

Jepp

Link to post

Takk for fine svar!
 

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Nei, min ærlige mening er at om motoren ikke har "stått ihjel" og hatt dårlig preservering, så går disse motorene minst 5000t. Har både 44 og 300, liker DPE bedre enn DPG, men det er en smakssak.

Min personlige favoritt er den fullmekaniske Yanmar 6LPA-STxxx og DPH, men det finnes neppe i noen Ghibli.. enda 😎


DPE og DPG sier meg lite, hvorfor foretrekker du DPE forran DPG?

Den ene motoren har gått en del timer (over 1000) men jeg har lært at det i teorien er bedre om den har gått mer enn mindre som du sier. så den ikke har stått ihjel..

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

 

Om jeg meglet en båt for deg var den eneste grunnen til at jeg hadde vært lunken med å anbefale D4-260 eller D4-300 i Ghibli er at noen brukere opplever lydbildet som ubehagelig, men dette gjelder noen... kommer du over en så vil en kort prøvetur avsløre om det gjelder for deg.
 

En annen detalj som også kan nevnes er at D4 og D6 gir deg "mye" høyere hastighet på tomgang enn KAD44 og KAD300.

 

Forbruk: rusler du avgårde i 900/1000omdr så bruker KAD motorene ca 4 liter i timen :-)

 

Jepp

 

D4 er utelukket da disse virker å være vesentlig mer tungsolgt i følge andre kilder

Hva mener du med høyere hastighet på tomgang? at den bråker mer?

4 liter i timen hørtes jo ikke gærent ut, men da er man på 4-6 knop?

En venn av meg har kommentert at hp/hk er litt vel lite på KAD`ene, kontra en D6 som har vesentlig mer og da ikke må jobbe like mye for cruise fart?

Skal jeg opp til D6 må jeg fort ut med over 200K mer enn for en båt med KAD motor. er det verdt det pris-gapet?

Jeg vet at det selvfølgelig er mye blandede meninger i båtverden som vel overalt ellers.

Men om jeg forstår deg fra den andre posten ovenfor mener du at KAD ikke behøver å være et dårlig kjøp og at man kan ha en god og fin båt lenge med en slik motor?
Er service og alt fulgt til punkt og prikke så kan man få mange fine turer? men er motorene for svake for en Ghibli?

 

Link to post

D4 300 tenker jeg er ideell motor på denne båten. Masse kraft, ikke for mye vekt. 4 syl har et litt skarpere lydbilde enn 6eren i kad og d6.  Jeg hadde 2 d4 i 37 grand mistral. Flott båt og flotte motorer. 

 

KAD motorene begynner å bli veldig gamle synes jeg. KAD 300 er elektronisk styrt, og elektronikk har sin levealder også. drevene er kjent for å ha begrenset levetid i timer. På D motorene er drevene betydelig kraftigere. 
 

D motor serien er 20 år gammel nå. 
 

og Windyene er smale skrog og de er vekt sensitive.blir fort tung i hekken med en d6er tenker jeg. 
 

kjøp den båten du liker. Å høre på hva andre synes er klokt, men det er prøvekjøring på vannet som teller 😊 og fart mellom 8 og 18 knop er viktig, for møter du litt vind og sjø så er det i den farten du ender opp. Med snuta trimma ned og i plan i 13-15 knop. I stedet for å gå ut av plan og slingre seg frem i snekkefart. 

 

 

Link to post
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

D4 300 tenker jeg er ideell motor på denne båten. Masse kraft, ikke for mye vekt. 4 syl har et litt skarpere lydbilde enn 6eren i kad og d6.  Jeg hadde 2 d4 i 37 grand mistral. Flott båt og flotte motorer. 

 

KAD motorene begynner å bli veldig gamle synes jeg. KAD 300 er elektronisk styrt, og elektronikk har sin levealder også. drevene er kjent for å ha begrenset levetid i timer. På D motorene er drevene betydelig kraftigere. 
 

D motor serien er 20 år gammel nå. 
 

og Windyene er smale skrog og de er vekt sensitive.blir fort tung i hekken med en d6er tenker jeg. 
 

kjøp den båten du liker. Å høre på hva andre synes er klokt, men det er prøvekjøring på vannet som teller 😊 og fart mellom 8 og 18 knop er viktig, for møter du litt vind og sjø så er det i den farten du ender opp. Med snuta trimma ned og i plan i 13-15 knop. I stedet for å gå ut av plan og slingre seg frem i snekkefart. 

 

 

 

Forstår at dette blir vanskelig, mye meninger.

Disse gutta er helt uenig med deg på D4: 

 

 

 

Båten blir jo en Ghibli, men motor-valget er vanskelig. De er også overalt i Norge, så vanskelig å få testet de skikkelig også..

Link to post

Jeg har en bil som før ble levert med 6 sylindret motor uten turbo. Kritikere sa den var sååå bra. Jeg likte den også, særlig lyden var herlig (i tuneller)  Nå har jeg neste modell av samme type bil, med 4 sylindret motor med turbo. Journalistene og forståsegpåerne mener produsenten har ødelagt bilen med å sette inn «bare» 4 sylindre, jeg elsker bilen, og kan aldri tenke meg å gå tilbake til den med 6 sylindret motor. Den nye er raskere, mer kjørbar og grom lyd. Går fortere enn den gamle både på bane og vei. 
det er stor forskjell på å teste/synse og noe helt annet å eie 😊

 

en grei regel er å kun ta råd fra de som har gjort det du selv vil. 

Jeg har hatt 4 båter med D4 og D6 motorer. KAD har jeg aldri hatt. Den var utdatert da jeg kjøpte min første båt med D motor i 2004. Alle er flotte motorer, med litt ulike egenskaper. har adri hatt Ghibli. Derfor rådet om å teste selv. Ta en kikk på dreimonent kurvene på KAD vd D så ser du et viktig argument for meg mot KAD

i Ghibli hadde jeg nok vurdert en V8 bensin 😊

Link to post
das952 skrev for 20 timer siden:

D4 er utelukket da disse virker å være vesentlig mer tungsolgt i følge andre kilder

Skal jeg opp til D6 må jeg fort ut med over 200K mer enn for en båt med KAD motor. er det verdt det pris-gapet?
 

 

Hvis du tenker på annenhåndsverdi bør du nok ta med i vurderingen at en med KAD motor neppe vil være mer attraktiv etter at det har gått ytterligere 4-5 år, avhengig av hvor lenge du har planer om å beholde båten.

Jeg tviler på at et eksemplar med KAD vil være lettere å selge enn en med D4 i årene fremover.

D6 er jo kongen på haugen, så det blir en vurdering om det er verdt prisdifferansen.

 

Jeg har ikke erfaring med KAD44/300 selv, annet enn en testkjøring for noen år siden. Den gangen endte jeg opp med en tilsvarende båt med D4-300, og personlig hadde jeg valgt det samme i dag fremfor en med KAD.

 

Har ikke hørt mye negativt om KAD44/300, så det er gode motorer, men det er lenge siden de gikk ut av produksjon.

Et kjapt sveip på Finn.no sier meg også at det er betydelige forskjeller i oppgraderinger og utstyr på eksemplarene som ligger ute nå, så det er nok en del andre faktorer som også påvirker både pris og hvor attraktive de er i markedet enn typen drivlinje. Tidlige utgaver er jo godt over 20 år nå, så viktig å finne en som er ivaretatt og oppgradert, selv om dette nok er en båttype som blir generelt tatt godt vare på.

 

Nydelige båter er det uansett, og lykke til med å finne den rette:smiler:  

 

 

 

 

Link to post
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Jeg har en bil som før ble levert med 6 sylindret motor uten turbo. Kritikere sa den var sååå bra. Jeg likte den også, særlig lyden var herlig (i tuneller)  Nå har jeg neste modell av samme type bil, med 4 sylindret motor med turbo. Journalistene og forståsegpåerne mener produsenten har ødelagt bilen med å sette inn «bare» 4 sylindre, jeg elsker bilen, og kan aldri tenke meg å gå tilbake til den med 6 sylindret motor. Den nye er raskere, mer kjørbar og grom lyd. Går fortere enn den gamle både på bane og vei. 
det er stor forskjell på å teste/synse og noe helt annet å eie 😊

 

en grei regel er å kun ta råd fra de som har gjort det du selv vil. 

Jeg har hatt 4 båter med D4 og D6 motorer. KAD har jeg aldri hatt. Den var utdatert da jeg kjøpte min første båt med D motor i 2004. Alle er flotte motorer, med litt ulike egenskaper. har adri hatt Ghibli. Derfor rådet om å teste selv. Ta en kikk på dreimonent kurvene på KAD vd D så ser du et viktig argument for meg mot KAD

i Ghibli hadde jeg nok vurdert en V8 bensin 😊


Jeg har litt relevant erfaring med disse båtene.

Har kjørt Ghibli med KAD300 for en del år siden, og en Coho (samme skrog som de nyeste Ghibli bare med lenger badeplatform) med 430 V8 VP 2022 modell med nytt DPS system med trinnløst gir. Og nå har jeg en Ghibli med D6370 (2012 mod).


Mine opplevelser:

KAD300 er supertreg i aks og det tar lang tid før turboen kicker inn og man får en helt grei akselerasjon opp i normale planefarter. Tror den toppet på 34 knop noe jeg synes er altfor tregt i en Ghibli båttype. Man merket at skroget trengte mer og den føltes litt ut som f eks en BMW 316d. Helt ok, men undermotorisert. Og BMW 3-serie er tiltenkt mer motor.

 

Coho med V8 430. Silkemyk giring, humphree system som er helt sjef og man har en herlig lyd. God akselerasjon, nesten som en D6 ;-), og et reellt høyt forbruk. Man opplever ikke at båten har for lite motor, men heller ikke for mye motor i forhold til det man forventer av en 430 V8 6,2 liter og jeg toppet ut på ca 42,6-43 knop. Hadde forventet mer 45-46 egentlig, men alt over 40 er for meg godt nok. Eieren sa den hadde ligget en ukes tid og at den bør klare 44 knop.

Herlig pakke som bør prøvekjøres!
Negative ting: den ene er at båten er litt lett i rumpa og oppleves litt nesetung. I tillegg ser den litt lett og høy ut bak når den ligger stille. For de som bryr seg om slikt…

Så vingler den på rattet i 5-6-8 knops kjøring. Jeg er vant med båter som går dønn stabilt rett frem også ved rolig gange.

Så er turtallet litt høyt ved rolig 30 knops cruise, de aluminiumsmotorene skal ikke cruise på særlig over 4400-4500 rpm over lenger tid så vidt jeg husker.

 

Ghibli med D6370 DPH:

Nytelse i akselerasjon, utrolig lavt forbruk, den har utrolig mye god ytelse til denne båten og passer perfekt. Jeg synes den er vel så sterk, og kanskje sterkere enn V8 430 i inntrykket. Den topper på 43,6-44,5 knop gps avhengig av forhold. I tillegg oppleves den ekstra tyngden bak å balansere båten bedre i planefart og gange i sjø. Den går ikke så mye «på nesen» som v8 gjorde. Ingen stor forskjell, men jeg merker den back to back. Jeg synes lyden er kul i D6, men den er ikke på nivå med V8 bensin da…

her kan man cruise på lavt forbruk i alt fra 23 knop, men helst i 27-37 knop. VP oppgir cruising over lengre tid til å være maks turtall minus 10%. Dvs 3650 rpm minus 365 rpm. Da kan man fint cruise i opptil 3100-3200 rpm i 37- 38 knop. Da bruker den ca 1,3-1,4 liter pr nm. Og den tar sjoen godt i den farten. Jeg cruiser mest i 28-32, da er forbruk ca 1,25 liter per nm. Og i 6 knop bruker den ca 3 liter pr time, dvs 0,5 liter per nm.

Negativt: mer vibrasjoner i en diesel enn en supersmooth bensinmotorved svært lav fart. Klunk inn og ut av gir med DPH (det har vel muligens KAD300 også?). Veldig høy tomgang på 4,2 knop på godt og vondt. 
 

Har kjørt flere Windy Solano med både 300 V8 og 430 V8 og der passer de lette bensinmotorene langt bedre, den ville jeg valgt med V8, men en Ghibli eller Coho hadde jeg valgt med D6. Da helst en nyest mulig, helst etter 2012, derfor gjorde jeg det også. Ser en del Coho har D6400 og de siste D6440. De bør jo gå minst 46-47 knop.

 

Ellers er jeg svært fornøyd med Ghibli, den tåler mye sjø for å være 28 fot og går tungt og stabilt og kløyver motsjøen helt fantastisk mykt. Enda et hakk bedre sjøegenskaper enn min 2005 modell Marex Estremo med D6350 som jeg hadde for 10-13 år siden. Windy bygget i arendal har en vanvittig fin kvalitet og kvalitetsopplevelse. Jeg kan anbefale en på det varmeste. Men apropo varmeste, betal mye mer enn de rimeligste og kjøp en som er godt vedlikeholdt med servicer hvert år, ligget inne i varmen vinterstid og ikke hatt skader eller vært på grunn. Lukt inni cabinen at den lukter slik en nyere brukt båt skal lukte. Bruk sansene, prøvekjør. Lykke til!

 

 

Lingefan

Link to post

Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette på en annen måte... kanskje noen andre kan hjelpe?

For meg er det en stor forskjell på om en båt som skal inn i en trang bås i 90grader sving, går 4.5knop eller 3 knop på tomgang...

das952 skrev for 21 timer siden:

Hva mener du med høyere hastighet på tomgang? at den bråker mer?

Link to post
Bitteliten skrev On 9.6.2025 at 8.43:

kjøp den båten du liker. Å høre på hva andre synes er klokt, men det er prøvekjøring på vannet som teller 😊 og fart mellom 8 og 18 knop er viktig, for møter du litt vind og sjø så er det i den farten du ender opp. Med snuta trimma ned og i plan i 13-15 knop. I stedet for å gå ut av plan og slingre seg frem i snekkefart.

 

Kloke ord. 

Jeg har kjørt Ghibli med begge variantene av KAD samt D4 og D6

 

Alt har noen plusser og minuser. Hva man vektlegger avhenger mest av egne preferanser samt lommebok.

 

D6 går best, men er tung i hekken i mellomfartregisteret (som man ofte må ligge i når det er litt sjø). Plenty krefter så opp i plan går som en lek.

D4 300. Fin balanse i båten, bra med krefter, men høres ut som en mondeo 2,0 diesel på tomgang. En forskjell på D4 og D6 er at D4 går 100 rpm høyere på tomgang (700 rpm). Den slår vesentlig hardere inn i gir og båten går fortere på tomgang enn med feks D6 310/330.

 

KAD 44 er litt slapt om man har endel folk/ vekt i båten.  Dette pleier også å være de eldste båtene.

 

KAD 300 synes jeg var en bra kombinasjon. Bra med power og ikke baktung. KAD44/300 har begge kompressor som slår inn fra 1600 rpm, så man skal ikke opplever å vente p turbo som slår sent inn.

Opplevde den rask i plan og mener den gikk 37/38 kn.

 

Bitteliten skrev On 9.6.2025 at 8.43:

KAD motorene begynner å bli veldig gamle synes jeg. KAD 300 er elektronisk styrt, og elektronikk har sin levealder også. drevene er kjent for å ha begrenset levetid i timer. På D motorene er drevene betydelig kraftigere. 

 

De er i hovedsak mekaniske motorer med en EDC hjerne som var første generasjon av elektronisk innblanding i en fremdeles mekanisk dieselpumpe. Etter husken måler den ladetrykket og derfor begrenser røy i akselerasjon. Ellers er spaken elektronisk, men KAD motorene er i forhold til D-serie så og si analoge, mekaniske motorer med et fåtall av sensorer.

 

KAD 300 var siste generasjon, og på tross av at de er blitt gamle nå hører man om relativt lite dyre problemer med de. For egen del om jeg i år 2025 hadde stått mellom 2004 mod KAD300 og 2004 D6 hadde jeg valgt KAD pga sin enkle, mekaniske konstruksjon og spart pengen opp til D6 båt for vedlikehold.

 

KAD er enkle og mange kan mekke på det. Brukte delere er også godt tilgjengelig og det er veldig lite man trenger å bruke merkeverksted til (konfigurering, feilkoder osv.

 

På nyere båter er det D-serien som gjelder i mitt hode. Spesielt etter 2013 når sjøvansfilteret kom på riktig side av impellerdekselet og den nye EVG generasjonen ble introdusert med samme type spaker som eksisterer den dag i dag.

 

Lingefan skrev for 11 timer siden:

Mine opplevelser:

KAD300 er supertreg i aks og det tar lang tid før turboen kicker inn og man får en helt grei akselerasjon opp i normale planefarter. Tror den toppet på 34 knop noe jeg synes er altfor tregt i en Ghibli båttype.

 

Høres ut som noe ikke var som det skulle med den båt/ motoren. Kompressor går inn på 1600 rpm og derifra og opp går det raskt uten å vente på noe oppbygging av ladetrykk fra turbo.

Men er turbo veldig slitt eller det er lekkasje på ladeluften vil den oppleves mye tregere.

 

Bitteliten skrev for 14 timer siden:

eg har en bil som før ble levert med 6 sylindret motor uten turbo. Kritikere sa den var sååå bra. Jeg likte den også, særlig lyden var herlig (i tuneller)  Nå har jeg neste modell av samme type bil, med 4 sylindret motor med turbo. Journalistene og forståsegpåerne mener produsenten har ødelagt bilen med å sette inn «bare» 4 sylindre, jeg elsker bilen, og kan aldri tenke meg å gå tilbake til den med 6 sylindret motor. Den nye er raskere, mer kjørbar og grom lyd. Går fortere enn den gamle både på bane og vei. 
det er stor forskjell på å teste/synse og noe helt annet å eie 😊

 

Jeg har også en slik bil som har 6 syl og heldig lydbilde, hvor neste faceliften ble erstatte med 4 syl og turbo.

Da bilen for med er en konebil sommerstid (litt som med båt for de fleste),  valgte jeg etter å ha prøvekjørt begge, den eldre utgaven med 6 syl vel vitende om at den nye firer-turboen tar rudskogen et sekund raskere, styringen har får elektrisk servo og andre mer moderne forandringer.

Jeg digger lyden når man lar den hyle seg ut girene i opp mot 8000 rpm. Da kommer smilet hver gang.

Men som sagt for meg er dette en sommer/ hobbybil som kun går noen få km i løpet av året på koseturer og knapt ser et regnvær og endre mindre snø og salt. 

Skulle jeg hatt den som bruksbil, hadde jeg antagelig valgt anerledes. Har forovrig en følelse om vi snakker om samme modeller her :glimter: x81 og x18?

Mvh. SAP

Link to post
Sitat

D4 er utelukket da disse virker å være vesentlig mer tungsolgt i følge andre kilder

 

tok en kjapp titt på finn her i går for å se hva som var vanligste motoralternativer i brukte Ghibli.   Ingen D4 å se der.   En båt med 2x D3 og resten fordelt på KAD og D6 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

Ingen D4 å se der.   En båt med 2x D3 og resten fordelt på KAD og D6 

 

Etter at KAD gikk ut var D6 det mest vanlige. Færre med D4, men det finnes endel eks. 

Det minst populære valget av alle med diesel var 2 x D3. Tung i hekken og trangt motorrom, dobbel servicekost osv.

Spes 1. gen D3 (160/190) var kjent for mye problemer. Både mekaniske og elektroniske. Såpass mye at VP lanserte en helt ny D3 fra blokka og opp, men bedre marinisering, vannkjølt turbo og bedre elektronikk.

Gen 2 heter 170, 200 og 22 0. 

Således er det noe som ikke stemmer med den Ghiblien med 2 x D3 190 som påstås å være en 2012 mod med motorer produsert i 2011 da VP lanserte den nye generasjonen Januar 2010.

 

https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2010/jan/news-67632.html

 

https://www.finn.no/mobility/item/410518676?ci=1

Mvh. SAP

Link to post
1 hour ago, sap_2000 said:

 

Etter at KAD gikk ut var D6 det mest vanlige. Færre med D4, men det finnes endel eks. 

Det minst populære valget av alle med diesel var 2 x D3. Tung i hekken og trangt motorrom, dobbel servicekost osv.

Spes 1. gen D3 (160/190) var kjent for mye problemer. Både mekaniske og elektroniske. Såpass mye at VP lanserte en helt ny D3 fra blokka og opp, men bedre marinisering, vannkjølt turbo og bedre elektronikk.

Gen 2 heter 170, 200 og 22 0. 

Således er det noe som ikke stemmer med den Ghiblien med 2 x D3 190 som påstås å være en 2012 mod med motorer produsert i 2011 da VP lanserte den nye generasjonen Januar 2010.

 

https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2010/jan/news-67632.html

 

https://www.finn.no/mobility/item/410518676?ci=1

Har jo sett flere båter med overliggere til motorer som har blitt solgt som den modellen båten er!   Dumt å kjøpe akkurat i motormodellskifte! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Det interessante med den på Finn med 2xD3 er at den nå hevdes å være en 2012 modell tross sjøsatt i 2011 samt motorer fra 2011, mens annonse fra forrige eier hevder det er en 2010 modell (men med samme info ang motor/sjøsetting)...

https://www.finn.no/mobility/item/222858181?ci=1

 

Windy har performance test's på både 2xD3 160 og 190, hhv 36,9 og 43,7 knop i toppfart - da med forskjellig drev/utveksling.

 

Deler ellers ditt synspunkt ang bil sap_2000, det er ikke uten grunn de kom med en sekser igjen litt senere...

Link to post
Lingefan skrev for 20 timer siden:


Jeg har litt relevant erfaring med disse båtene.

Har kjørt Ghibli med KAD300 for en del år siden, og en Coho (samme skrog som de nyeste Ghibli bare med lenger badeplatform) med 430 V8 VP 2022 modell med nytt DPS system med trinnløst gir. Og nå har jeg en Ghibli med D6370 (2012 mod).


Mine opplevelser:

KAD300 er supertreg i aks og det tar lang tid før turboen kicker inn og man får en helt grei akselerasjon opp i normale planefarter. Tror den toppet på 34 knop noe jeg synes er altfor tregt i en Ghibli båttype. Man merket at skroget trengte mer og den føltes litt ut som f eks en BMW 316d. Helt ok, men undermotorisert. Og BMW 3-serie er tiltenkt mer motor.

 

Coho med V8 430. Silkemyk giring, humphree system som er helt sjef og man har en herlig lyd. God akselerasjon, nesten som en D6 ;-), og et reellt høyt forbruk. Man opplever ikke at båten har for lite motor, men heller ikke for mye motor i forhold til det man forventer av en 430 V8 6,2 liter og jeg toppet ut på ca 42,6-43 knop. Hadde forventet mer 45-46 egentlig, men alt over 40 er for meg godt nok. Eieren sa den hadde ligget en ukes tid og at den bør klare 44 knop.

Herlig pakke som bør prøvekjøres!
Negative ting: den ene er at båten er litt lett i rumpa og oppleves litt nesetung. I tillegg ser den litt lett og høy ut bak når den ligger stille. For de som bryr seg om slikt…

Så vingler den på rattet i 5-6-8 knops kjøring. Jeg er vant med båter som går dønn stabilt rett frem også ved rolig gange.

Så er turtallet litt høyt ved rolig 30 knops cruise, de aluminiumsmotorene skal ikke cruise på særlig over 4400-4500 rpm over lenger tid så vidt jeg husker.

 

Ghibli med D6370 DPH:

Nytelse i akselerasjon, utrolig lavt forbruk, den har utrolig mye god ytelse til denne båten og passer perfekt. Jeg synes den er vel så sterk, og kanskje sterkere enn V8 430 i inntrykket. Den topper på 43,6-44,5 knop gps avhengig av forhold. I tillegg oppleves den ekstra tyngden bak å balansere båten bedre i planefart og gange i sjø. Den går ikke så mye «på nesen» som v8 gjorde. Ingen stor forskjell, men jeg merker den back to back. Jeg synes lyden er kul i D6, men den er ikke på nivå med V8 bensin da…

her kan man cruise på lavt forbruk i alt fra 23 knop, men helst i 27-37 knop. VP oppgir cruising over lengre tid til å være maks turtall minus 10%. Dvs 3650 rpm minus 365 rpm. Da kan man fint cruise i opptil 3100-3200 rpm i 37- 38 knop. Da bruker den ca 1,3-1,4 liter pr nm. Og den tar sjoen godt i den farten. Jeg cruiser mest i 28-32, da er forbruk ca 1,25 liter per nm. Og i 6 knop bruker den ca 3 liter pr time, dvs 0,5 liter per nm.

Negativt: mer vibrasjoner i en diesel enn en supersmooth bensinmotorved svært lav fart. Klunk inn og ut av gir med DPH (det har vel muligens KAD300 også?). Veldig høy tomgang på 4,2 knop på godt og vondt. 
 

Har kjørt flere Windy Solano med både 300 V8 og 430 V8 og der passer de lette bensinmotorene langt bedre, den ville jeg valgt med V8, men en Ghibli eller Coho hadde jeg valgt med D6. Da helst en nyest mulig, helst etter 2012, derfor gjorde jeg det også. Ser en del Coho har D6400 og de siste D6440. De bør jo gå minst 46-47 knop.

 

Ellers er jeg svært fornøyd med Ghibli, den tåler mye sjø for å være 28 fot og går tungt og stabilt og kløyver motsjøen helt fantastisk mykt. Enda et hakk bedre sjøegenskaper enn min 2005 modell Marex Estremo med D6350 som jeg hadde for 10-13 år siden. Windy bygget i arendal har en vanvittig fin kvalitet og kvalitetsopplevelse. Jeg kan anbefale en på det varmeste. Men apropo varmeste, betal mye mer enn de rimeligste og kjøp en som er godt vedlikeholdt med servicer hvert år, ligget inne i varmen vinterstid og ikke hatt skader eller vært på grunn. Lukt inni cabinen at den lukter slik en nyere brukt båt skal lukte. Bruk sansene, prøvekjør. Lykke til!

 

 

 

Tusen takk for fantastisk god beskrivelse og utdypelse. Setter stor pris på det!!

sap_2000 skrev for 9 timer siden:

 

Kloke ord. 

Jeg har kjørt Ghibli med begge variantene av KAD samt D4 og D6

 

Alt har noen plusser og minuser. Hva man vektlegger avhenger mest av egne preferanser samt lommebok.

 

D6 går best, men er tung i hekken i mellomfartregisteret (som man ofte må ligge i når det er litt sjø). Plenty krefter så opp i plan går som en lek.

D4 300. Fin balanse i båten, bra med krefter, men høres ut som en mondeo 2,0 diesel på tomgang. En forskjell på D4 og D6 er at D4 går 100 rpm høyere på tomgang (700 rpm). Den slår vesentlig hardere inn i gir og båten går fortere på tomgang enn med feks D6 310/330.

 

KAD 44 er litt slapt om man har endel folk/ vekt i båten.  Dette pleier også å være de eldste båtene.

 

KAD 300 synes jeg var en bra kombinasjon. Bra med power og ikke baktung. KAD44/300 har begge kompressor som slår inn fra 1600 rpm, så man skal ikke opplever å vente p turbo som slår sent inn.

Opplevde den rask i plan og mener den gikk 37/38 kn.

 

 

De er i hovedsak mekaniske motorer med en EDC hjerne som var første generasjon av elektronisk innblanding i en fremdeles mekanisk dieselpumpe. Etter husken måler den ladetrykket og derfor begrenser røy i akselerasjon. Ellers er spaken elektronisk, men KAD motorene er i forhold til D-serie så og si analoge, mekaniske motorer med et fåtall av sensorer.

 

KAD 300 var siste generasjon, og på tross av at de er blitt gamle nå hører man om relativt lite dyre problemer med de. For egen del om jeg i år 2025 hadde stått mellom 2004 mod KAD300 og 2004 D6 hadde jeg valgt KAD pga sin enkle, mekaniske konstruksjon og spart pengen opp til D6 båt for vedlikehold.

 

KAD er enkle og mange kan mekke på det. Brukte delere er også godt tilgjengelig og det er veldig lite man trenger å bruke merkeverksted til (konfigurering, feilkoder osv.

 

På nyere båter er det D-serien som gjelder i mitt hode. Spesielt etter 2013 når sjøvansfilteret kom på riktig side av impellerdekselet og den nye EVG generasjonen ble introdusert med samme type spaker som eksisterer den dag i dag.

 

 

Høres ut som noe ikke var som det skulle med den båt/ motoren. Kompressor går inn på 1600 rpm og derifra og opp går det raskt uten å vente på noe oppbygging av ladetrykk fra turbo.

Men er turbo veldig slitt eller det er lekkasje på ladeluften vil den oppleves mye tregere.

 

 

Jeg har også en slik bil som har 6 syl og heldig lydbilde, hvor neste faceliften ble erstatte med 4 syl og turbo.

Da bilen for med er en konebil sommerstid (litt som med båt for de fleste),  valgte jeg etter å ha prøvekjørt begge, den eldre utgaven med 6 syl vel vitende om at den nye firer-turboen tar rudskogen et sekund raskere, styringen har får elektrisk servo og andre mer moderne forandringer.

Jeg digger lyden når man lar den hyle seg ut girene i opp mot 8000 rpm. Da kommer smilet hver gang.

Men som sagt for meg er dette en sommer/ hobbybil som kun går noen få km i løpet av året på koseturer og knapt ser et regnvær og endre mindre snø og salt. 

Skulle jeg hatt den som bruksbil, hadde jeg antagelig valgt anerledes. Har forovrig en følelse om vi snakker om samme modeller her :glimter: x81 og x18?

Stor takk til meget godt svar her også.

og selvfølgelig til dere andre også.
Veldig spennende lesing og læring dette!

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har en Windy Solano Rs med V8 430 og kan skrive under på at den går utrolig stabilt og fint i sjøen. Det jeg dog ikke skjønner helt er at jeg ikke får den opp i mer enn 42 knop, I tester og brosjyrer står den oppgitt til å kunne nå 47. 5 knop. Litt for stor forskjell synes jeg. Noen med andre erfaringer? 

(motoren har gått 50 timer nå, og dette er med 1 person og lite fuel og vann) 

Link to post
WSRS430 skrev 12 minutter siden:

Jeg har en Windy Solano Rs med V8 430 og kan skrive under på at den går utrolig stabilt og fint i sjøen. Det jeg dog ikke skjønner helt er at jeg ikke får den opp i mer enn 42 knop, I tester og brosjyrer står den oppgitt til å kunne nå 47. 5 knop. Litt for stor forskjell synes jeg. Noen med andre erfaringer? 

(motoren har gått 50 timer nå, og dette er med 1 person og lite fuel og vann) 

Hei, fin båt. Jeg prøvekjørte for et par år siden en 2019 modell med v8 430 VP og den gjorde ca 44 mot vinden og 46,7 med vinden ved en kjapp test. Der hadde propellen vært byttet pga eier hadde vært bortpå noe. 
42 høres for lavt ut. Enten er det groe under båten (hvitt bunnstoff bøir fort grodd slik det er nå) eller så er det noe annet som butter. Den skal i alle fall gå 45-46.

 

Jeg forutsetter at du tilter/trimmer ut riktig for maks fart?

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...