Signis Startet 7.Juni Link til dette innlegget Startet 7.Juni Pga knotete tilgang til hendler for sjøvann inn til toalett og utløp etter septik-kvern lurer jeg på om det fins noen pålitelige fjernstyrte alternativer til dette? Altså ikke 3 veis ventiler men bare til å åpne/stenge disse to…? Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Du kan for eksempel bruke en slik ventil: https://www.boatlab.no/products/marco-magnetventil-for-hydro-vacuum-toalett-12v-innvendig-gjenge?&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=BoatlabNO&utm_content=Marco%2C Magnetventil til Hydro Vacuum toilet%2C 12V%2C ¼" indv. gevind¤cy=NOK&gad_source=1&gad_campaignid=20582502384&gclid=Cj0KCQjwxo_CBhDbARIsADWpDH5VUZJZRkktlRGfGtYVL5LG_RJrwWWi_Kq1SNDva31waX3HTxVrNosaAgh9EALw_wcB Men bør nok kobles i serie med en standard stengeventil. Jeg har muligens liggende 2 stk som er brukt i et labforsøk, skal sjekke når jeg kommer hjem dersom det kan være av interesse. Kan selges rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni 1/4" innvendig blir vel litt trangt for mannshit og toalettpapir? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bellil Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Vi tømmer vel ikke septik i sjøen, gjør vi vel 🤔 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hakkannen Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Bellil skrev 46 minutter siden: Vi tømmer vel ikke septik i sjøen Med største glede! Men gjerne ikke i Oslofjorden og andre steder uten særlig sirkulasjon. Enig med Lars H., septikventilen kan med fordel være større enn 1/4", hos meg er det 1 ½", ville ikke hatt så mye mindre. Ser Maritim har en motorisert treveisventil fra Trudesign, men kjære tid for en pris🫣 Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Denne har jeg montert. Har også en tilsvarende 3-veisventil koblet mellom styrbord og babord vanntank som gjør det enkelt å skifte mellom tankene, for å trimme skuta. https://www.aliexpress.com/item/1005004614068517.html?ug_edm_item_id=1005004614068517&pdp_npi=4%40dis!NOK!NOK347.66!NOK278.13!!!!!%40210143c117490224138875854d8a9e!12000029855375228!edm!!!&edm_click_module=item_detail&edm_log_data=gmod-trigger-common-cart-one-columns.track-trigger-common-cart-one-columns-log-link&tracelog=rowan&rowan_id1=aeug_edm_86021_1_en_US_2025-06-04&rowan_msg_id=3882biz_search_product:0:0_578020502$2023b438eb644199a71b59ad168e2e42&ck=in_edm_other&mem_info=0YRs0EOZ57hrYZneb8BfLw==-100103-aeug_edm_86021-bXFseI9FQmLHMODzOqQ3FePT9e/9LLEmxNje0ETFN20= Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Min tanke var å vise at det finnes ventiler som kan brukes, størrelse på ventilen er det neste brrukeren må tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Bare for å korrigere litt vedr. tømming, dette er en avsporing: Akkurat nå er septikpumpen i Son Havn defekt. Om den ikke har blitt reparert i løpet av de siste dagene. Det er forbudt å tømme septik i Vestby kommunes sjøområde. Det er tillatt å tømme septik i Moss kommune sjøområdet 300 meter fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Hulda skrev On 8.6.2025 at 10.10: Det er forbudt å tømme septik i Vestby kommunes sjøområde. Det er tillatt å tømme septik i Moss kommune sjøområdet 300 meter fra land. Da drar vi dit å tømmer Hulda🙂 Det er vel ditt stolte mesterverk som står på land hos Sonskilen nå antar jeg Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Hulda er på land noen uker i år. Septik dumpet forskriftsmessig og nordgående strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.