Sarasin Startet Lørdag 17:36 Link til dette innlegget Startet Lørdag 17:36 I båten vår, har jeg etterhvert fått alle instrumenter til å fungere, med unntak av RPM / Turteller-nåla. Instrumentet er testet ok (BT sin 25-8039), så det som mangler er rett og slett riktig signal inn. Jeg har forstått det slik at denne skal kobles på "W" på dynamoen, men skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hva "W" innebærer, eller hvor dynamoen er :) Er det noen som kan bidra med noe vettugt her? :) @vemko, ser at du har tilsvarende-ish motor, kanskje du har en forklaring / beskrivelse / et bilde å sende? :) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
J-Å Svart Lørdag 17:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:48 Hvis dette er en innenbordsmotor, så er dynamoen trolig drevet av et belte i forkant av motoren. Se etter merking der det er tilkoblet ledninger. Ta gjerne et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart Lørdag 17:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:53 @J-Å har dette bildet på telefonen, må gå ned for å ta nye eventuelt 🙂 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
J-Å Svart Lørdag 18:02 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:02 Jeg har fryktelig sterk kveldsol i cockpit akkurat nå, men jeg tror jeg skimter dynamoen nede til høyre på bildet. Den sitter vel innunder varmeveksleren (den lange greien med en slange). Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart Lørdag 18:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:21 J-Å skrev 18 minutter siden: tror jeg skimter dynamoen nede til høyre på bildet Kan jeg starte motoren og lage en dummykabel for å teste om RPM-måleren trigger? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
J-Å Svart Lørdag 18:41 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:41 Ja, hvis du finner W terminalen på dynamoen, så ser jeg ingen problemer med det. Hvis du mener at du har et instrument som skal ha W inn. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart Lørdag 18:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:42 Her er det jo et par ledninger, dette er baksiden av mistenkt dynamo 🙂 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
J-Å Svart Lørdag 19:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:06 Ja, det er rett sted. Om du ikke ser noen W, så kan du kanskje se om du finner en ledning med samme farge som på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Lørdag 19:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:29 Jeg ville mistenkt at det er den brune øverst som er tilkoblet W. Om du har et multimeter så skal du måle vekselspenning der når motoren er i gang. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sarasin Svart Lørdag 19:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:48 Har nå prøvd begge, uten utslag. @SveinHa / @J-Å, kan en av dere vær så snill å sjekke om jeg i det hele tatt kan bruke denne tilkoblingen? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Sarasin Svart Lørdag 19:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:50 @SveinHa Hva skal jeg sette multimeteret på for å finne dette? Hva skal utslaget være? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
SveinHa Svart Lørdag 19:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:52 Du har multimeteret på likespenning og da vil W gi null eller noe i nærheten, slå over på 200V~ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sarasin Svart Lørdag 20:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:07 @SveinHa 0.3 på brun kabel, 26.6 på blå. Hva betyr det? 😅 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
SveinHa Svart Lørdag 20:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:15 26.6 var en del høyere enn jeg hadde trodd men W skal være den eneste plassen du skal finne vekselspenning. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sarasin Svart Lørdag 20:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:37 Prøvde igjen med dummykabel til instrumentet, fortsatt ingenting. Skal tracke den blå kabelen ytterligere i løpet av de kommende dagene - men du sa at avlesningen var høyere enn du forventet? Hva hadde du forestilt deg, @SveinHa? Ser du noe i bruksanvisningen som tilsier at jeg ikke kan bruke W som avleser? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
J-Å Svart igår klokken 04:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:54 Jeg synes bruksanvisningen ligner veldig på denne, som tydelig viser W tilkobling: https://webserver.flak.no/vbilder/H1003524.pdf https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/instrumenter-og-givere/wema-turteller-m-timeteller-pH1003524 Det kan se ut som om du har feil bruksanvisning, til den for bensinmotor. Så spørs det om du har feil instrument ? Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart igår klokken 07:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:00 J-Å skrev for 2 timer siden: Det kan se ut som om du har feil bruksanvisning, til den for bensinmotor. Så spørs det om du har feil instrument ? Bruksanvisningen til instrumentet er til både diesel- og bensinvarianten fra Biltema (diesel er 25-8039, bensin er 25-8040). Varenummeret er sjekket opp og bekreftet :) Ja, den ser identisk ut - så her skal den nok på W (altså den blå som gir utslag?). Da har jeg i alle fall lært det, og kan fortsette feilsøkingen. Gjør jeg noe skade dersom jeg fjerner begge ledningene og tester en og en kontakt uten at ledning #2 er på plass? Selv disse "enkle" tingene tar mye tid når jeg må lære meg alt rundt - men desto større tilfredstillelse når det faktisk løser seg :D Det står noe om hvilken type innstilling man skal ha på denne - hva tenker du om riktig innstilling her? Jeg skjønner ikke så mye av denne tabellen egentlig, og defaulter derfor til standard verdi på 4,0. Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
J-Å Svart igår klokken 08:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:00 Sarasin skrev for 11 timer siden: 26.6 på blå. Er du sikker på at du har 26.6 V? Noen instrumenter hopper til mV, hvis der er lav spenning. Hva måler du på B+ (hovedutgang), hvis du slår instrumentet tilbake til DC? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart igår klokken 08:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:01 Sarasin skrev for 11 timer siden: men du sa at avlesningen var høyere enn du forventet? 26.6 kunne passe med et 24V anlegg men jeg regner med det er 12V på en såpass liten motor. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sarasin Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Jeg trekker opp dummykabler igjen i kveld / i morgen og måler igjen på begge ledninger 🙂 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Dixie 2100 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Sarasin skrev for 4 timer siden: Bruksanvisningen til instrumentet er til både diesel- og bensinvarianten fra Biltema (diesel er 25-8039, bensin er 25-8040). Varenummeret er sjekket opp og bekreftet :) Ja, den ser identisk ut - så her skal den nok på W (altså den blå som gir utslag?). Ut fra monteringsanvisningen så er det sort leder som er signalet (W), blå skal til minus. Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ja, vi snakker om ledningene fra dynamoen og ut. Det har vi én blå og én brun, og vi er ikke helt sikre på hvilken som er W 🙂 Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
Dixie 2100 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ser nå at det kanskje var den blå lederen på dynamoen du mente Sitér dette innlegget Link to post
Sarasin Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Takk uansett, @Dixie 2100 Bedre med for mye enn for lite informasjon ;) Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
vemko Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Dette er jeg usikker på, og jeg har solgt båten min. Men dynamoen bør du kunne finne. Den drives av drivreima (tilsvarer viftereima på en bil). Og er det jo bare å prøve seg fram. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.