Jump to content

Har ikke RPM-signal, BMC motor

Sarasin

Recommended Posts

I båten vår, har jeg etterhvert fått alle instrumenter til å fungere, med unntak av RPM / Turteller-nåla. Instrumentet er testet ok (BT sin 25-8039), så det som mangler er rett og slett riktig signal inn. Jeg har forstått det slik at denne skal kobles på "W" på dynamoen, men skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hva "W" innebærer, eller hvor dynamoen er :)

Er det noen som kan bidra med noe vettugt her? :)

@vemko, ser at du har tilsvarende-ish motor, kanskje du har en forklaring / beskrivelse / et bilde å sende? :)

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort   >   Visuelt

Jeg ville mistenkt at det er den brune øverst som er tilkoblet W. Om du har et multimeter så skal du måle vekselspenning der når motoren er i gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Du har multimeteret på likespenning og da vil W gi null eller noe i nærheten, slå over på 200V~

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

26.6 var en del høyere enn jeg hadde trodd men W skal være den eneste plassen du skal finne vekselspenning.

• Barnevaksiner

Prøvde igjen med dummykabel til instrumentet, fortsatt ingenting. Skal tracke den blå kabelen ytterligere i løpet av de kommende dagene - men du sa at avlesningen var høyere enn du forventet? Hva hadde du forestilt deg, @SveinHa

Ser du noe i bruksanvisningen som tilsier at jeg ikke kan bruke W som avleser?

Jeg synes bruksanvisningen ligner veldig på denne, som tydelig viser W tilkobling:

https://webserver.flak.no/vbilder/H1003524.pdf

https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/instrumenter-og-givere/wema-turteller-m-timeteller-pH1003524

Det kan se ut som om du har feil bruksanvisning, til den for bensinmotor. Så spørs det om du har feil instrument ? 

J-Å skrev for 2 timer siden:

Det kan se ut som om du har feil bruksanvisning, til den for bensinmotor. Så spørs det om du har feil instrument ? 

Bruksanvisningen til instrumentet er til både diesel- og bensinvarianten fra Biltema (diesel er 25-8039, bensin er 25-8040). Varenummeret er sjekket opp og bekreftet :)

image.png.ef074ace28990f425439fd70d0aa9279.png

Ja, den ser identisk ut - så her skal den nok på W (altså den blå som gir utslag?). Da har jeg i alle fall lært det, og kan fortsette feilsøkingen. Gjør jeg noe skade dersom jeg fjerner begge ledningene og tester en og en kontakt uten at ledning #2 er på plass?

Selv disse "enkle" tingene tar mye tid når jeg må lære meg alt rundt - men desto større tilfredstillelse når det faktisk løser seg :D

Det står noe om hvilken type innstilling man skal ha på denne - hva tenker du om riktig innstilling her? Jeg skjønner ikke så mye av denne tabellen egentlig, og defaulter derfor til standard verdi på 4,0.

image.png.46ddf4f66ea1eb3ba98b8df02a1d11a2.png

Sarasin skrev for 11 timer siden:

men du sa at avlesningen var høyere enn du forventet?

26.6 kunne passe med et 24V anlegg men jeg regner med det er 12V på en såpass liten motor.

• Barnevaksiner
Sarasin skrev for 4 timer siden:

Bruksanvisningen til instrumentet er til både diesel- og bensinvarianten fra Biltema (diesel er 25-8039, bensin er 25-8040). Varenummeret er sjekket opp og bekreftet :)

image.png.ef074ace28990f425439fd70d0aa9279.png

Ja, den ser identisk ut - så her skal den nok på W (altså den blå som gir utslag?). 

Ut fra monteringsanvisningen så er det sort leder som er signalet (W), blå skal til minus. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...