Jump to content

Mercruiser 5,7 V8 Bensin 1995 går tregt opp i fart

Lodis76

Recommended Posts

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt en Bayliner 23 fot med en Mercruiser 5.7 V8 Bensin. Dette er en motor fra 1995 som selger fikk installert i 2024. Hentet båten i går og kjørte den fra Nesodden til Tønsberg. Alt virker bra, men jeg synes den er fryktelig treg opp i fart. Jeg ligger i 5-6 knop og skal opp i plan. Gassen må helt i bunn og det tar veldig lang tid før den går opp i plan. Skal sies at jeg kjenner denne båten ganske bra, da jeg var eier av den tidligere. Men da hadde den ikke denne motoren.

Jeg vil si at skroget er pent og propellen er fin, så tror ikke det er årsaken. Men får selvsagt ikke inspisert under. Men ikke lenge siden båten ble satt på vannet av selger. Har funnet ut at høyre trimflaps ikke fungerer. Hører motoren går, men den beveger seg ikke. Kan det være årsaken til "tregheten" opp i fart, at jeg ikke får kjørt begge flappsene ned når jeg skal opp i plan? 

Synes også den er tungstartet med denne motoren. 

Start med basics.

Den grodd under? Eneste akseptable svar er ja eller nei. Vet ikke eller tror duger ikke. Stikk en hånd i vannet og kjenn etter som et absolutt minimum. 

Får den drivstoff som den skal? Hvis du klarer å holde fart på den når den først er oppe får den antagelig nok til at det ikke er det umiddelbare problemet. 

Tenner den når den skal? To minutter med en tenningslampe gir deg svaret. 

Når det er unnagjort kan du begynne å se på propellstørrelse og sånt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...