Lodis76 Startet 8.Juni Link til dette innlegget Startet 8.Juni Hei. Jeg har akkurat kjøpt en Bayliner 23 fot med en Mercruiser 5.7 V8 Bensin. Dette er en motor fra 1995 som selger fikk installert i 2024. Hentet båten i går og kjørte den fra Nesodden til Tønsberg. Alt virker bra, men jeg synes den er fryktelig treg opp i fart. Jeg ligger i 5-6 knop og skal opp i plan. Gassen må helt i bunn og det tar veldig lang tid før den går opp i plan. Skal sies at jeg kjenner denne båten ganske bra, da jeg var eier av den tidligere. Men da hadde den ikke denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Tenningstidspunkt, har du sjekket det? En billig tenningslampe er din venn. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Hvordan sjekker man tenningspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Se på denne. Kjøp den billigste lampa på Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Juni Link til dette innlegget Svart 8.Juni Tilt på drevet fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 8.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni Tilt på drevet fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Er skrog/propell rent eller grodd? Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Jeg vil si at skroget er pent og propellen er fin, så tror ikke det er årsaken. Men får selvsagt ikke inspisert under. Men ikke lenge siden båten ble satt på vannet av selger. Har funnet ut at høyre trimflaps ikke fungerer. Hører motoren går, men den beveger seg ikke. Kan det være årsaken til "tregheten" opp i fart, at jeg ikke får kjørt begge flappsene ned når jeg skal opp i plan? Synes også den er tungstartet med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Start med basics. Den grodd under? Eneste akseptable svar er ja eller nei. Vet ikke eller tror duger ikke. Stikk en hånd i vannet og kjenn etter som et absolutt minimum. Får den drivstoff som den skal? Hvis du klarer å holde fart på den når den først er oppe får den antagelig nok til at det ikke er det umiddelbare problemet. Tenner den når den skal? To minutter med en tenningslampe gir deg svaret. Når det er unnagjort kan du begynne å se på propellstørrelse og sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Den er ikke grodd! Og ja den holder farten når den først kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Kan motoren være en 5 liter isteden for 5.7 liter? Isåfall dråper effekten ned til 220/230 HK som ikke er mer en det bør være. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 10.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni Hvordan sjekker man det. Jeg stoler selvsagt på at selger oppgir riktig antall hester. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart 10.Juni Link til dette innlegget Svart 10.Juni Titta her: https://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-serial-numbers Med hjälp av serienr eller blocknr kan du ta reda på om det är 5,7 l block (350) eller 5,0 (305). Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 10.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni Supert Janne. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni Synes også denne motoren er treg å starte. På tirsdag skulle guttungen og noen kamerater ut med båten. Han er båtvandt og kjenner til hvordan man skal "starte" den. Jeg hadde som sagt denne båten fra 2021 og til 2022, men da med en annen motor som jeg aldri hadde noen problemer med å starte. De skulle ut på tirsdag og så ringer han meg og de får ikke start. Han sier han "pumpet" tre ganger med gassen slik som selger sa at man måtte gjøre med denne motoren, men den ville ikke starte. Jeg dro ut for å hjelpe og det er en 20 min biltur. Da jeg kom frem, så prøvde jeg å starte uten noe choke/gasspådrag. Men den startet ikke. Så gå jeg mere frigass og til slutt startet den. Gutta var fornøyde og tøffe ut til Bolærne. Det ble en overnatting på de og de kjørte innover onsdag ettermiddag. De stoppet på marinaen i Ollebukta for å fylle drivstoff og da de skulle starte den igjen, så ville den ikke starte. Jeg dro ut igjen, men måtte selv gi opp. Fikk lov å fortøye båten på marinaen med lovnad om å flytte den dagen etter. Jeg dro ut 3 timer senere for å prøve. Den ville ikke starte. Etter 30 min, så fant jeg frem startgassen og da startet den. Kjørte så til piren og fornøyde. Stoppet og startet den et par ganger og det gikk helt fint. I går ettermiddag så ville fruen og jeg prøve lykken. Dro til båten og den startet relativt greit. Kjørte ut til Østre Bolærene og gikk en liten tur. 30 min senere og vi skulle tøffe innover, så starter ikke båten. Prøver og prøver, først med lite "frigass" og så litt mere desperat frigass mens alle står å ser på. Men den starter ikke. Vel, tar frem startgassen, men det hjelper ikke. Da må jeg roe ned topplokket og vi koker oss en kaffe. Da kaffepausen er over, prøver jeg igjen. To runder med startgass senere så startet den. Kom oss inn til Ollebukta og fikk fortøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Ingen start: Regner med komp er bra, da den tidvis går bra. Regner med at bensin og bensintilførsel er 100%. For å starte må du ha gnist på riktig tidspunkt og bensin i riktig mengde. Sjekk for gnist til pluggene. Skru ut pluggene og sjekk for bensinmengde på pluggene. Er de tørre eller våte, nye eller gamle, riktig type og riktig åpning. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Her ville jeg sjekket at det er god gnist på pluggene og ikke minst tenningstidspunktet. Det at den ikke starter på startgass tyder på tenningsproblemer, og da er disse to punktene alfa omega. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Er dette så gammelt at den har kondensator og stifter i fordeler, varm kondensator som er def tenner ikke, blir kald så kan den bokstavelig glimte til. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni Takker for mange gode tips. Er ikke sånn kjempe motorkyndig. Har fått tak i Færder motorservice som skulle få tatt en diagnose av motoren på mandag kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni Marqies skrev On 12.6.2025 at 18.50: Er dette så gammelt at den har kondensator og stifter i fordeler, varm kondensator som er def tenner ikke, blir kald så kan den bokstavelig glimte til. Vis hele sitatet Nei så gammel er den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni Dixie 2100 skrev On 12.6.2025 at 18.34: Her ville jeg sjekket at det er god gnist på pluggene og ikke minst tenningstidspunktet. Det at den ikke starter på startgass tyder på tenningsproblemer, og da er disse to punktene alfa omega. Vis hele sitatet Skal få sjekket litt rundt det. Mulig jeg bytter pluggene sånn for å ha gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 13.Juni Link til dette innlegget Svart 13.Juni Har fått tak i Færder motorservice som skulle få tatt en diagnose av motoren. Bra. Få dette i orden. Ikke dra på tur med en motorbåt som er vanskelig å starte. Med robåt eller segel blir det såklart noe annet. Da har du altrrnativ fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.