Lodis76 Startet Søndag 08:36 Link til dette innlegget Startet Søndag 08:36 Hei. Jeg har akkurat kjøpt en Bayliner 23 fot med en Mercruiser 5.7 V8 Bensin. Dette er en motor fra 1995 som selger fikk installert i 2024. Hentet båten i går og kjørte den fra Nesodden til Tønsberg. Alt virker bra, men jeg synes den er fryktelig treg opp i fart. Jeg ligger i 5-6 knop og skal opp i plan. Gassen må helt i bunn og det tar veldig lang tid før den går opp i plan. Skal sies at jeg kjenner denne båten ganske bra, da jeg var eier av den tidligere. Men da hadde den ikke denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 09:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:25 Tenningstidspunkt, har du sjekket det? En billig tenningslampe er din venn. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart Søndag 09:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:38 Hvordan sjekker man tenningspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 09:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:57 Se på denne. Kjøp den billigste lampa på Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Søndag 16:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:23 Tilt på drevet fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart Søndag 18:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:28 Tilt på drevet fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart igår klokken 17:46 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:46 Er skrog/propell rent eller grodd? Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart igår klokken 21:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:25 Jeg vil si at skroget er pent og propellen er fin, så tror ikke det er årsaken. Men får selvsagt ikke inspisert under. Men ikke lenge siden båten ble satt på vannet av selger. Har funnet ut at høyre trimflaps ikke fungerer. Hører motoren går, men den beveger seg ikke. Kan det være årsaken til "tregheten" opp i fart, at jeg ikke får kjørt begge flappsene ned når jeg skal opp i plan? Synes også den er tungstartet med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart igår klokken 21:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:32 Start med basics. Den grodd under? Eneste akseptable svar er ja eller nei. Vet ikke eller tror duger ikke. Stikk en hånd i vannet og kjenn etter som et absolutt minimum. Får den drivstoff som den skal? Hvis du klarer å holde fart på den når den først er oppe får den antagelig nok til at det ikke er det umiddelbare problemet. Tenner den når den skal? To minutter med en tenningslampe gir deg svaret. Når det er unnagjort kan du begynne å se på propellstørrelse og sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart igår klokken 21:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:35 Den er ikke grodd! Og ja den holder farten når den først kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart igår klokken 21:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:41 Kan motoren være en 5 liter isteden for 5.7 liter? Isåfall dråper effekten ned til 220/230 HK som ikke er mer en det bør være. Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Hvordan sjekker man det. Jeg stoler selvsagt på at selger oppgir riktig antall hester. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Titta her: https://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-serial-numbers Med hjälp av serienr eller blocknr kan du ta reda på om det är 5,7 l block (350) eller 5,0 (305). Sitér dette innlegget Link to post
Lodis76 Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Supert Janne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.