Jump to content

Skillediode/ batterilading


h2o

Recommended Posts

Monterte en Ladac skillediode og regulator 1204 på en tidligere båt. Ekstern regulator er nødvendig ved slik installasjon, da det er nesten 1 volt spenningstap gjennom dioden. Mener å ha hørt at det nå finnes nyere tekonologi, hvor spenningstapet er redusert til mindre enn 0,1 volt, og ekstern regulator ikke nødvendigvis er ett must. Hvem selger slikt, finnes det forskjellige valg og er dette bra greier?

Link to post

Dette så interessant ut ja, gjør denne boksen samme jobben som en skillediode da? Du skriver at jeg med denne "strengt tatt" ikke trenger seperat sensor på regulatoren. Mener du da at jeg helst bør måle spenningen på startbatteriet likevel? Jeg antar at VP's dynamo dan bygges om uten store inngrep slik at jeg kobler sensoren bort på batteriet!

Link to post

Jeg mente at med solide kabler mellom dynamo og forbruksbank vil en integrert regulator være tilstrekkelig. Forutsatt at den regulerer på 14.4V.

 

Best er det å koble dynamoen direkte til forbruksbanken, har du sense-ledning må denne også kobles hit.

Så legges en kabel fra pluss på forbruk til bep-relet og videre til pluss på start-batteriet.

Link to post

Akkurat dette er vel det emnet som gir mest skrivekløe her :lol:

 

Kort fortalt vil jeg si det slik: Har du skillediode du ha ekstern sense. Har du ikke skillediode BØR du ha ekstern sense. Og med ekstern sense mener jeg i utgangspunktet noe slik som Ladac men en senseledning fra originalregulatoren KAN fungere like greit.

 

Innebygde regulatorer gir i svært mange tilfeller alt for dårlig regulering. Jeg kjøpte f.eks. selv en ny marinedynamo for noen få år siden. Denne var merket 14V/70A. I praksis betydde det at den klarte å levere 40A i noen få minutt etter motorstart og deretter dalte strømmen rimelig kjapt til 15-20A og 14V var 14.0V målt på dynamoens tilkoblinger. Hev ut originalregulatoren og satte inn Ladac 1204. Resultat 70A lading i LANG tid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Her må jeg nok måle ladestømmen, jeg har VP AQAD41P motor, så det er vel temmelig kurant og standard. Ladingen fungerer for så vidt greit slik det er i dag. Men jeg er opptatt av at det skal være strøm til å starte med uansett, slik at en ikke trenger å bekymre seg for det i uthavnene.

Askeladden bruker ett nytt system på båtene sine som de kaller for Secure volt, kjenner noen til dette?

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post

Hei !

 

Vær oppmerksom på at BEP - releet har en begrensning - iogmed at det ikke har noen delay funksjon.

 

I utgpkt er det vel mest naturlig at dynamoen lader startbatteriet via starterkabelen. - det er jo slik det gjerne ser ut når motoren kommer fra fabrikk. Ser at det foreslås å la dynamoen lade forbruksbanken, og så la BEPen kople til startbatteriet når spenningen blir høy nok. Men da må du jo bygge om , og da tror jeg liksågodt jeg hadde satset på et gammeldags skillerele styrt av D+ eller tenning på.

 

Dersom du kopler BEP'en slik den er tenkt, får du et problem om forbruksbanken er stor i forhold til dynamoen fordi forbruksbanken vil trekke ladespenningen så langt ned ved innslag, at den kommer under grensa får å slippe. Følgelig vil BEP'en slå ut og inn i rasende tempo, og bli stående og klapre.

 

I dokumentasjonen til BEP'en finnerdu en tabell som sier noe om batteristørrelse i forhold til dynamo, men min 80A ble for liten for min 230AH forbruksbank.

 

Det finnes konkurrenter som har delayfunksjon som gjør at det blir bare noen klikk ut og inn, men da var prisen plutselig det dobbelte av BEP'sin, og 7 gangern et vanlig skillerele, så dere kan jo gjette hva jeg endte opp med !

 

-koh

Link to post

Ser at det foreslås å la dynamoen lade forbruksbanken, og så la BEPen kople til startbatteriet når spenningen blir høy nok.

Det hadde ikke jeg tatt sjansen på! Startbatteriet er tross alt viktigst, og må derfor få lading først. Hvis du kopler det motsatt så risikerer du at startbatteriet ikke får lading hvis forbruksbanken er tilstrekkelig nedtappet... Jeg har koplet det etter skjemaet, og det fungerer fint så langt. Men så langt har jeg bare 105Ah i forbruksbanken, det skal bli spennende å se om det fungerer like greit når jeg dobler størrelsen på banken. Dynamoen er nemlig litt liten..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvorfor ikke som Ole Brum?

Jatakk til begge deler.

Jeg har skilledioder, men da får jeg spenningsfall til forbruksbatteriet, så jeg kopplet et BEP rele i parallell, slik at jeg er sikret en hvis ladning til forbruk.

 

Når startbatteriet når 13,7 volt, slår BEPen inn og alt får topp lading.

 

Det var enkleste løsning kablings messig for meg. :cool:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Jeg har skilledioder, men da får jeg spenningsfall til forbruksbatteriet, så jeg kopplet et BEP rele i parallell, slik at jeg er sikret en hvis ladning til forbruk.

Hvor stor batteribank har du på denne løsningen? Og hvor mange Ampere gir dynamoen din?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har studert denne BEP Isolatoren/ skillerelet nå og det virker helt kurant for meg. Dersom den fungerer som fortalt og er pålitelig. Faxen... så vidt jeg kan se blir det smør på flesk å gjøre som Ole Brum. Ettersom de konvensjonelle skillereleene taper en knapp volt på veien, vil de i paralellkobling med Bep så vidt jeg forstår aldri tilføre noe som helst. Jeg anser det derfor som en mulighet for feil og ville koblet de vekk! Takker for gode svar.

Link to post

...de konvensjonelle skillereleene taper en knapp volt på veien, vil de i paralellkobling med Bep så vidt jeg forstår aldri tilføre noe som helst. Jeg anser det derfor som en mulighet for feil og ville koblet de vekk!

For å pirke litt: rele har praktisk talt IKKE spenningsfall men skilledioder (det var vel det du mente :wink: ) har ca. 0.7V spenningsfall ALLTID.

 

For å være litt stygg så er det vel større fare for at BEP-releet feiler enn dioden. Silisiumdioder er den elektronikkomponenten som er mest robust av alt og tåler "bank" som bare det. BEP-releet derimot inneholder mange forskjellige komponenter. Jeg sier ikke på noen måte at BEP-releet er dårlig men ren sannsynlighetsberegning tilsier at det streiker før dioden.....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg koblet vekk en skillerele` som var koblet på min båt. Det var brukt et vanlig bilrele med 6mm2 ledninger får å parralellkoble/lade begge banker når motor startet. Ble styrt av D+ fra dynamo.

Sto jo at releet tålte x-antall ampere, men rele`og ledninger lagde stort spenningsfall når man trakk mye strøm (ref thruster og vinsj).

 

Merket jo at effekten var ganske dårlig når vinsj ble brukt og særlig hvisthruster skulle brukes deretter. Jeg har bare ett startbatteri på 115 AH og 2 forbruk på det samme. Hadde samme kapasitet på gamlebåten.

Koblet vekk releet og satt inn en bryter med 50 mm2 kabler. På denne måten parallelkobler jeg alt manuelt når motor har startet og jeg har latt den gå litt. Ladingen blir bra på alt, og kapasiteten ut til vinsj og thruster blir selvsagt også mye bedre. Sikkert noen som mener at det er uheldig å parallellkoble og ta mye strøm ut når man etter oppankring et par dager har tappet mye ned på forbruk. Jeg erfarte også med den andre båten at kapasitet ut til thruster og vinsj ble mye bedre ved å koble slik enn å bare hente strøm fra ett toppladet startbatteri.

 

Jeg tenkte å koble inn en SLIK og ertsatte bryteren jeg provesorisk koblet til på sensommeren i fjor. Det tåler 100A kontinuerlig og 400A kortvarig. Tror ikke spenningsfallet blir så stort selv med mye belastning.

 

Hadde jeg koblet inn en BEP rele er jeg redd det hadde stått mye og slått når man f.eks bruker thruster. Det hadde igjen minsket kapasiteten til den. Det er min mening.

 

Jeg kunne selvsagt ha koblet inn et startbatteri til, men jeg føler at total kapasiet er nok når jeg kobler slik jeg har beskrevet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

...men alltid MINIMUM ca 0.7V spenningsfall når den fører strøm...

Joda, greit nok det men klarer du å få f.eks. 0.9V spenningsfall over silisiumdioden så kan du nok også steke bacon på den......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Og for å pirke i ditt innlegg, SveinHa :smiley: Diode har ikke alltid ca 0.7V spenningsfall, men alltid MINIMUM ca 0.7V spenningsfall når den fører strøm :seeya::wink:

Vel vel, jeg har skilledioder for solcellepanelet, og de har ikke mer enn snaut 0,5volt dropp. Men det er Shottky dioder for opp til 10amp. Vet ikke om slikt finnes for 100amp og deromkring.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

For å pirke litt: rele har praktisk talt IKKE spenningsfall men skilledioder (det var vel det du mente :wink: ) har ca. 0.7V spenningsfall ALLTID.

Ja SveinHa, jeg mente skillediode, som jeg selv brukte med bra resultat på den gamle Halcoen. Nå står det litt klarere for meg at dette er snakk om to forskjellige innretninger, jeg har tidligere hørt snakk om både rele og diode i forbindelse med lading av batteribanker. Og blir litt forvirret. Jeg har følgende forståelse av hva en diode er: "en sak som sørger for at strømmen kun kan gå en vei". Og ett rele virker ved at en styrestrøm ativiserer en magnet som kobler til eller fra en kraftigere/separat bryter.

Etter å ha studert koblingsskjema til BEP, forstår jeg hvordan "Skillerele" virker, da jeg oppfatter at dette er ett rele som styres av at strømmen passerer en viss spenning. Men hvilket prinsipp gjelder for dioden? hvordan virker den? Har hørt snakk om at Ladac 1204 og skillediode belaster dynamoen ekstra mye, og at mange har erfart hurtig dynamohavari som følge av overbelasting. Om dette stemmer, taler vel det i fordel for ett rele?

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post

Høres ut til at du begynner å få taket på det h2o :yesnod:

Har hørt snakk om at Ladac 1204 og skillediode belaster dynamoen ekstra mye, og at mange har erfart hurtig dynamohavari som følge av overbelasting. Om dette stemmer, taler vel det i forde for ett rele?

Du kan ha rett i dette. En dynamo som er merket f.eks. 70A skal tåle å levere 70A kontinuerlig og med en Ladac 1204 gjør den det til batteriene begynner å fylles opp. Med intern/originalregulator leverer den LANGT fra 70A pga. spenningsfall i ledningene til batteri. Når dynamoen går på full fres (70A) produserer den mye varme og i et allerede varmt motorrom kan den da få for lite kjøling og havarere...... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hei !

 

Vær oppmerksom på at BEP - releet har en begrensning - iogmed at det ikke har noen delay funksjon.

 

I utgpkt er det vel mest naturlig at dynamoen lader startbatteriet via starterkabelen. - det er jo slik det gjerne ser ut når motoren kommer fra fabrikk. Ser at det foreslås å la dynamoen lade forbruksbanken, og så la BEPen kople til startbatteriet når spenningen blir høy nok. Men da må du jo bygge om , og da tror jeg liksågodt jeg hadde satset på et gammeldags skillerele styrt av D+ eller tenning på.

 

Dersom du kopler BEP'en slik den er tenkt, får du et problem om forbruksbanken er stor i forhold til dynamoen fordi forbruksbanken vil trekke ladespenningen så langt ned ved innslag, at den kommer under grensa får å slippe. Følgelig vil BEP'en slå ut og inn i rasende tempo, og bli stående og klapre.

 

I dokumentasjonen til BEP'en finnerdu en tabell som sier noe om batteristørrelse i forhold til dynamo, men min 80A ble for liten for min 230AH forbruksbank.

 

Det finnes konkurrenter som har delayfunksjon som gjør at det blir bare noen klikk ut og inn, men da var prisen plutselig det dobbelte av BEP'sin, og 7 gangern et vanlig skillerele, så dere kan jo gjette hva jeg endte opp med !

 

-koh

Har også BEP og 230AH forbruksbank (som jeg har brukt én sesong uten Ladac, og én sesong med), men har ikke hatt dette problemet. Kan problemet skyldes at forbruksbanken tappes for langt ned? Har du Ladac eller annen regulator? Hva med kablingen?

Redigert av magbolme (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Har lading til startbatteriet(125Ah), og BEB-relee til forbruksbatteriene (tot345Ah). Merket en gang at releet slo inn og ut, men da økte eg bare turtallet litt, og så merket eg ikke noe mer,

 

Er strålende fornøgd med releet. Meget lett oppkobling og minimalt med kabler...

Link to post
  • 2 uker senere...

Tilbake til det opprinnelige spøsmålet. Skillediode som ikke har så mye spenningsfall. Jeg fant igjen denne artikkelen fra Båtmagasinet nr. 5/2005. De har her montert inn en Vetus Skillediode som ved å bruke "halvledere" i stedet for dioder kun har o,1 volt i svinn. Se bilde

Bilde. http://pictures.mastervolt.com/fotofolder/.../afbK2x_2K_.jpg

Er det noen som kjenner til denne eller tilsvarende merker, og som har erfaring med dette?

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...