Jump to content

Skillediode/ batterilading


h2o

Recommended Posts

Typisk skal ladespenningen da være ca 14,4 volt under absorberingsfasen og mellom 13,4 til 13,8 volt under vedlikeholdslading ved 20 grader C. Startbatteriet som oftest regnes som et UPS batteri, og bare benyttes til standby og start, skal typisk lades med mellom 13,8 og 14 volt.

Hei.

 

Huuhm?? Helt enig i den første setningen, men jeg har aldri hørt at dette ikke også skulle bli det samme for et startbatteri av vanlig bly/syre type slik vi bruker i våre biler og båter? Det er jo et velkjent problem at batteriet i bilene våre dør unødig tidlig pga. lav ladespenning.

 

Og en overlading opp mot 15volt på et startbatteri er av egen erfaring ikke noe problem bare en passer på å sjekke væskenivået litt oftere. Hadde selv et batteri i bilen som ble ladet med 15volt over en periode på 10 år og startet bilen utmerket selv om vinteren. At det ikke ble eldre, kom av en utvendig stor utilsiktet belastning/kortsluttning over en uke som drepte det. Og i båten går nå startbatteriet mitt i det 10. året uten problemer. Her har jeg Ladac regulator med sensing på forbruksbatteriet (max 14,4volt ved 20gr.) og standard skilledioder.

 

Så hvor har du dette med ladespenning på 13,8 - 14volt for et vanlig startbatteri?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars

Det er eksakt de samme problemstillingene med lading av startbatterier i bil som i båt. (Jeg har drevet med opplæring i reguleringsteknikk i bilbransjen, og batterier er et fremdeles et problem).

Problemene eller utfordringene med bil er noe annerledes enn i båt, men prinsippene er de samme. Hvis vi ser på batteriets plassering i bilen for eksempel, så kan dette stå i motorrommet, i kupeen eller i bagasjerommet. følgelig er batteriet svært utsatt for omgivelsestemperaturen i noen tilfeller, som igjen har betydning for hvor høy ladespenningen skal være. Så har vi belastningen fra det elektriske utstyret i bilen, og som belaster dynamoen og påvirker ladespenningen.

Hvis vi ser for oss en sort mercedes eller BMW med batteriet i bagasjerommet, så blir batteriet underladet om vinteren av to grunner. Batteriet er kaldt og krever høyere ladespenning enn regulatoren gir, i tillegg er mye av det elektriske forbruket skrudd på, og dynamoen gir lav spenning fordi den går på 70 % belastning eller mer. (Dynamoen leverer ikke nok strøm).

Om sommeren kan det være 40-70 grader i bagasjerommet, og den elektrokjemiske reaksjonen ødelegger platene i batteriet fordi spenningen er for høy. Jeg er som regel engasjert når problemer oppstår, og det finnes sikkert biler som får lang levetid utav batteriene, men det er sørgelig mange som har problemer på grunn av at de ikke leser bruksanvisningen på batteriet og lager ladesystemet deretter.

 

Når det gjelder startbatterier i båt, er det en sak jeg glemte å nevne i siste innlegg. Båtene har som regel liten belastning på startbatteriet fordi forbruket er koblet til forbruksbatteriet. (Lanterner etc. utgjør ikke noe serlig forbruk).

Hvis man benytter skillerele eller en annen løsning som ikke har retningsstyrt ladning, vil et tomt forbruksbatteri belaste startbatteriet. Dette betyr at startbatteriet kan få noen uønskede krafrige utladinger og syklinger.

Så har vi en annen sak, og det er de nyere motorene som har stort strømforbruk på grunn av avgasskravene og glødingen som ligger inne i lang tid etter oppstart. Jeg mener å ha målt et par hundre ampere eller mer over ganske lang tid. Hvis ladingen er koblet opp mot forbruksbatteriet, og startbatteriet er koblet opp med et skillerele, kan vi risikere at det går 300 ampere i ladekretsen til startbatteriet i flere minutter.

Jeg har allerede fått en del henvendelser fra båtprodusenter vedrørende hvordan man kan løse disse problemene som resulterer i kort levetid på batteriene. Jeg kan legge til at hvis dette problemet ikke blir løst ordentlig, så kan vi forvente en økning i antall båtbranner fremover.

mvh

Ole Petter

Link to post

Greit nok med mer teori om temperatur, skillereléer osv., det er sikkert nyttig for alle de som ikke kjenner til dette fra før,

men hva med spørsmålet mitt om ladespenning på startbatteriet?

 

Hvor har du dette med at en ladespenning på 13,8 - 14volt er det rette for et vanlig startbatteri?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

På min nye Toyota står et Delphi startbatteri som får 14,5V ved +20 grader. Toyota er nå akkurat blitt verdens største produsent av biler. At de skulle lade startbatteriet med alt for høy spenning fordi de ikke vet bedre, har jeg liten tro på. Det er nok heller slik at de lader med nøyaktig den spenningen batteriprodusenten har oppgitt.

 

Når det gjelder dioder, skillereleer og bep'ere sitter jeg her og smiler litt. "Keep it simple" er noe flere burde lære seg.

Jeg har en løsning som ikke krever noe som helst av releer, dioder eller manuelle brytere. Den er 100% automatisk. Aldri noe å huske på, aldri noe som kan gå galt og den koster ikke en eneste krone i ekstra duppeditter. I tillegg er den rasende enkel å koble opp og veldig oversiktlig.

 

Jeg har en hovedbatteribank. Den lades av dynamoen, landstrømsladeren eller solcellepanelet.

Absolutt alt som bruker strøm får sin strøm fra denne banken. Jeg har med andre ord intet å skille.

Hovedbanken gir meg vanvittig høy strømkapasitet og minimalt spenningsfall (3x115Ah fritidsbatterier med kapasitet 950A hver)

 

Selv med halvfull hovedbank gir hovedbanken høyere spenning til ankervinsj, baugpropell og starter enn et toppladet 75Ah startbatteri klarer. (baugpropellen vil ha 10-10,5 V ved 230A. Prøv å måle spenningen på et 75Ah startbatteri samtidig som du trekker 230A ut av det :smiley: )

 

Jeg har selvsagt et lite reservebatteri som kan kobles inn i tilfelle nødtilfelle. Det står der toppladet og venter på å bli brukt, men dessverre får det aldri sjansen, så jeg topper det på nytt etter sesongen og lar det vente på neste sesong. Sløsing vil noen si, men det fine er at det holder nok i 10 år. Aldri i bruk, alltid topp ladet. Det borger for et langt liv.

 

Kanskje noen burde spare pengene til skilledioder og bep'er og heller satse på en helautomatisk løsning som garantert virker, ikke gir ladetap og som en ekstra bonus gjør at startbatteriet lever i minst 10 år nå som det har fått status som som fulladet standby reservebatteri?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Som tidligere nevnt har batterifabrikantene data påhvordan batteriene skal lades under ulike forhold. Startbatteriene i en båt har normalt ikke simultan ohmsk belastning under drift, og lades derfor ikke ut. Man må derfor lade batteriet som et UPS batteri, men med noe forhøyet ladespenning for å påse at den vannfortynnede svovelsyren oppnår gassespenning inn i mellom. (Det er greit å få litt gassutvikling i batteriene slik at syreblandingen ikke skiller seg.

Hvis du lader et startbatteri som ikke utlades under drift, vil en ladespenning på 14 volt være mer enn nok, og batteriet får lang levetid.

Båter med skilledioder og en regulator med set punkt på 14 volt og spenningsfallskompensering vil være ideell for startbatteriet. Det er jo en årsak til at standard båter spiser forbruksbatterier mens startbatteriene holder i 12 år.

Etter en litt lite gjennomtenkt oppgradering av ladeanlegget forlenges normalt levetiden på forbruksbatteriet mens levetiden på startbatteriet reduseres betraktelig.

På større båter med en og trefase generatorer lades ofte startbatteriet til dieselmotoren med 14,4 volt. Senest denne uken var jeg ute og kontollmålte et anlegg for Siddis shipping i Stavanger. Startbatteriene til generatorene i to søsterskip må skiftes hvert år fordi de begynner å gasse. Dette er en relativt enkel sak å fikse, det er bare å regulere ladspenningen slik som batterifabrikanten sier de skal lades.

De fleste batterifabrikanter har oppgitt disse dataene som jeg refererer til.

NB! En må sjekke dette, for det finnes batterier som ikke skal lades med mer enn 14,1 volt i absorbering og ikke mer enn 13,25 volt i float@25 grader. (Ofte kostbare GEL og AGM batterier fra amerikanske produsenter.

For de som vil lære mer om batterier, så har en av de ansatte hos Trainor i Tønsberg skrevet et batteri kompendium på noen hundre sider. (Det er alltid godt å ha noe å lese hvis det regner mye i ferien).

mvh

Ole Petter

Link to post

Vel, vel, jeg tror jeg fortsetter med mine skilledioder og Ladac med innstilt ladespenning på 14,4volt ved 20gr., sensing på forbruksbatteri, temperatursensing i batterirom og de ekstra tiendedelene spenning på startbatteriet for å unngå sulfatering med litt gassing for god omrøring av syren. Og jeg bruker startbatteriet men enn de 2 sekundene til start. Ankeret skal også legges ut og trekkes inn (riktignok induktiv belastning). Det tar hver mange minutter med langsom utkjøring og opptrekk.

 

Og når mitt startbatteri da fungerer utmerket på det 10. året, og forbruksbatteriene ble byttet under tvil etter 9 år, tror jeg at jeg har et godt "idiotsikkert" opplegg. Å sjekke væskenivå, regner jeg med at selv en "idiot" som meg klarer.

 

Til opplysning har jeg også 30amp Ladac landstrømlader til bruk ved behov, og 120watt solcellepanel, begge koblet mot forbruksbanken. Og på startbatteriet har jeg en Europulse og på forbruksbanken en Megapulse duppeditt.

 

Lars H. :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her er to linker, den ene er til en tilfeldig valgt PDF fil som forteller noe om batteriets egenskeper og hvordan det skal lades. Alle batterifabrikanter har disse dataene. det er leverandørene som oftest svikter på dette feltet for de får ikke forespørsler. Kjøper dere batterier av en ordentlig leverandør som for eks. Staubo, så sender de all infoen dere måtte ønske.

 

http://www.batterycouncil.org/links.html

 

http://www.enersysreservepower.com/documen...RS-004_1106.pdf

 

Ole Petter

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...