quantumduck Startet Søndag 14:53 Link til dette innlegget Startet Søndag 14:53 Båten har blitt forferdelig treg på roret. Merket antydninger i fjor, men over vinteren har det blitt veldig tungt. Tenkte først det kunne skyldes en helvetesild groe, det er jo blåskjellår i år, f.eks. Men etter spyling og rengjøring var det fortsatt like ille. Antar dermed det er rorlageret. Leser i dokumentasjonen til JEFA at vanlig bunnstoff må holdes godt unna området rundt rorinnfestingen og at det kan være en årsak. Har nok bare tenkt at jeg må passe på å ikke få det rett på stammen og området helt inntil. Så det kan være årsak, eller så er det bare elde. Men, har ikke debugget alt ennå. Er dette såpass opplagt at det ikke behøves? Kan se ut som det har svettet ut litt rust fra nedre rorlager, men det kan teoretisk ha kommet annetstedsfra også. Tenkte evt. å koble virer fra kvadranten for å sjekke at resten løper greit og fritt. Har også koblet fra autopilot i tilfelle den bremset, uten at det hjalp. Noe mer jeg kan gjøre? Kan det være noe annet som er løsningen? Smøre opp med vannfast grease? Antar dette må bestilles fra Jefa i Danmark, eller er det noen som importerer dette? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Søndag 16:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:01 Jeg sendte en e-post til Jefa, med Bavaria skrognummer. De kunne fortelle meg (svært raskt) hva som var nummer og spesifikasjon på rorlager. De ba meg om å ikke bestille nytt før jeg hadde tatt ut og renset, for hvis de vedlikeholdes i henhold til skjema (hvert tredje år) så skal de være evigvarende. Jeg hadde bare én dags løft til vårpussen, forsøkte å skylle godt men det satt hardt. Men etter Skagen Race glir det ganske lett - ikke én-finger-lett - så antar det er skitt, salt og groe. Må nok prøve å ta det ned neste gang. Hvorfor skrev jeg dette i denne tråden? Send en epost til Jefa, de svarer raskt med råd. De vil fortelle deg om du har lagerhus i kompositt eller aluminium (som kan svelle og gjøre det trangt om det er korrosjon). Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart Søndag 16:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:14 lr-80 skrev 3 minutter siden: De ba meg om å ikke bestille nytt før jeg hadde tatt ut og renset, for hvis de vedlikeholdes i henhold til skjema (hvert tredje år) så skal de være evigvarende. Da kan vi rolig anta mitt nåværende ikke er evigvarende 😆 Tenker det er større sjanse for at det må byttes, enn at det er nok med vedlikehold. Får ikke tatt ned dette selv nå og sjekket, så da tenker jeg det er bedre å bare bestille nytt og bytte selv om det er en sjanse for at det ikke behøves. Hvis prisen på lager er rundt 5000 så er det mindre enn det koster med to løft istedenfor ett. Får høre hvor lenge jeg kan stå på land her også, kanskje jeg kan ta det ned og sjekke, og bestille ved behov, uten at det blir altfor dyrt. Uansett blir det ett løft til, billigste tror jeg blir å unngå to løft til. Får høre om Jefa har dette på lager og evt hva leveringstid er også. Talk for nyttig innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart Søndag 17:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:52 Jeg byttet lager for 2 år siden, bestilte via Bavaria Norge. Ett løft, enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.