Jump to content

Tohatsu 30hk 4-takt med ytelsesproblem?


MrMoss

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg er relativt fersk båteier med en Skibsplast Sportsmann Deluxe 14ft med en Tohatsu 30hk utenbords motor - modell MFS30B fra 2009.

 

Jeg har sett annonser på Finn der andre eiere av disse sier de når 30-35kn i marsjfart med samme str på motor - mens jeg når knappe 10 med full planing og korrekt trim.

 

Jeg er -helt- blank på alt dette her, men lurer om det kan være noe galt med motor eller evt propell? 

Vi er som regel 2 voksne i båten og egentlig uten noe mer bagasje enn kanskje en matpakke og termos. Synes derfor det er litt rart at vi ikke kommer noe mer opp i fart :-/ 

 

Har noen noe tips til ting vi bør sjekke, evt om motoren skulle vært sjekka av fagfolk? Ville høre her før vi evt setter inn motoren på verksted.

IMG_0347.jpeg

Link to post

Hei, og gratulerer med nydelig båt! Ei skikkelig perle😍

 

Toppfarten på Skibsplasten din bør være raskere enn 10 knop med 30 hest. Hvis enkelte mener de oppnår en marsjfart på opp mot 35 knop med tilsvarende motor tenker jeg nok de muligens tar vel litt hardt i. Muligens toppfart, men ikke marsjfart, som ligger litt under. Årsaken til den lave farten din kan være flere ting. Klarer du ta en filmsnutt av motoren under gange, akselerasjon og toppfart er det kanskje en mulighet for å høre eventuelle feil.  
 

Først og fremst, hva sier forrige eier om den lave farten du oppnår i ditt eie? Hvordan høres motoren ut når du gir gass? Akselererer den jevnt opp til disse 10 knopene, eller går den ujevnt, rister, hoster og spytter? Har motoren turteller? I så fall, klarer motoren oppnå turtallet den skal ha?   

 

Bensinproblemer, kommer ikke bensinen skikkelig fram? Nå kjenner jeg ikke til motoren din akkurat, men det kan være tett bensinfilter (hvis slikt er montert), ødelagt bensinpumpe (oftest gjelder dette lekk membran i pumpa), tette dyser/forgasser (usikker på om motoren din er injection eller forgasserbasert, men regner med det siste, siden den er fra 2009) og slanger. Er ting tett kan dette ha sammenheng med om det er brukt 95 oktan E10 på motoren, denne inneholder 10% etanol som kan reagere med aluminium og gummi, i tillegg til å trekke til seg vann. Over tid kan det skilles ut ei seig gugge som tetter alt som tettes kan. Hvis dette er tilfellet kreves det fullstendig rens av forgasser, noe vi eventuelt kan komme tilbake til om det er aktuelt. Du kan begynne med å løsne den lille messingskruen i bunnen av forgasseren (på flottørhuset) for å drenere forgasseren for bensin. Gjerne oppi en pappkopp, slik at du kan se og ta bilde av bensinen som kommer ut. Motoren bør ideelt sett brukes med etanolfri 98 oktan, eller i alle fall at du kjører 98 oktan gjennom motoren før opplag. Og drenere forgasseren før opplag (eller lengre perioder uten bruk av båten), slik at du slipper gugge inni der som står og godgjør seg over tid.

 

Tenningsproblemer. Det kan være utslitte tennplugger og/eller tennpluggledninger, ødelagte coiler, feiljustert tenning og mer. Litt avhengig av hvor mye motoren har gått, det er oftere bensinrelaterte problemer som er årsaken til lavere effekt enn tenningsproblemer.

 

Kast i propell, eventuelt ødelagt propell. Propellbladene kan ha dunket borti en stein og vri seg til det ugjenkjennelige. Regner med du hadde lagt godt merke til om propellen så grei ut eller ikke da du kjøpte båten. Likevel, inni propellen er det vanligvis en gummihub, en slags foring mellom akslingen og selve propellen. Etter en del bruk, gjerne kombinert med en liten grunnstøting, kan denne løsne. Da spinner akslingen kjappere enn propellen, og du får ikke fart uansett hvor mye gass du gir. Kan sjekkes ut ved å sette merker med sprittusj inn mot akslingen og ut mot selve propellen, forskyver disse merkene seg etter en tur tyder dette på ødelagt hub. 
 

Montering og trim av motoren. Ideelt sett skal en påhengs monteres slik at den såkalte kavitasjonsplata, plata rett over propellen, flukter med kjølen, eventuelt befinner seg litt over. Er motoren for lavt montert vil undervannshuset strike unødvendig i sjøen. Er motoren for høyt montert kan propellen suge luft og spinne seg opp, uten at det blir særlig framdrift av det (i tillegg kan kjølevannsimpelleren suge luft og skades, med risiko for tap av kjøling, noe som er absolutt nødvendig). Nevnte også trim, det er mulig å justere vinkelen motoren står ut fra akterspeilet på båten. Enten er det en rekke hull med en stålpinne gjennom et av hullene (sett fra siden) eller hydraulisk trim. Til å begynne med, forutsatt at motoren ellers virker som den skal) er det fint å trimme seg oppover hull for hull fram til båten begynner å "galoppere", at baugen dabber opp og ned, for så gå et hull tilbake igjen. Der er vanligvis motoren best trimmet i forhold til båten.

 

Kompresjon, motoren kan være varmkjørt og ha skjært seg, og med dette mistet kompresjon, altså muligheten for å oppnå full effekt av eksplosjonene i sylinderne, som driver motoren.

 

Har sikkert glemt en god del i farten, men godt mulig andre har ting å tilføye😊 Hvis du holder til i ei båthavn med båten ville jeg også ha tatt en prat med gamlekara der for gode råd. Enkelte er mestere med slike motorer, og kan høre og lukte seg fram til mye😄

Link to post
MrMoss skrev for 2 timer siden:

andre eiere av disse sier de når 30-35kn i marsjfart med samme str på motor

Skibsplast selv oppgir 28 knop med 40hk på full fart.    De som marsjer på 35 med 30 hk gjør det nok i km/t og ikke i knop :fniser: 
 

Du skriver under 10 knop i full planing med korrekt trim, høres ikke ut som at båten planer skikkelig da, mer at brøyter seg fram.   

Om du kunne fått noen til å filme båten under fart så ville det vært til stor hjelp.  
 

Min erfaring med sportsmann er at den virker litt "stutt" i skroget, ikke den letteste båten å få i plan.   Så med 80 kg med firetakter på hekken + batteri og tank bak så kan det fort bli tungt å komme "over kneika" , spesielt om propellen er litt i største laget.   
Flere kompiser som hadde skibsplast 14 og 15 monterte på sånn "hydrofoil" plate på motoren og meldte at det hjalp på for å komme lettere i plan, 
feks :https://www.watski.no/sportfoil-se-200-11Bs7

Mye bra fra Hakkanen over.    I tillegg bør du sjekke propellen for å se hvilken dimensjon den har.  Disse tallene står oftest stemplet inn i bosset, slik at propellen må taes av for å se det.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...