peterka Startet Mandag 19:21 Link til dette innlegget Startet Mandag 19:21 Har ein Uttern d51 2005 med 60 hk. Den har ikkje vore i bruk på par år. I dag hentet eg båten. Tok å ladet batteriet opp. Så målte eg spenningen og den dalte ned til 12,9 volt og satte på laderen pånytt og den ladet på nytt halvtime. Er det vanligt at volten daler etter lading? Og at den lader på nytt når eg slår av på laderen? finnes det rimeleg Båtbatter nokon plass? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 19:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:30 Hvilespenning på et friskt batteri er 12,7 - 12,8V et døgn etter fullading. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
peterka Svart Mandag 20:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:06 Da får eg måle på nytt imorgen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Mandag 22:03 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:03 Måle hvilespenning sier ikke stort om batteriet sin tilstand fordi dårlige batterier også lar seg lade opp til 12,7 v i hvilespenning. Så bruke ett voltmeter til å kontrollere batteriene med er noe man ikke kan stole på. joda ett voltmeter kan avsløre cellefeil så ingen regel uten unntak men om det er tilfelle vil gjerne batteriladeren avsløre det først Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Mandag 22:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:32 En god batteritester kan gi deg et godt svar på tilstanden. Her er spenningen god, en liten stund etter lading. Men batteriet er på 950A EN. Testeren viser at det er bare 393A EN startkapasitet igjen, etter over 12 år. Som jo er relativt bra bra i forhold til alder, men trolig modent for utskifting (AGM bilbatteri i BMW). Dette er riktignok målt foran i motorrommet (ladepunkter der), mens batteriet er montert bak i bilen. Så et endelig svar får jeg nok bare om jeg måler der bak direkte på batteriet, men det er ikke fullt så enkelt. Men kanskje på tide å bytte ut batteriet uansett Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brigg Svart Mandag 22:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:42 Dersom båten har stått i «et par år» uten at batteriet har blitt vedlikeholdsladet med passelige mellomrom er nok det mest relevante spørsmålet: peterka skrev for 3 timer siden: finnes det rimeleg Båtbatter nokon plass? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.