elskerseiling Startet Mandag 20:38 Link til dette innlegget Startet Mandag 20:38 Turteller som spretter opp og ned. Ligger stabilt på tomgang. Øker man turtall følger ikke nåla med. Den kan til og med gå feil vei. Også kommer den oppover etterhvert men da spretter den 500rpm opp og ned. Helt ustabil. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 06:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:59 Denne turtelleren får trolig signal fra W terminalen på dynamoen. Så du kan gjerne sjekke at ledningen til den ikke er løs eller skadet. Eventuelt følge den videre mot kontrollpanelet. Den går trolig via en plugg også, hvor det kan være dårlig kontakt. Slakk dynamoreim kan være en annen årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 08:44 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:44 Velkommen til klubben! Hulda har det samme. Antar glippende dynamorem fordi hos meg roer det seg ned når dynamoen slutter å lade. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart Tirsdag 09:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:37 Takker for svar. Hentet dette fra et annet utenlandsk forum. Beklager google oversettelsen. Kan det være noe i dette? Ellers leser jeg også andre steder om reim(den er fin hos meg) og dårlig kontakt på w terminalen, eventuelt på koblingsboks mellom motor og tenningspanel. Hentet fra annet forum; Det er visst Mange (de fleste?, alle?) Vetus-turtellere drives av dynamoen . Dynamoen sender ut et vekselstrømssignal hvis frekvens er proporsjonal med rotasjonshastigheten. Dette er mye billigere å implementere enn gammeldagse magnetiske pickuper. Ulempen er at når dynamoen slutter å lade fordi batteriene er fulle, slutter turtelleren å virke eller fungerer uregelmessig. Merker du dette hovedsakelig når batteriene er fulle? En enkel test, hvis du har en betydelig elektrisk belastning tilgjengelig, er å bruke nok ampere fra batteriet til at dynamoen tvinges til å begynne å lade igjen. Slå på inverteren og mikrobølgeovnen, eller en hvilken som helst annen last du har som trekker ned spenningen. Hvis turtelleren kommer tilbake, har du sannsynligvis funnet synderen. Merk - den vil ikke feile i det øyeblikket du slår av lasten (eller i det minste sannsynligvis ikke), da dynamoen vil redusere effekten saktere enn å slå av lasten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 10:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:41 Turteller koblet til W-uttaket på dynamo henter pulssignal nedstrøms likeretter (diodebroen). Denne er på de dynamoene jeg har vært borti alltid aktiv når remhjulet snurrer. Det er ikke i de tilfeller jeg kjenner slik at dynamoen slår seg fullstendig av når batteriet er fullt, altså kutter feltspenningen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 12:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:55 Du kan sjekke W utgangen med et voltmeter i AC. Den skal ligge i området 7V-9V RMS mot B-. Forklart her at Vw=Vdc/1.65 Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart Tirsdag 15:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:37 Takker for hjelpen. Viste seg å være dårlig kontakt på W. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.