Jump to content

Uttern 16 foter, ødelagt rattstyring

Mørepilken

Recommended Posts

Ny styreklokke og ny styrewire (de bør byttes samtidig). Kan kjøpes forskjellige plasser. Vi kjøpte nytt på Maritim i år.

Jeg måtte sage over de gamle boltene med vinkelsliper, da de var umulige å skru opp. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

index skrev for 6 timer siden:

Biltema har faktisk også begge deler. Greie priser også.

De har greie priser ja😊 Men styresnekka til Biltema mener jeg på er av den lille typen, tilsvarende M-58 (vanligvis opp til 55hk). Ut fra bildene til trådstarter kan det virke som han har ei styresnekke tilsvarende M-66, mer solid sak, med planetgir og større kabel enn M-58.

Sto nettopp i valget mellom styresnekker selv og endte opp med M-66, da denne virker mer solid. I tillegg skal den (teoretisk sett) ikke trekke mot ei av sidene i bruk.

IMG_6904.jpeg

Hakkannen skrev for 16 timer siden:

De har greie priser ja😊 Men styresnekka til Biltema mener jeg på er av den lille typen, tilsvarende M-58 (vanligvis opp til 55hk).

Det stemmer nok ja. Jeg kjøpte til min 30 hk, og den var tilsynelatende identisk med den originale. Jeg fikk faktisk ikke skiftet styrewire, da motor må løsnes for å få denne ut. Så i første omgang monterte jeg Biltema sneka på den gamel styrewiren. Enn så lenge så ser det ut til å fungere svært bra. Motoren har neppe vært av siden den ble montert i 1995, så den gir seg nok ikke uten kamp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hakkannen skrev for 18 timer siden:

Sto nettopp i valget mellom styresnekker selv og endte opp med M-66, da denne virker mer solid. I tillegg skal den (teoretisk sett) ikke trekke mot ei av sidene i bruk.

Styresnekker i "M-66 klassen" er ikke i seg selv immune mot at motoren trekker i rattet.   Men ser flere og flere kommer med tilleggsbetegnelsen "NFB" - no feedback. 

Har en sånn fra Ultraflex originalmontert i min Yamarin, den fungerer supert

Uansett type styring, finnen på motor bør justeres sånn at motor går mest mulig nøytralt i det fartsområdet man bruker mest  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...