Jump to content

Scanmar 33 - vann over kjøleboltene

addhi

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Er fersk båteier og har nettopp kjøpt en Scanmar 33.

Etter å ha seilt henne rundt kysten sist uke, oppdaget jeg litt vannansamling over kjølen. Jeg er usikker på hvor dette kommer fra, men lurer på om det kan være sjøvannspumpen til motoren (en Penta MD2030). Vannet var litt salt, og jeg har brukt motoren flere dager under seilasen langs kysten i Sør-Norge.

Det jeg lurer på er om dette er veldig bekymringsverdig eller mer normalt på litt eldre båter. Jeg tenker å få tørket opp alt vannet og deretter begynne å lete etter hvor lekkasjen kan komme fra. Jeg har to lensepumper liggende, så tror ikke vannet stiger spesielt raskt heller.

Alle tips mottas med stor takk!

PS: Legger ved en zip som viser mengde med vann. 

IMG_3804.zip

Hei addhi, det er ikke vanlig at det kommer vann inn i kabinen om det ikke er snakk om et skaberakk. 

Du må finne ut hvor vannet kommer inn. Om du må bruke lensepumpe, så lekker det ganske mye og om kjølbolter lekker, så vil du se at det pipler. Lekkasje på motorens sjøvannspumpe er ikke unormalt. Da vil en se mengder med saltutslag rundt der det lekker og det vil sprute overalt med viftereimen. Anti- hvert ventil er også en gjenganger om du har det. 

Generelt er en fuktmåler https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/fuktmalere/fuktmaler-2000034777 veldig effektiv om fukten kommer ovenifra (regnvann). Ellers er det å legge ut papp biter og se hva som blir vått. ZIP filen du har vedlagt er utligjengelig. 

Jeg ville ha tømt kjølen for vann med våtstøvsuger, lagt en avis under sjøvannspumpen og startet opp. Det er greit å vite hvor vannet kommer fra. Sjøvannspumpen har et sladrehull bak huset, der det drypper fra om tetningene er dårlige. Men det kan jo også lekke fra lokk eller slanger. Let, og du vil finne...  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er både bekymringsverdig og normalt. Jeg forstår det som at det kommer så lite vann at lensepumpene ikke slår inn, er det riktig?

Du sier ikke noe om forholdene under seilasen - mye regn, sjø over dekk, etc. Det er ikke helt unormalt at det kommer noe vann. I min Scanmar 35 - som jeg tror har lik kjølkasse - er den seksjonen som lensepumpa sitter i veldig liten. En liter vann ser mye ut. Det går en slange fra mastefoten dit. Når det regner mye kommer det litt. Dette kommer inni masta.

Du sier litt salt, det betyr kanskje blanding. Det kan jo sildre litt fra hele saltvannsløyfa, i tillegg til pumpa. Sjekke slanger og klemmer. Scanmar har litt tradisjon for lekkasje i rorbosset. Dette vil renne forover. Lett å sjekke. Skal sitte en smørenippel der, ikke dumt å gi den et par trykk, uansett. Har du hatt mye overvann, er mastefoten en mulig synder. Er det original Isomat mast med fallbokser rett over dekk?

Gjør som du har tenkt mtp kjølbolter. Lekker det der må det selvsagt reageres asap. Ellers kan du ta det etter hvert, uten å føle at det er farlig å bruke båten. Luske_Ludvigs råd om pappdetektorer var fint, og jeg skal kjøpe en sånn fuktmåler selv.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

5 minutes ago, Steihy said:

Det er både bekymringsverdig og normalt. Jeg forstår det som at det kommer så lite vann at lensepumpene ikke slår inn, er det riktig?

Stemmer lensepumpen har ikke slått inn. 

6 minutes ago, Steihy said:

Du sier ikke noe om forholdene under seilasen - mye regn, sjø over dekk, etc. Det er ikke helt unormalt at det kommer noe vann. I min Scanmar 35 - som jeg tror har lik kjølkasse - er den seksjonen som lensepumpa sitter i veldig liten. En liter vann ser mye ut. Det går en slange fra mastefoten dit. Når det regner mye kommer det litt. Dette kommer inni masta.

Det var litt regn under seilas men ikke mye. Ingen sjø overdekk men en god del bølger og litt rulling. 

Her er et bilde av mast. Mener den er orginal ja.

0?ui=2&ik=38b3296a20&attid=0.1&permmsgid=msg-a:r-3323409063055597469&th=1975eca3dbc1c3a6&view=fimg&fur=ip&permmsgid=msg-a:r-3323409063055597469&sz=s0-l75-ft&attbid=ANGjdJ9b0vsbmCtkfipIVZEIUWo3chWEfuUBoWt4DFcDFJTduq3HLvKybX_XlkO4lO5d6ZCSzL5vIKnUanGTU-N2V5Z2XkmX1j0mfP93BuJ6zBmIf2p1drsGKr3QK2Q&disp=emb&realattid=68FF1D8F-22B2-44C7-9CFD-CC622474C04C&zw

Du må trene litt på dette med bilder. Hulda-metoden: Bilde i .jpg-format. Lagret på samme datamaskin som jeg kjører baatplassen.no. Trekker bildet fra lagringsplassen og inn i bunnen av der jeg skriver. Pling, så er bildet der. Og så er det bare å klikke på bildet, så legger det seg inn der du skriver. Det er sikkert en omfattende beskrivelse her inne et eller annet sted. Spør Moderator.

Kjølen skal i utgangspunktet være tørr, med unntak av der masten lekker inn. Du må finne hvor lekkasjen kommer fra. Det er hovedsaken til at Hulda har masten på dekk, det blir alltid en lekkasje gjennom masten. 

Takk for mange gode tips så langt!

12 minutes ago, Hulda said:

Du må trene litt på dette med bilder. Hulda-metoden: Bilde i .jpg-format. Lagret på samme datamaskin som jeg kjører baatplassen.no. Trekker bildet fra lagringsplassen og inn i bunnen av der jeg skriver. Pling, så er bildet der. Og så er det bare å klikke på bildet, så legger det seg inn der du skriver. Det er sikkert en omfattende beskrivelse her inne et eller annet sted. Spør Moderator.

Antar bildene ser greie ut nå? Det gjør de ihvertfall her.

Sjøvann kan komme inn mange steder og ende på laveste punkt i båten. Feks gjennom en lekk roraksel tetting, propell aksling, lekkasje av sjøvann på motoren, en utett sjøvannspumpe i byssa, eller feks en utett kabelgjennomføring til en laterne på pulpit eller en rekkestøtte.

Hos meg lakk det inn gjennom morkne gummipakninger på pulpit der kabelene til lanternene går. Måtte krype litt rundt i båten under seilas for å finne ut av det. Erstattet pakninger med butyl - nå er det tett. 

Rorakslingen vår drypper litt innimellom - her ligger det Tena "kladder" (sånne tynne bleier helseinstitusjoner bruker over laken) som fanger det opp saltvannet. Hvor mye vann som kommer inn avhenger av hvor mye sjø vi har og hvor mye roret jobber (storm i hekken=mer vann)

https://www.vitusapotek.no/produkter/inkontinens-og-urinlekkasje/sengebeskyttelse/c/1763006?srsltid=AfmBOooJ9vKIfH0a5tpyk-hJJqoxARpjpuWl_NC-fwFAnFxKeTpYK08D

Disse er helt supre å bruke under motoren ved feks oljeskift også.

Etter at jeg leste første innlegg så tenker jeg: sjekk om du har en vakuum ventil på kjølevannet ut av motoren. Om det er gamle typen i messing som VP hadde så lekker disse litt sjøvann om de ikke overhales. Jeg byttet ut min med en moderne versjon i plast fra Vetus. Har den gamle i reserve ombord.

den gamle fra VP  ser slik ut. Det sitter en liten membran under mutteren på toppen der røret går ut - og når den blir slitt lekker det vann ut dette  røret. Jo mer du går for motor jo mer saltvann vil lekke her. Jeg vasket membranen i zalo og smurte den med silikonfett. 

Vakumventil reparationssæt

Om vannet er blanding av saltvann og ferskvann:

ferskvann - sjekk overtrykksventilen på varmtvannsberederen. Den skvetter litt når vannet er varmet opp. 

Masta - det kan renne litt regnvann inn feks åpningene til fall i masta

Sjekk alle vannslanger - stram slangeklemmene.

Regnvann kan komme inn gjennom dusjen på badeplatformen.

Det er like mange muligheter som det er hull i båten :-D

Jeg har vært gjennom alle de tingene jeg skriver - og nå er båten tørr :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...