Erik Startet Onsdag 10:30 Link til dette innlegget Startet Onsdag 10:30 Det går rykter om stort zinkforbruk i havna vår på enkelte båter denne våren. Så jeg skulle kikket at det er zink nok igjen på min egen båt. Fant ett enkelt og rimelig kamera jeg vurderer for å kikke litt på drevet mitt da, men usikker på om IP67 er tilstrekkelig vanntett for å stikke ned under båten ? Det er ett slikt kamera jeg vurderer : InspectorCam Trådløst Inspeksjonskamera Maritim Båtutstyr Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Luske_Ludvig Svart Onsdag 10:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:37 Ja, det funker. Om du har en nyere motor drev, så er de ofte elektrisk isolert og skal dermed ikke være utsatt for strøm på avveie i havnen . Dette må du kartlegge for din motor og sjekke med multimeter at greiene er isolert. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Onsdag 10:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:46 Vi har målt mellom jord på brygge og vann uten å finne noe potensiale. Det har heller ikke vært tilkoblet landstrøm i min båt, som jeg mistenker de andre med manglende zink har vært i vinter, så håper jo at alt er OK, men vil gjerne kikke for sikkerhets skyld. Og ett inspeksjonskamera kan jo være kjekt å ha til andre ting også, men ikke hvis det tar kvelden på første oppdrag fordi det ikke tålte å senkes i saltvann ned under en seilbåt. Jeg har våtdrakt og bly, så jeg kommer jeg nok ned for å inspisere manuelt også etterhvert, var bare for å få en kjapp indikasjon på om jeg bør på land fort. Finner at IP67 skal tåle en meter i 30 minutter, så da er det vel akkurat på rett side av grensen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Luske_Ludvig Svart Onsdag 10:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:50 kjør på og skyll godt i ferskvann etterpå. For bedre bilde kan du dandere anretningen med lommelykt lys fordi inspeksjonskameraets led-lys vil jeg tro vil blende mye under vann Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart Torsdag 18:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:45 Har samme type kamera InspectorCam Trådløst Inspeksjonskamera Maritim Båtutstyr, kjøpte det hos Redningselskapet. Bruker det til sjekk av skroget under vann (Anoder, propeller mm), samt sjekk av tilstand på trange steder, osv. Har fungert tilfredstillende i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Fredag 13:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 13:35 Supert, takk for tilbakemeldinger. Jeg rakk ikke å handle og sjekke under denne uka, så det blir med snorkel i helga, men plukker nok opp ett slikt kamera med anledning uansett til senere bruk da. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.