TrikkerN Lønning Startet Onsdag 12:51 Link til dette innlegget Startet Onsdag 12:51 Hei, Jeg har nylig handlet ny(gammel) båt, med aksling. Båt med aksling er nytt for meg Bildet under viser pakkboksen jeg har. Hvor mye er det vanlig at det drypper her? Samtidig er jeg usikker på hvor mye fett jeg skal presse på og hvor mye som allerede er presset fra tidligere eier. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart Onsdag 13:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:02 Den der skal vel ikke dryppe. Så vidt jeg vet, så er det bare pakkbokser med talgpakning som skal dryppe litt. Denne ser ikke ut til å ha slik pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Onsdag 13:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:05 Dette ser ut som en fettsmurt pakkboks med simmeringer som ikke skal dryppe. Fett litt et par ganger i sesongen Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart Onsdag 13:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:17 Olevine skrev 12 minutter siden: Den der skal vel ikke dryppe. Så vidt jeg vet, så er det bare pakkbokser med talgpakning som skal dryppe litt. Denne ser ikke ut til å ha slik pakning. Lars H. skrev 8 minutter siden: Dette ser ut som en fettsmurt pakkboks med simmeringer som ikke skal dryppe. Fett litt et par ganger i sesongen Takk for raske svar. Det drypper en del, hvor prekært er det? Jeg hadde egentlig ikke tenkt å løfte den opp før sesongslutt. Sitér dette innlegget Link to post
sumol Svart Onsdag 13:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:56 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Hei, Jeg har nylig handlet ny(gammel) båt, med aksling. Båt med aksling er nytt for meg Bildet under viser pakkboksen jeg har. Hvor mye er det vanlig at det drypper her? Samtidig er jeg usikker på hvor mye fett jeg skal presse på og hvor mye som allerede er presset fra tidligere eier. Du har en pakkboks med vannsmøring, ikke fettpresse. Den slangen oppe til venstre er kjølevann som smører og kjøler akslingen. Det skal dryppe litt under gange (ca. hvert 5.–10. sekund), men ikke når båten ligger stille. Ikke bruk fett her – det er feil type pakkboks for det Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart Onsdag 14:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:11 sumol skrev 13 minutter siden: Du har en pakkboks med vannsmøring, ikke fettpresse. Den slangen oppe til venstre er kjølevann som smører og kjøler akslingen. Det skal dryppe litt under gange (ca. hvert 5.–10. sekund), men ikke når båten ligger stille. Ikke bruk fett her – det er feil type pakkboks for det Slangen går til en fettbeholder. Det roer seg når båten har ligget en stund. Men det kommer en del etter akslingen har gått rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 15:22 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:22 Den tetningen skal være dønn tett, både under gange og når den ligger stille. Når du åpner opp sakene til vintern, bytt også slangen og flytt pakkboksen noen mm. Det vil være slitespor i akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart Onsdag 17:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:04 Hulda skrev for 1 time siden: Den tetningen skal være dønn tett, både under gange og når den ligger stille. Når du åpner opp sakene til vintern, bytt også slangen og flytt pakkboksen noen mm. Det vil være slitespor i akslingen. Notert! Men det er ingen umiddelbar fart rundt dette, bortsett fra at jeg må irritere meg over at det alltid er vann i kjølesvinet? Må hele byttes eller? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 18:35 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:35 Det sitter 2 eller 3 zimmeringer inne i der, så vidt jeg kan se. Disse kan kjøpes i en maskinforretning. Dog pass på at de skal ha rustfrie fjærer. Eller rebruk fjærene som sitter i nå. Jeg tror både Sleipner og Bosvik (tidligere) selger denne typen tetninger. Ta en titt på hjemmesiden til Sleipner. Hvis du er en rik mann, ville jeg vurdert Tides eller tilsvarende. Slike er også på hjemmesiden til Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 20:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:20 Ut fra bildet ligner pakkboksen på den ombord hos oss. Denne kommer fra Bosvik og har to simmeringer. Deler fås hos IMS Maskinering. https://www.imsmaskinering.no Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
fritidsfiskeren Svart Fredag 09:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:50 Jeg har hatt samme problem. Min erfaring er at det ikke er farlig om det drypper litt, jeg presset inn litt fett etter hver tur (som en midlertidig løsning). Brukt i ett år slik i mitt eie, sannsynligvis slik også minst én sesong i forrige eiers eie. Jeg ville ikke bekymret meg i år, men fulgt med på utviklingen og gjort tiltak om det blir merkbart verre. Jeg endte opp med å bytte hele greia med en oljesmurt pakkboks, men det vil jo være en del rimeligere om du bare kan bytte simmeringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.