Jump to content

TAMD61A - Drypping rundt aksling

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Olevine skrev 12 minutter siden:

Den der skal vel ikke dryppe. Så vidt jeg vet,  så er det bare pakkbokser med talgpakning som skal dryppe litt. Denne ser ikke ut til å ha slik pakning.

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Dette ser ut som en fettsmurt pakkboks med simmeringer som ikke skal dryppe. Fett litt et par ganger i sesongen 

Takk for raske svar. 

Det drypper en del, hvor prekært er det? Jeg hadde egentlig ikke tenkt å løfte den opp før sesongslutt.

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Hei,

Jeg har nylig handlet ny(gammel) båt, med aksling. Båt med aksling er nytt for meg :smiler:

Bildet under viser pakkboksen jeg har. Hvor mye er det vanlig at det drypper her?

Samtidig er jeg usikker på hvor mye fett jeg skal presse på og hvor mye som allerede er presset fra tidligere eier.:glimter:

Du har en pakkboks med vannsmøring, ikke fettpresse. Den slangen oppe til venstre er kjølevann som smører og kjøler akslingen. Det skal dryppe litt under gange (ca. hvert 5.–10. sekund), men ikke når båten ligger stille. Ikke bruk fett her – det er feil type pakkboks for det

sumol skrev 13 minutter siden:

Du har en pakkboks med vannsmøring, ikke fettpresse. Den slangen oppe til venstre er kjølevann som smører og kjøler akslingen. Det skal dryppe litt under gange (ca. hvert 5.–10. sekund), men ikke når båten ligger stille. Ikke bruk fett her – det er feil type pakkboks for det

Slangen går til en fettbeholder.

Det roer seg når båten har ligget en stund. Men det kommer en del etter akslingen har gått rundt.

Hulda skrev for 1 time siden:

Den tetningen skal være dønn tett, både under gange og når den ligger stille. Når du åpner opp sakene til vintern, bytt også slangen og flytt pakkboksen noen mm. Det vil være slitespor i akslingen.

Notert!

Men det er ingen umiddelbar fart rundt dette, bortsett fra at jeg må irritere meg over at det alltid er vann i kjølesvinet?

Må hele byttes eller?

Det sitter 2 eller 3 zimmeringer inne i der, så vidt jeg kan se. Disse kan kjøpes i en maskinforretning. Dog pass på at de skal ha rustfrie fjærer. Eller rebruk fjærene som sitter i nå. Jeg tror både Sleipner og Bosvik (tidligere) selger denne typen tetninger. Ta en titt på hjemmesiden til Sleipner.

Hvis du er en rik mann, ville jeg vurdert Tides eller tilsvarende. Slike er også på hjemmesiden til Sleipner.

Jeg har hatt samme problem. Min erfaring er at det ikke er farlig om det drypper litt, jeg presset inn litt fett etter hver tur (som en midlertidig løsning). Brukt i ett år slik i mitt eie, sannsynligvis slik også minst én sesong i forrige eiers eie.

Jeg ville ikke bekymret meg i år, men fulgt med på utviklingen og gjort tiltak om det blir merkbart verre.

Jeg endte opp med å bytte hele greia med en oljesmurt pakkboks, men det vil jo være en del rimeligere om du bare kan bytte simmeringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...