Jump to content

Fjerne kaffefarge på melaminkopper

Downwind

Recommended Posts

Prøv det motsatte ... soda.

Krystallsoda er anbefalt, ellers finnes også kautisk soda og natron.

Fyll opp kokvarmt vann, litt soda, rør om, la stå i noen timer, og så går du løs mekanisk med oppvaksbørste eller klut.  Deretter allminnelig oppvask.

(Jeg drikker mye te og sliter med brune flekker i tekopper og tekanner ... dette er "mirakelkuren" jeg tyr til for å få fjernet brunfarge og grugg i tekanne og tekopper.  Skulle dro det hjelper mot kaffe også.  Vanlig salo sammen med godt med grundig mekanisk skrubbing med oppvaskbørst eller svamp pleier også å hjelpe dersom man vasker koppene relativt raskt etter bruk).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

@Downwind - fikk du løst problemet?

On 6/12/2025 at 2:40 PM, shipahoy said:

krystallsoda (natriumkarbonat).

Jeg er ikke så stødig på kjemi, dette var meget nyttig for meg - jeg var nemlig ganske tom for krystallsoda.  Når jeg vet at det er natriumkarbonat var det lett å få handlet inn noe mer så jeg kan få etterfylt og holdt tekoppene mine rene :-)  (Damen måtte spørre flere ganger om det ikke var natrium bikarbonat jeg skulle ha, og prøvde å spørre om jeg skulle bruke det til matlaging - heldigvis var det en annen kunde som kunne engelsk og kunne oversette at det var for oppvask) :-)

IMG_20250617_164718_112.jpg.84ed3c813c95b9a82310c44ba8651a9e.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...