Downwind Startet 12.Juni Link til dette innlegget Startet 12.Juni Mine kaffekopper har innvendig fått en brunfarge etter diverse kaffekopper. Har prøvet edikk, Jiff mm uten at det har hatt noen effekt. Noen som vet om ett middel som virker ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Prøv det motsatte ... soda. Krystallsoda er anbefalt, ellers finnes også kautisk soda og natron. Fyll opp kokvarmt vann, litt soda, rør om, la stå i noen timer, og så går du løs mekanisk med oppvaksbørste eller klut. Deretter allminnelig oppvask. (Jeg drikker mye te og sliter med brune flekker i tekopper og tekanner ... dette er "mirakelkuren" jeg tyr til for å få fjernet brunfarge og grugg i tekanne og tekopper. Skulle dro det hjelper mot kaffe også. Vanlig salo sammen med godt med grundig mekanisk skrubbing med oppvaskbørst eller svamp pleier også å hjelpe dersom man vasker koppene relativt raskt etter bruk). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alfaalfa Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Maskinoppvaskmiddel, rent varmt vann og litt tid - så er de rene igjen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni En skvett klorin og skyll godt etterpå. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni tobixen skrev On 12.6.2025 at 11.25: Krystallsoda er anbefalt Vis hele sitatet SUN maskinoppvaskmiddel er 25-50% krystallsoda (natriumkarbonat). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Sant. I mangel på soda har jeg tidvis brukt maskinoppvaskmiddel. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni @Downwind - fikk du løst problemet? shipahoy skrev On 12.6.2025 at 12.40: krystallsoda (natriumkarbonat). Vis hele sitatet Jeg er ikke så stødig på kjemi, dette var meget nyttig for meg - jeg var nemlig ganske tom for krystallsoda. Når jeg vet at det er natriumkarbonat var det lett å få handlet inn noe mer så jeg kan få etterfylt og holdt tekoppene mine rene :-) (Damen måtte spørre flere ganger om det ikke var natrium bikarbonat jeg skulle ha, og prøvde å spørre om jeg skulle bruke det til matlaging - heldigvis var det en annen kunde som kunne engelsk og kunne oversette at det var for oppvask) :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bigdrago Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Kaffemaskinrens, koster bare noen kroner på kiwi. Kan og brukes i oppvaskkummen. La virke en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Litt klorin i koppen, fyll opp med vann. Gullende rent på få minutter 😀😀 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Og når koppen endelig er blitt ren igjen: Psss på å ikke la den stå lenge med gammel kaffeskvett . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni NilsPils skrev On 19.6.2025 at 7.15: Og når koppen endelig er blitt ren igjen: Psss på å ikke la den stå lenge med gammel kaffeskvett . . . Vis hele sitatet Tja - dersom man vasker koppene umiddelbart etter at siste slurk med kaffe er fortært, så reduserer man drastisk frekvensen man trenger å behandle koppene på ... men allikevel, det er nærmest uungåelig at det blir flekker. En ting er koppene ... men tenk litt på kaffekanne/thermos/tekanne/trakter/etc ... det hender jo ofte at slikt er i bruk i månedsvis uten å vaskes. La det stå i sodaoppløsning en stund, utstyret blir skinnende blankt, det brukte sodavannet ser ut som ferdigbrygget kaffe/te, og det blir sikkert bedre smak på kaffen også. Anektdote: Jeg minnes i min første jobb, på nittitallet - i kantina stod det en kaffemaskin, "alle" trodde at kantinemannen gjorde nødvendig vedlikehold på den, men kantinemannen mente at det ikke var hans ansvar. En dag var den tom for kaffebønner. Det som kom ut av maskinen så fortsatt ut som litt tynn kaffe. Jeg åpnet opp og tok en titt inni ... og fikk bakoversveis. Det var rullebelter som dumpet kaffegrugg i en STOR container. Denne var helt overfylt. Det var kaffegrugg både her og der - og innholdet i containeren var det store ansamlinger av muggvekst på. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Bare for å understreke poenget, dette er resultatet av å la tekanna stå over natta med sterk sodablanding ... det som kom ut var helsvart, og det er rett og slett bare rester av gammel te: Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni tobixen skrev On 19.6.2025 at 7.42: men tenk litt på kaffekanne/thermos/tekanne/trakter/etc ... det hender jo ofte at slikt er i bruk i månedsvis uten å vaskes. Vis hele sitatet Min er like blamke som ny etter 6 år i båten,. den blr fylt med vann etter bruk på kvelden. Koker opp passelig med vann og heller på kannen, koker opp nytt vann og heller ut vannet i kannen den er ren , og trakter kaffen rett oppi den oppvarma kAnnen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Tekanna mi så blank og ren ut før behandling. Enten så var det et optisk bedrag, eller så er innsiden laget av et belegg hvor teen ikke satte seg fast, mens alt av gammelt grugg kom fra filterinnsatsen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.