Bellil Startet Torsdag 13:26 Link til dette innlegget Startet Torsdag 13:26 Båten er registrert i NIS/NOR med stedsnavn Hvitsten da dette er den nærmeste muligheten til Son. Nå skal jeg få laget merker med navn og spørsmålet blir da om det skal stå Hvitsten eller Son. Finnes det formelle regler for fritidsbåt eller velger man som man selv vil? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Code0 Svart Torsdag 13:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:36 Jeg mener det er fritt fram. I utlandet er det flagget som teller, i redningssituasjoner kalle-navn på VHF. Skal du på langtur skriv Norway, seiler du i nærområdet og ønsker besøk av lokalbefolkningen skriv Hvitsten (som ingen skjønner hvor er om du ikke er lokalkjent eller Fred Olsen slektning). Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart Torsdag 13:49 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:49 Dersom båten er registrert i NOR vil jeg anta at den må merkes i henhold til forskriftene, altså Hvitsten. https://lovdata.no/lov/1994-06-24-39/§8 https://lovdata.no/forskrift/2002-06-27-754/§9 Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Torsdag 14:19 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:19 shipahoy skrev 29 minutter siden: Dersom båten er registrert i NOR vil jeg anta at den må merkes i henhold til forskriftene, altså Hvitsten. https://lovdata.no/lov/1994-06-24-39/§8 https://lovdata.no/forskrift/2002-06-27-754/§9 Nytt for meg: § 9.Merking Skip som innføres i Skipsregistrene skal ha navnet merket forut og akter, synlig fra begge sider av fartøyet. Akter skal også navnet på hjemstedet merkes. Bokstavene skal være lett leselige og minst 15 centimeter høye. For fartøy under 15 meter skal navnet merkes godt synlig fra begge sider av fartøyet. Bokstavene skal være lett leselige og minst 6 centimeter høye Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 14:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:47 Jeg registrerte Hulda i Moss. Synes Hvitsten er for mange bokstaver. Nå har jeg ikke rukket å få på navnet enda. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart Torsdag 14:49 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:49 Hadde aldri noe stedsnavn på Faxen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
shipahoy Svart Torsdag 16:23 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:23 Er vel tvilsomt at noen fra direktoratet kommer å sjekker... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart Torsdag 18:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:56 Hulda skrev for 4 timer siden: Jeg registrerte Hulda i Moss. Synes Hvitsten er for mange bokstaver. Nå har jeg ikke rukket å få på navnet enda. Jeg synes Gjerdrum blir litt feil på en båt (ikke registrert oi NOR). Så jeg valgte NORWAY på navneplata, selv om jeg ikke har vært lenger utenlands enn til Strømstad. Det tok omtent 14 år før jeg rakk å få på navneplate i fjor . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bellil Svart Fredag 03:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 03:09 Har ikke noe tro på at jeg noen gang vil få problemer hvis jeg skriver Son. Det har jo hendt før i andre saker at det er en liten forskjell på lovverket og hvordan det blir praktisert Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
tobixen Svart Fredag 06:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:45 I Norge og Sverige er det nok ganske fritt frem til å ignorere forskriftene og merke båten med omtrent hva man vil. Skal man lengre ut av landet, så kan kystvakt og andre kontrollmyndigheter være litt strengere på at dokumentasjonen passer overens med hva som står på båten. Ikke direkte relatert til hjemmehavn, men I Portugal har jeg fått tilsnakk fordi jolle på davider skjulte for navneskiltet. Siden jeg ikke har AIS hender det ofte at kystvakt og tilsvarende kommer rett oppi hekken min for å lese av navneskiltet før de kaller meg opp på VHF, etc. For oss har det tatt veldig lang tid, og vi er fortsatt ikke i mål med å etterleve forskriftene. Vi omdøpte båten da vi tok over. Båten var registrert i NOR, men hadde hverken navn forut på båten eller hjemmehavn innskribert på hekken. Det tok ganske lang tid å få demontert gammelt navn (messingbokstaver som var skrudd og/eller limt på akterspeilet - jeg fant aldri tilsvarende messingbokstaver for å stave "Solveig". Det burde vel være mulig å få laget til noe). Fruen lagde et navneskilt med innhakkete bokstaver for hånd, det var utrolig mye arbeid, hun nektet plent å hakke ut "Oslo" (og bokstavstørrelsen var vel for liten ihht forskriftene). Dagens navneskilt er laget med laser og kom først på plass i 2022, men jeg er ganske fornøyd med det: ... men fortsatt mangler vi merking forut på skipet. Jeg fikk laget opp plastfolie som kunne klistres på båten og skulle til å spraymale navnet med hvitt, men fruen satte foten ned - det ville hun ikke ha noe av, så enn så lenge mangler vi merking "forut" på skipet. Jeg har sett at enkelte andre båter har navneplate i treverk på siden av overbygget, men det blir ikke akkurat "forut". Dette med registrert hjemmehavn føler jeg er ganske vilkårlig greie - særlig for båter som seiler med bekvemmelighetsflagg. Det er utrolig mange skip og større lystfartøyer der ute med "Valetta" som hjemmehavn - joda, Valetta ligger ved sjøen, men det er ikke akkurat noe til havneby. For lystbåter av min størrelse og nedover som ønsker å være registrert i EU, så er Polen det landet som tilbyr billigst og enklest registrering - veldig mange båter her som har "Gdansk" som hjemmehavn uten å ha noen som helst forbindelse med Gdansk, og en og annen som har Gdynia. Szczecin og Świnoujście er vel for langt å stave. Min hjemmehavn ligger på Nesodden, så det er jo ikke engang Oslo kommune - men da jeg registrerte båten i NOR så måtte jeg velge fra en liste med godkjente "hjemmehavner". Hadde "Nesodden" vært på listen, så ville det blitt dét. Jeg kunne jo valgt noe helt annet, eksempelvis Tromsø for å markere hvor jeg kommer fra. Det eneste dette er godt for er å ha et sted i arkivet. I etterpåklokskapens lys er jeg veldig fornøyd med Oslo. De aller fleste som ser navneskiltet assosierer "Oslo" med Skandinavia eller Norge, vi har jo bodd såpass mange år i Oslo at det er hjembyen vår, denne turen startet for alle praktiske formål fra Oslo, "Nesodden" ville vært veldig langt å skrive, vi har jo ingen tilknytning til Nesodden utover at vi har hatt havneplass der og at båten opprinnelig ble bygd på Nesodden, og folk utenfor Norge har jo generelt sett ikke hørt om Nesodden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Harald 10 Svart Fredag 16:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:04 Her er listen over godkjente hjemmehavner Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Fredag 20:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:14 Jeg hentet ikke fram det bildet, men det er jo derfor jeg valgte Hvitsten. Son er jo midt i mellom med Moss, men Moss er jo i Østfold 🫣 Jeg har mest lyst på Son og når vi om noen uker drar til Stora Le, Gøteborg og hjem så tror jeg at Son er mer kjent enn Hvitsten Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
tobixen Svart igår klokken 05:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:01 Såfremt du aldri har tenkt deg lengre bort enn Sverige og Danmark, så kjør på med Son. I Tyskland kan de trolig være ganske rigide, men jeg har aldri måtte vise noen dokumenter i Tyskland. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart igår klokken 05:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:50 Litt rart egentlig, Son er jo en naturhavn med lange maritime tradisjoner, jeg vet ikke mye om Hvitsten, men det ser ikke ut som noen god havn på kartet. Post-edit - litt research senere: Son har alltid vært større enn Hvitsten. Hvitsten har vært ladested, men Son har vært ladested med bystatus og egen kommune. Son har (trolig) alltid hatt mer skipstrafikk enn Hvitsten. Begge steder har vært dominert av eksport av tømmer til Nederland (Son har også hatt stor handel med import av alkohol under forbudstiden). Begge steder har vært brukt som opplagssteder. Det eneste jeg finner på Hvitsten som jeg ikke finner på Son er opplysninger om at mannskap, offiserer og skipsredere har bodd i Hvitsten - og da særlig Fred Olsen. Tipper det er sistnevnte som har sørget for at Hvitsten er med i hjemmehavnslisten i NOR. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bellil Svart igår klokken 20:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:26 God research du har gjort der @tobixen Det er også verdt å ta med Hølen, som ikke ligger til sjøen, hadde mange fastboende sjømenn. Det vil si de var registrert der med bosted. Grunnen var visstnok at det var vesentlig lavere skatt der. Jeg har lest et sted at det for eksempel kunne være registrert 14 sjømenn på en liten kvistleilighet på loftet i en liten stue Dette var altså kortreiste skatteflyktninger Og du har nok helt rett i at Peace Olsen kan ha hatt noe med saken å gjøre for Hvitsten er jo en møkkahavn i forhold til Son ved nesten enhver vindretning Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart igår klokken 20:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:44 Hadde det ikke vært for rederiet, nå Fred Olsen, ville ikke Hvitsten vært noe som helst. Før i tiden, den gangen det var is, stoppet all skipstrafikk syd for Drøbaksundet. Soon var egen kommune til innpå 60-tallet. Det var, etter historien, Quisling som fjernet en o, til Son. Til og med da vi flyttet til Son i 1976 var det maritim yrkestrafikk her. Det var før vi flyttet hit planer om at Wilh Wilhelmsen skulle flytte hit. Planene gikk i dass. Osv... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden 7 hours ago, Hulda said: Det var, etter historien, Quisling som fjernet en o, til Son. Det har jeg ingen tro på. Wikipedia hevder at navnet ble offisielt satt til Son i 1891: Quote Tidligere i historien ble det blant annet også skrevet Soon, Zoen, Zoon og Sogn. Sistnevnte skrivemåte regnes for å være basert på en misoppfatning om at navnet kom fra ordet sogn; den ser ikke ut til å ha blitt brukt lokalt. Son ble offisiell skrivemåte i 1891; før det ser Soon ut til å ha vært mest brukt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden 7 hours ago, Bellil said: Det er også verdt å ta med Hølen, som ikke ligger til sjøen, hadde mange fastboende sjømenn. Jeg har også hørt at under forbudstiden så bodde lensmannen i Hølen. Dermed var det fritt frem for å ankomme Son med skuta lastet med alkohol og trille romfat åpenlyst over torget. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Nei, du får tro hva du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Harald 10 skrev On 13.6.2025 at 18.04: godkjente hjemmehavner Hamar? Du vil aldri få en fra Gjøvik til å skrive hjemmehavn Hamar. Feil sie av Mjøsa !!! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.