Mastiff Startet Søndag 13:59 Link til dette innlegget Startet Søndag 13:59 Jeg monterte min nylig innkjøpte 722XS tidligere i uka, og i dag var det på tide å teste dingsen. Men i løpet av tre timers veldig rolig båttur (det meste ved å sette og trekke teiner) lå båten ifølge Garminen trygt ved brygga og blinket med et spørsmålstegn på. Den tok én satellitt svakt inn da vi kom tilbake og la til, men det var alt. Posisjonen ved brygga var fra da jeg testet den før jeg koblet den til. Plotteren sitter inni styrehuset, og det er jo aluminiumstak over den, men glass foran og luft til de andre tre sidene. Jeg irriterte meg litt over 720S-en fordi den brukte et par minutter på å få satellitter etter å ha vært slått av, så jeg kjøpe en antennepuck som jeg monterte inni styrehuset, og det var mer enn nok. Men 720S-en klarte å få inntak etter noen minutter. Denne klarer det ikke i det hele tatt. Jeg tror ikke det er noen innstillinger jeg kan gjøre, så betyr det rett og slett at GPS-en i denne er dårligere/mindre følsom enn i 720S? Smått irriterende at 722XS ikke har plugg for ekstern GPS-antenne, som 720S har. Hvis det i så fall er sånn at den tar dårligere inn, må jeg da ha en NMEA 2000-antenne til den, eller kan jeg bruke en NMEA 0183? De siste er jo en god del billigere. Det fins jo også på Ali. Jeg har også en USB-GPS koblet til SignalK og en SailorHat NMEA2000-grensesnitt i båten, så det kan jo være at jeg kan få GPS-en fra dette og til Garminen, men det krever litt mer forskning, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 16:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:37 Det ser ut til at den bare mottar posisjon over NMEA2000. Kan du evt. bruke den gamle plotteren til å sende posisjon? https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-7AA5B76A-FA51-4893-BD66-64487F22275B/NB-NO/GUID-96750991-0A64-48A3-94C4-5CDA0E82826F.html https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-7AA5B76A-FA51-4893-BD66-64487F22275B/NB-NO/GUID-0C4B3FAB-3E41-438C-B31E-9B5489790913.html https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-7AA5B76A-FA51-4893-BD66-64487F22275B/NB-NO/GUID-891D6EC7-169E-4146-8279-8400626217D0.html Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 06:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:51 @J-Å Takk for at du sjekket! Jeg vil helst ikke bruke plass på den gamle, og så hadde jeg tenkt å se om jeg fikk solgt den for noen kroner, med svinger og ekstra antenne. Jeg får se om jeg kan få formatert meldinger fra GPS-pucken så den kan brukes fram til jeg finner noe NMEA2000 et eller annet sted. Edit: Jeg må iallfall gjøre noe. Her har plotteren stått på hele natta for å se om den fikk inn signal: Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart igår klokken 07:46 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:46 Jeg synes det virker rart at det skal være en dårligere mottaker i 722xs enn 720s som er minst to modeller eldre. Begge har 10hz høysensitive mottakere, har de ikke? I GPS-innstillingene, er det noe du legger merke til der? Om for eksempel tilgang eller preferanser mellom GPS, Galileo og Glonass er satt til noe som kan endres? Har du kjøpt den brukt, i og med at modellen er noen år gammel? Jeg ville uansett prøvd å oppdatere programvaren via Active captain app eller minnekort og nedlastet software fra Garmin sin nettside (du må laste ned Garmin express til PC) før jeg kjøpte ny antenne. Kanskje tilbakeført til fabrikkinnstillinger før oppdatering. Da vet du mer sikkert om det er noe med innstillingene eller om plotteren faktisk ikke klarer å motta gjennom taket. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Mastiff Svart igår klokken 07:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:54 Jeg kjøpte den som en ny og ubrukt overligger fra et båtbyggerfirma i november i fjor (tror den var blitt ment for en båt de arbeidet på, ikke brukt, glemt i et hjørne av et lager og så funnet igjen), og da jeg fikk den, oppdaterte jeg den til nyeste versjon og testet at den funket inni hytta. Jeg prøvde å nullstille den i går, da jeg ikke fikk inn noe, men det hjalp ikke. Jeg er enig i at det er rart, men jeg kom på at jeg har montert høyttalerkassa i overkant av ruta oppunder takutstikket foran siden jeg prøvde 720S-en uten ekstra antenne. Det er mulig at det har skapt ekstra problemer. Høyttalerkassa er merket med rødt, og den røde pila viser hvor Garminen sitter på innsiden av ruta: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:17 Hulda har en 1222XSV montert på karbordet. Den tar i mot signalene gjennom ståltaket/vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 08:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:23 @Hulda Merkelige greier, da. Jeg skjønner ikke hva som skjer, men jeg har funnet ut at jeg kan få posisjon fra SignalK over i Garminen, jeg skal prøve på det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:31 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:31 Garmin har en bra norsk support, anbefaler at du ringer dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 08:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:32 @Hulda Verd et forsøk, takk! Jeg tenkte supporten var som vanlig på sånne ting, "du må ha gjort noe galt selv, det kan ikke vi ta ansvar for". Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 08:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:47 Nei, den (veldig hyggelige) support-fyren sa at det ikke var noe å gjøre før jeg hadde testet den med fri sikt til himmelen, og funket det da, var all annen feilsøking relevant. Den burde ikke være dårligere enn 720S, men det er den jo faktisk. Det er bare ett sted greia kan stå, så da blir det vel å kjøre enten ekstern NMEA2000 eller å prøve å få det inn fra SignalK og GPS-pucken oppunder taket. Den har ingen problemer med å komme inn, men den er plassert rett oppunder taket. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 09:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:22 Du må se på signal til støyforholdet (SNR) for de 4 beste satellittene og gjennomsnittlig SNR for alle satellitter. Samt antall satellitter for å kunne vurdere ytelsen. Hvis du poster skjermbilde av satellitt status så kan jeg kommentere. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 10:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:17 Mastiff skrev for 1 time siden: Nei, den (veldig hyggelige) support-fyren sa at det ikke var noe å gjøre før jeg hadde testet den med fri sikt til himmelen, og funket det da, var all annen feilsøking relevant. Du skriver jo at du fikk en posisjon ved brygga før du monterte den, var ikke det bra nok? Har du sjekket med en mobiltelefon, hvordan dekningen er rundt om. Jeg bruker en ganske grei app, GPS Status & Toolbox. Ellers interessant om du forteller litt om hva du gjør med SignalK. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 11:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:15 @abbor, jeg får ikke inn noe som helst, av og til blir én sattelitt grønn i noen sekunder, og så forsvinner den igjen. Det bildet i post tre er riktig. Her er noen bilder av hvordan Garminen er plassert i båten. Den røde ringen på det første bildet er 722XS-en, den blå ringen den ekstra antennen jeg har brukt til 720S-en. Det andre bildet er styrehuset sett fra siden. Jeg skal innrømme at det ikke er all verdens himmel over GPS-en, men likevel syns jeg det er svakt. Se svaret til @J-Å under. (Beklager kabelrotet i taket, jeg holder på å skal montere opp ei hylle over der til kabler og bokser, og dermed blir det jo enda et lag aluminium...) @J-Å Det tenkte jeg faktisk ikke på, men du har rett, den funket jo oppe i hytta. Ikke i brygga, men i hytta, da jeg fikk den og oppdaterte den. Jeg prøvde denne appen din, og ut fra det jeg kan se i den da jeg la mobilen oppå skjermen til GPS-en, bør det ikke være helt signaldødt inni der. Dette er etter at jeg slo av GPS-en i mobilen, lukket appen, ventet noen sekunder, slo på GPS-en igjen og åpnet appen. Etter ti sekunder så det sånn ut. Etter det jeg kan se, fikk den inn 56 av 86 satellitter. Edit: Det med SignalK skal jeg legge til hvis jeg faktisk får det til å funke. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 12:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:11 Kan problemet være at plotteren er innfelt i en aluminiumsplate ? Hvis antennen er på baksiden så er den gjerne ganske skjermet. Kanskje du kan prøve å løfte den opp litt og se? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 12:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:17 @J-ÅDet er egentlig ikke så mye vits, jeg må få den til å funke der den står nå. Så da gjenstår vel bare SignalK eller en løs NMEA 2000 GPS. Men jeg syns fremdeles det er litt rart at den ikke tar inn noe som helst ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 12:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:33 Kanskje det er mulig å lage et lite "vindu" over plotteren, for å slippe signalene inn. Jeg har ellers selvsagt ingenting med å legge meg opp i hvordan du plasserer plotteren, men jeg har mine på braketter rett foran styreposisjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 12:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:35 Tips og ideer er veldig greit og tas selvsagt imot med takk, men det var montert nedfelt 720S-plotter der da jeg kjøpte båten, og jeg tror ikke det vil hjelpe så mye med det vinduet, for det vil bare peke opp mot 3-4 lag aluminium. Så det er nok SignalK eller ekstern NMEA2000 GPS. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 13:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:32 GPS signaler avbøyes og reflekteres, så det er ikke sikkert det skal så store åpningen til. Jeg plasserte for moro skyld telefonen min i en jerngryte med lokk. Med bare en ørliten glipe uten "line og sight" til himmel, fikk jeg fortsatt inn mange satelitter. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Antennen på 720 og 722 er sannsynligvis plassert i forskjellige posisjoner slik at 720 kan motta signaler fra front, mens 722 må ha signalene fra topp eller bak. For akseptabel GPS ytelse må antennen ha fri sikt til satellittene i alle retninger. Ekstern antenne er eneste mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden @abbor Jeg hadde en mistanke om at det måtte bli til det, takk. Og da forstår jeg hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Up and running, som det heter på utenlandsk! Jeg har to Pi-er i båten (og et utall ESP32-er som styrer diverse releer). Pi 1 kjører SignalK-programvare for båtbruk (i Docker-container), og den er også koblet til en SailorHat, som er et NMEA2000-grensesnitt utviklet i Finland. Pi 2 har blant annet en GlobalSat BU-353N5 GPS-puck koblet til seg på USB, og begge Pi-ene og denne GPS-en er i drift hele tiden (jeg har en god vedlikeholdslader på brygga). Pi 1 med SignalK henter inn GPS-signalet ved å koble seg til GPSd på Pi 2 og ha det som datakilde. Og en plug-in som heter SignalK to NMEA2000 sender den informasjonen man velger ut på NMEA2000-nettverket. På Garminen måtte jeg endre Kommunikasjon, Foretrukne kilder, GPS til SailorHat, istedenfor automatisk. Dermed poppet både riktig tid, posisjon og jeg antar, selv om jeg ikke har testet det ennå, fart inn til Garminen. Jeg er usikker på om GlobalSat-en er like presis som den innebygde GPS-en i Garminen? Det er det kanskje noen av dere som vet? Jeg trenger ikke akkurat meterpresisjon, men det er jo greit ikke å bomme på de bunnkonturene der jeg skal setter teinene eller fiske med altfor mye. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Imponerende, jeg fikk lyst å se litt nærmere på det der (uten at jeg trenger det). En verdi som angir nøyaktighet er HDOP. Den kan vel grovt sett betraktes som horisontal nøyaktighet (det er også en VDOP, men den er ikke så viktig på sjøen). Under 5 bør du vel ha. Du finner den bl.a. i NMEA2000 melding 129029. Jeg tror det er den som er vist som Error i GPS Status app. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Mener du navigation.gnss.horizontalDilution? Den viser rundt 0.5-0.6 i databrowseren til SignalK. Fra Garminen viser den 99, så den er jo åpenbart helt på jordet der den er plassert. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Her er GPSMon på Pi-en, det er visst det samme: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Mastiff skrev 18 minutter siden: Mener du navigation.gnss.horizontalDilution? Ja, men jeg må korrigere meg selv litt, det er ikke en meterverdi. Under 1 er veldig bra. Du får jo også et inntrykk hvis du setter på track mens båten ligger ved brygga. De setningene du viser der, GNRMC osv. kjenner jeg igjen som NMEA0183, men de blir vel konvertert til NMEA 2000 et eller annet sted da. GNGGA har også antall satellitter i bruk, det er vel det du viser som sats:22 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.