Mastiff Svart 16.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni Det er bra, takk, da satser jeg på at det funker. Og ja, det konverteres til NMEA2000 i SignalK. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Juni Link til dette innlegget Svart 16.Juni SNR på satellittstatusen er dårlig, men det er bare 11 satellitter på dette bildet. Ser ut til at GNSS mottagere tracker 22 satellitter så da er det sannsynligvis en side til med 11 satellitter med betraktelig bedre SNR. Finner ikke info om oppdateringsfrekvens for GNSS mottageren, må minium være 5 Hz og helst 10 Hz for akseptabel ytelse når du er i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni @abbor Takk, det kan godt være flere satellitter, ja. Jeg ser at forgjengeren til denne, BU-353N (uten 5-tallet) er 10Hz, så jeg vil anta at denne også er det. Når det gjelder SNR så er det veldig enkelt å flytte denne til oppå taket istedenfor under det hvis det blir nødvendig. Jeg skal se om det blir forskjell på mobilens GPS og GPS-en til SignalK/Garminen når jeg kjører i plan neste gang jeg er ute. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Det er vanlig at satellitt statusbildet veksler mellom to eller flere bilder med forskjellige satellitter hvis den tracker flere satellitter enn det som kan vises på en side. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni @abbor CGPS gir et litt annet bilde enn GPSMon, akkurat nå bruker den 10 av 12 satellitter som den ser. Jeg ser at det er fem som har SNR på over 20 dB, og én av dem har 31. Det er vel akseptabelt. Men godt mulig at jeg bør flytte GPS-pucken til oppå taket, den går nå gjennom to lag 5 mm aluminum på innsiden av taket. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni SNR bør være godt over 40 dB for de 4 beste satellittene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni Takk! Da blir det flytting av pucken. Skal gjøre en test med det i ettermiddag eller i morgen og se hvor mye det forandrer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Det er nok slik at GPS signalene til en viss grad reflekteres og avbøyes, så signalet går ikke nødvendigvis rett gjennom aluminiumen. Men hvis signalet f.eks reflekteres fra dørken og opp i antennen, så gir jo det en feil lengde til satelitten, og dermed en mer unøyaktig posisjon. Så fri sikt er klart best. I båter bygd av ikkeledende materialer er det endel mer å gå på. Men en antenne plassert under dekk vil få dårligere forhold i dårlig vær, hvis dekket hele tiden fuktes med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Jeg bestemte meg for å teste på båttur før jeg flyttet noe, og jeg tror det holder for meg. Jeg kjørte med mobilen helt åpent på framre styreplass og GPS-pucken på plass under taket. I plan var maksimal forskjell 0,8 knop, og det kan jeg leve godt med. Den var oppe i 1,5 knop da jeg slapp ned gassen raskt, men endte igjen opp innenfor 0,8 knop. Posisjoneringen stemmer også helt etter det jeg kunne se, med holmer og skjær. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Du må se på SNR for satelittene for å avgjøre om ytelsen er akseptabel. I tåke og regn blir signalene dempet og det kan slutte å virke eller ta svært lang tid for å få fix. Jeg husker min første håndholdte GPS mottager, jeg var på reinsjakt og i tykk tåke så var det umulig å få fix. Heldigvis har GNSS motagerene blitt mye bedre siden slutten av 90-tallet, men med antennen i en dårlig posisjon kan en oppleve tilsvarende. Jeg har utviklet 5 GNSS mottagere som er integrert i produktene vi produserer og har gjort mye GNSS testing. En må se på SNR for de 4 beste satelittene, antall satelitter som trackes og SNR for alle satelitter for å kunne verdere ytelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni @abbor Det forklarer at du kan så mye om dette. Vi drar aldri ut i tåke, fruen nekter. Men vi får se en dag med regn om jeg mister kontakten. I så fall får jeg flytte GPS-en oppå taket i en eller annen boks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.