Mastiff Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Det er bra, takk, da satser jeg på at det funker. Og ja, det konverteres til NMEA2000 i SignalK. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden SNR på satellittstatusen er dårlig, men det er bare 11 satellitter på dette bildet. Ser ut til at GNSS mottagere tracker 22 satellitter så da er det sannsynligvis en side til med 11 satellitter med betraktelig bedre SNR. Finner ikke info om oppdateringsfrekvens for GNSS mottageren, må minium være 5 Hz og helst 10 Hz for akseptabel ytelse når du er i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden @abbor Takk, det kan godt være flere satellitter, ja. Jeg ser at forgjengeren til denne, BU-353N (uten 5-tallet) er 10Hz, så jeg vil anta at denne også er det. Når det gjelder SNR så er det veldig enkelt å flytte denne til oppå taket istedenfor under det hvis det blir nødvendig. Jeg skal se om det blir forskjell på mobilens GPS og GPS-en til SignalK/Garminen når jeg kjører i plan neste gang jeg er ute. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Det er vanlig at satellitt statusbildet veksler mellom to eller flere bilder med forskjellige satellitter hvis den tracker flere satellitter enn det som kan vises på en side. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden @abbor CGPS gir et litt annet bilde enn GPSMon, akkurat nå bruker den 10 av 12 satellitter som den ser. Jeg ser at det er fem som har SNR på over 20 dB, og én av dem har 31. Det er vel akseptabelt. Men godt mulig at jeg bør flytte GPS-pucken til oppå taket, den går nå gjennom to lag 5 mm aluminum på innsiden av taket. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden SNR bør være godt over 40 dB for de 4 beste satellittene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Takk! Da blir det flytting av pucken. Skal gjøre en test med det i ettermiddag eller i morgen og se hvor mye det forandrer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Det er nok slik at GPS signalene til en viss grad reflekteres og avbøyes, så signalet går ikke nødvendigvis rett gjennom aluminiumen. Men hvis signalet f.eks reflekteres fra dørken og opp i antennen, så gir jo det en feil lengde til satelitten, og dermed en mer unøyaktig posisjon. Så fri sikt er klart best. I båter bygd av ikkeledende materialer er det endel mer å gå på. Men en antenne plassert under dekk vil få dårligere forhold i dårlig vær, hvis dekket hele tiden fuktes med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.