Jump to content

Tid Bergen -> Kristiansand, Sandefjord?

torbi

Recommended Posts

eg sitter og dagdrømme :crazy: om turen sørover fra bergen :sailing: , men en ting eg lurer på er: hvor lang tid vil det ta fra bergen til kristiansand og evt. sandefjord :confused: , båten min går på ca 6-7 knop i marsj, eg spør dere fordi eg har ikke kart i hele veien....dere kan svare meg på nautiskemil, timer eller dager.....

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Bergen - Kristiansand er 236 nm utaskjærs. Du vil vel gå innaskjærs, hva distansen blir da vet jeg ikke.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Nå skal jeg gjøre samme turen bare motsatt vei til våren, jeg skal fra Langesund til Haugesund... har ikke kikket så mye på detaljene enå, men det er ca. 150nm fra Haugesund til kristiansand vil jeg anta og rundt 100 derfra og til vestfold... hvor lang tid det tar... kommer vel an på langt man gidder å kjøre om dagen det... Jeg setter av en helg til denne turen... om det rekker vet jeg ikke... kommer an på været... Marsjer opp mot 20 knop med båten jeg har..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei

I 2004 hadde vi planer om Langesund - Bergen, vi laget ruter osv i div. kartprog. Turen ble ikke noe av men planene ligger der.

Jeg bruker Mamory-Map på PDA ipaQ i tillegg til Winchart på PC. Memory Map ruta Langesund Bergen grov. kan eksporteres til html og under denne adr har jeg lagt den ut. se her

Noen wpt har respektive navn som Langesund, Grimstad, Stavanger osv...... Bergen.

Sees i kolonnen Name / Position / Elevation. Samt Overview Map i bunnen (etter en haug med wpt ;-)

Importer gjerne tabellen til excel og sjongler med avstander osv.. :smiley:

Snittfarten jeg har lagt inn er 6 knop.

344Nm gir da reisetid på 2 døgn 9:18 (dvs 57,5t a`8t pr. dag = en uke, men det er mye kjøring pr. dag ;-)

Langesund Sandefjord er ca. 25Nm ca 4 timers kjøring i 6 knop.

God Tur :smiley::seeya:

redigert: Fant en excel utgave også, som jeg kastet ut her nb! snittfart her 10knop

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

3 dager på Bergen - Kr. Sand burde holde hvis du er heldig med været og skal ta det som en transporttur.

Enig med deg Sebaldus, gikk selv fra Hjellestad v/Bergen til Kristiansand i fjor (m/mye motvind) på 3 døgn.

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Vi gikk stykket motsatt vei i fjor, dvs vi stoppet på Stord. Vi hadde ferie og små barn med å gikk følgende etapper som jeg syns var passe for oss, vi marsjer rundt 15 knop:

Kristiansand-Farsund - ca 45 nm?, 3,5 timer (fantastisk flott vær)

Farsund-Egersund - ca 40 nm? 4 timer (dårlig sikt)

Egersund-Stavanger - ca 45 nm? 5 timer (en del sjø)

Stavanger-Stord - ca 50 nm? 3,5 timer (pent vær)

Syns det høres langt ut på 3 dager da du må ta høyde for en del motstrøm og dårlig vær. Iallefall i utg.pktet, men det spørs om det er transport eller ferie du driver med da:) Fin tur iallefall.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei Torbi :sailing:

Jeg har vært på denne strekningen to ganger, men da hadde båten en marsjfart mellom 13 og 16 knop. Turen tok omtrent en uke på en vei når en tar ferie :-) Regner med at båten din vil bruke samme tid, bare at du bruker litt lengre dagstur. Men er man heldig med vær- og sjøforhold og vil skynde seg frem til Kristiansand så vil du være fremme på 3-4 dager. Arbeidskollega av meg reiste til Arendal med sin Neptim som gikk 7 knop og fikk brukt 5-6 dager (nesten en uke) denne strekningen. Lykke til med planleggingen :cheers: .

erund

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

glemte å si dere tusen takk for mange svar :smiley::smiley: da kan eg begynne og se evt. planlegge til sommeren,men ikke helt sikkert, langt når båten går sen men sikkert verdt turen :smash::sailing:

Det er jeg ikke sikker på, at dette er verdt turen. Fordi turen i seg selv er så viktig, i alle fall for meg. Det er pent der du kommer fra, og det er pent på sørlandet og. Men å sitte bak rattet i 7 knots i 10 timer?... Har ikke så høy marsjfart selv (9-12 kn), og jeg liker å sitte der og styre. Men ikke i 10 timer, i ei uke. Bli hvor du er, eller beregn lenger tid?

Det er jeg ikke sikker på, at dette er verdt turen. Fordi turen i seg selv er så viktig, i alle fall for meg. Det er pent der du kommer fra, og det er pent på sørlandet og. Men å sitte bak rattet i 7 knots i 10 timer?... Har ikke så høy marsjfart selv (9-12 kn), og jeg liker å sitte der og styre. Men ikke i 10 timer, i ei uke. Bli hvor du er, eller beregn lenger tid?

Har gått turen Bergen - Mandal 4 ganger med båter med marsjfart 6-7 knop og 6 ganger med marsjfart 15 knop.

Har et litt ambvivalent forhold til det. Turen er alltid fin når man først kommer i gang men på forhånd er det jo alltid litt nervøst pga været og de lange strekkene. Særlig synes jeg strekket Tananger til Egersund blir langt med marsjfart 6 knop. Samme strekket Egersund til Farsundsskjærgården om man velger å ikke følge landet ned mot Hidra.

Når det er er sagt blir slike lange turer i motorbåt med lav fart ganske fine om man finner roen og lar turen bli selve målet. Min beste båtopplevelse var vel da vi tok denne turen med en Viksund 660 da jeg var 16 år. Brukte 3 dager og var innom mange artige steder for kaffepause på veien.

Det viktige er å ikke ha dårlig tid slik at man går ut i dårlig vær og føler seg presset. Start gjerne de lange strekkene kl 0400 om morgenen. Da er sjøen roligst og det passer godt med en pause når du kommer inn igjen etter 7-8 timer.

Hei, har selv kjørt nevnte strekning. Det kan blåse friskt og lenge langs jærkysten til lindesnes. Hvis du ikke er motivert til å kjøre i sjø så bør du beregne deg god tid. Da vi kjørte der hadde vi 3-4 m bølgehøyde og 16 m/s. Trenger hver bidige fot båten har da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...