Jump to content

Hvilken DAB radio anbefaler folket nå i 2025?

Okkaby

Recommended Posts

Er i samme situasjon. Har kjøpt en Clarion cmm10i, kombinert med en aktiv Dab antenne fra jula. Godt med kraft og enkelt oppsett. Høyttalerne mine er montert i et kabinett med udempede tynne finerplater, så her må jeg få på noen bitumenplater før jeg kan si noe om lydkvaliteten. 
Fungerte fint ut av boksen, men forleden opplevde jeg bortfall av signal i uthavn (Horten). Hverken NRK eller kommersielle kanaler fungerte da. Antennen er montert bak strømpanelet, så jeg har nok bare meg selv å takke for det. 

Clarion er for øvrig kjøpt opp av Garmin, som også eier fusion. Garmin har stor appetitt for mindre selskaper.

Jeg har en enkel DIN Pioneer X8700DAB i alubåten min, med hyperaktiv Hirschmann-antenne. :fniser: (altså med egen tilkobling til 12V, ikke strøm fra spilleren). Den funker ypperlig. Jeg brukte den for rundt ti år siden da bilene jeg kjørte, hadde ettermontert anlegg, og ikke bare originalanlegg som de to siste har hatt. Det er den suverent beste antennen jeg har hatt for DAB. Jeg har vært gjennom flere forskjellige spillere i bil, Pioneer, Sony, Kenwood osv., og det har alltid vært antennen som har vært utslagsgivende for inntaket, ikke spilleren.

Mastiff skrev 1 time siden:

Jeg har en enkel DIN Pioneer X8700DAB i alubåten min, med hyperaktiv Hirschmann-antenne. :fniser: 

Den fungerer sikkert utmerket i en alubåt, men i en båt av ikke-ledende materiale trenger den trolig et jordplan for å fungere optimalt, Ca 75 cm diameter er optimalt, men det hjelper godt med en noe mindre. Det trenger heller ikke å være en hel plate, noen pinner eller ledninger holder. En mulighet hvis man har demonterbare plater under  dekk, er å legge aluminiumsfolie oppå, men jording. 

J-Å skrev 2 minutter siden:

Den fungerer sikkert utmerket i en alubåt, men i en båt av ikke-ledende materiale trenger den trolig et jordplan for å fungere optimalt,

Nei, det gjør den faktisk ikke. Jeg brukte den samme antenna i den forrige båten, en Quicksilver av glassfiber, og den fungerte nøyaktig like bra der, med dekning alle steder jeg har dekning nå.

Mastiff skrev 2 minutter siden:

Nei, det gjør den faktisk ikke. Jeg brukte den samme antenna i den forrige båten, en Quicksilver av glassfiber, og den fungerte nøyaktig like bra der, med dekning alle steder jeg har dekning nå.

Ja det er ikke slik at en kvartbølgeantenne ikke vil fungere uten jordplan. Selve skjermen på coaxkabelen vil til en viss grad fungere som et jordplan. Men i marginale forhold skal et jordplan ihvertfall i teorien gi en forbedring. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...