Martin_ Startet 15.Juni Link til dette innlegget Startet 15.Juni Hei, Prøvde en Nimbus 365 i dag. Volvo D6 435 hk aksel 2018-modell, Fikk ikke mer enn 3250 rpm på maks, og 25,5 knop. Ideell toppfart er vel 28 knop. Hadde håpet på rundt 26,5 - 27 knop, og rundt 3450 rpm. 2 voksne, 2 barn og 200l diesel. 100 l vann på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 15.Juni Link til dette innlegget Svart 15.Juni Kan være groe og ru på skrog og aksling propell Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 15.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni Ja, tenkte det. Men er ikke det litt tidlig i sesongen for den slags? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Juni Link til dette innlegget Svart 15.Juni Martin_ skrev 28 minutter siden: Volvo D6 435 hk aksel 2018-modell, Fikk ikke mer enn 3250 rpm på maks, og 25,5 knop. Det er alt for lavt, med mindre den er betydelig grodd. Uansett. Ideelt turtall på D6 435 er oppgitt til 35-3600 rpm. Turtallsperren er 3640 rpm. VP gir båtprodusentene beskjed om å sikte seg inn på rundt 3600 RPM så man har litt å gå på til folk laster ombord tingene sine, jolle, ankervinsj og alt annet som finner veien ombord med tiden, samt litt groe. 3250 er alt for lavt og motoren går dermed veldig tungt. Det har vært noen havarier på D-serie (spes D4 300) som knyttes opp mot mot for lavt turtall og dermed tung belastning og alt annet det fører med seg. VP har økt turtallet på de nyere D6 440 (36-3700) og 480 (37-3800). Antagelig av en meget god grunn fremfor å bare kjøre på med mer ladetrykk på samme turtallet slik det har vært på tidligere D-serier. Dessverre ikke noe nytt at mange båter går rundt med alt for tunge propeller i real life. Setter man på en litt tyngre propell på en fjærlett båt som testkjøres rett ut fra fabrikk oppnår man en knop eller to ekstra i forhold en til en lettere propell som hadde ligget i toppen av turtallskalaen på lett båt. det er antagelig derfor man alt for ofte ser båter som ikke oppnår maks rpm som er innenfor VPs krav. Hver eneste båt skal testkjøres av produsent eller forhandler før levering til kunde og bl.a opnnådd fart og maks rpm innrapporteres. Dette heter PDC (Pre Delivery Control) Sagt på en annen måte så hadde aldri VP godkjent PDC og dermed garantien med et maksturtall på 3250 eller under 3500 på en D6 435. Aller helst skal den ligge mellom 3550 og 3600. ohio skrev 45 minutter siden: Kan være groe og ru på skrog og aksling propell Martin_ skrev 29 minutter siden: Ja, tenkte det. Men er ikke det litt tidlig i sesongen for den slags? Litt tidlig som du sier, men jeg har allerede sett groe på propeller på båter som ble sjøsatt i April som er brukt lite (indre Oslofjord). Men det skal være bra grodd for å kunne forklare 300 rpm for lite. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ohio Svart 15.Juni Link til dette innlegget Svart 15.Juni Kan jo event ha ligget i ro på vannet i lengre tid Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 15.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni ohio skrev 1 time siden: Kan jo event ha ligget i ro på vannet i lengre tid Den har ligget ubrukt på vannet siden april, indre Oslofjord. Så det kan nok tenkes at det er en del groe på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.