Jump to content

Erfaring med Onwa KS-200A+ AIS med SOTDMA sender?

Okkaby

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Da kom dingsen i posten.

Virker å være kopi av de andre fasong messig.

Kom uten norn ekstra moms/fortolling, så fungerte som det skulle på Ali denne gangen.

Enkel å koble opp.

Logger seg inn på oppsett via wifi fra pc/mobil og legger inn mmsi og båt detaljer.

Men så kom det en overraskelse. Hadde jo fått for meg i hodet mitt, at den kunne hente gps signal vis nmea2000 fra enten Orca eller Axiom. Mdn nei, her må det ekstern antenne til. Så fikk kun testet at den viste alle andre båter i havna.

Må ut å finne en gps antenne med smA plugg i mårå. Noe sikkert ingen i byen har. 

Så blir fort å må dra til Stavanger eller vente en uke eller mer på noe i posten.

IMG20250625185718.jpg

IMG20250625185730.jpg

Okkaby skrev On 15.6.2025 at 21.51:

AIS klasse B+ SOTDMA | FINN-torget

Noen som har prøvd denne?

Ser den også selges på Ali til en mye hyggeligere pris. Så frister å bytte ut den gamle mottaker med denne.

Selv med frakt/moms er det jo under halve prisen på Ali.

jeg har akk kjøpt en fra Sverige……nesten halve prisen mot den på Finn

https://www.marinwebben.se/ais/sotdma/onwa-ks-200a-ais-transponder

3500 Kr

kommer teste den i høst, da jeg er tilbake i båten

Blouberg skrev 42 minutter siden:

Stemmer at AIS skal ha egen GPS antenne, har vel ikke antennesplitter, så da trenger du en splitter om du ikke skal opp med ny VHF antenne 

det var akk anledningen til att jeg valgte denne, att den ikke har splitter, da kan jeg få ut full effekt (minus tapet i kabeln ) i AIS antennen……og full effekt på VHFn (minus tapet i kabeln..og det er større her da VHF-antennen sitter i mastetoppen)

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 14 minutter siden:

jeg har akk kjøpt en fra Sverige……nesten halve prisen mot den på Finn

https://www.marinwebben.se/ais/sotdma/onwa-ks-200a-ais-transponder

3500 Kr

kommer teste den i høst, da jeg er tilbake i båten

det var akk anledningen til att jeg valgte denne, att den ikke har splitter, da kan jeg få ut full effekt (minus tapet i kabeln ) i AIS antennen……og full effekt på VHFn (minus tapet i kabeln..og det er større her da VHF-antennen sitter i mastetoppen)

Her kommer vel moms på, med mindre en drar til Sverige å henter.

Ble ca 3700 levert all inkludert på Ali.

Men ser de selger samme gps antenne hos de i linken som jeg bestilte via Elkjøp igår. Da faktisk billigere hos Elkjøp.

Men var uansett billig den ais via Sverige.

• 2 uker senere...
Baard skrev for 2 timer siden:

Om en vil ha en enda rimeligere løsning så kan en anskaffe en slik:

Socotran ASI bøye

Kombinert med en sånn:

DC-DC omformer

Så har du en helt OK AIS sender som gjør deg synelig både på Marinetraffic og for båter som har AIS mottager.

/Baard

Hvordan får du den inn på n2k nettverket å dermed plotter? Eller vil du ha en sådan ombord, i tillegg til en AIS mottaker for plotter?

19 hours ago, Okkaby said:

Hvordan får du den inn på n2k nettverket å dermed plotter? Eller vil du ha en sådan ombord, i tillegg til en AIS mottaker for plotter?

Denne får du ikke inn på N2K nettverket. Den snakker ikke med noe rundt seg, men strengt tatt så trenger jo ikke en AIS sender å gjøre det. Den har innebygget GPS, VHF sender og antenne. Jeg har AIS mottager på VHF, så ser det jeg trenger der. 

/Baard

Nå tenker jeg en skikkelig sender er noe bedre enn dette bøye greier.

Med skikkelig sender, så kan jo folk kalle deg opp direkte på vhf.

Folk hjemme kan enkelt følge en også. Folk kan se hva båt som faktisk kommer.

Så tenker denne Onwa faktisk er en greie løsning til fornuftige pris. Men hadde ikke betalt 11K for en Garmin sjøl.

Nå så kompis hjemme i DK plutselig jeg var online. 

Hadde noen kaldt meg op via et mmsi nummer, så hadde jeg aldri fått med meg dette. Men kaller noen opp Baljen, så er sjansen stor for jeg får det med meg. 

27 minutes ago, Okkaby said:

Nå tenker jeg en skikkelig sender er noe bedre enn dette bøye greier.

Med skikkelig sender, så kan jo folk kalle deg opp direkte på vhf.

Folk hjemme kan enkelt følge en også. Folk kan se hva båt som faktisk kommer.

Så tenker denne Onwa faktisk er en greie løsning til fornuftige pris. Men hadde ikke betalt 11K for en Garmin sjøl.

Nå så kompis hjemme i DK plutselig jeg var online. 

Hadde noen kaldt meg op via et mmsi nummer, så hadde jeg aldri fått med meg dette. Men kaller noen opp Baljen, så er sjansen stor for jeg får det med meg. 

Så vidt jeg skjønner så er det ikke den avgivende AIS senderen som gjør det mulig for motparten å direkte kalle opp den avgivende - Det at det avgivende AIS senderen sender med sitt MMSI nummer er det som er avgjørende, så det vil fungere fint med "bøye greier"...AIS bøyen har 5w sender på lik linje med de dyre til 10-12 tusen - Det er jo egentlig bare tull at de store komeriselle forlanger så mye for en sånn sender - De koster jo nesten ikke noe å produsere......

Så den funksjonaliteten du nevner her vil være lik med AIS bøyen så vidt jeg skjønner så lenge du programmerer inn ditt MMSI nummer på lik linje med de "dyre greiene".....

/Baard

Så du vil klare ha en sådan sittende opp på targa bøylen med ledning koblet til, som går ned til et printkort en plass ombord, som igjen er koblet op mot 12V ombord?

Ser ikke for meg dette er noen bra løsning, og ikke ser jeg ofr meg dette vil holde over tid.

Men klart en kan legge denne ned i båten en plass, gjemt bort, men vil da nok ha en svært begrenset rekkevidde tenker jeg.

Så tenker det da er bedre med kun en antenne, å resten plasser tørt å fint under dekk.

Så må en kjøpe en nye VHF til en goe del kroner for å få AIS mottaker til systemet ombord. Er jo ikke just gratis vhf med AIS og n2k heller.

Men folk får nå gjøre som de vil for min del. Jeg er fornøyde med denne løsningen. 

Men ja er utrolig de skal ta så syke priser for AIS de store leverandører. 

Socotran AIS bøye sender med 5W og ser ut til å være en CSTDMA siden den sender med minimum 30s intervaller. 5W CSTDMA er ulovlig og kan skape problemer for andre AIS, også Class A på skip. Det er bare SOTDMA enheter som har lov til å sende med 5W siden de har et system som gjør at de finner ledige AIS slotter. 

Grunnen til at AIS transpondere er så dyre er at det er spesialisert teknologi som bare utvikles og produseres av få firmaer. Garmin, Raymarine og Navico (Simrad) kjøper alle inn AIS modulene fra SRT eller Alltek. Kostnadene med sertifisering er svært høye og produksjonstallene er lave og da ender prisen opp på det nivået vi ser. 

AIS transpondere skal være sertifisert i henhold til følgende standarder

Class B SOTDMA: IEC 62287-2

Class B CSTDMA : IEC 62287-1

Så da får dere be de kinesiske leverandørene om dokumentasjon på dette. 

abbor skrev 58 minutter siden:

Socotran AIS bøye sender med 5W og ser ut til å være en CSTDMA siden den sender med minimum 30s intervaller. 5W CSTDMA er ulovlig og kan skape problemer for andre AIS, også Class A på skip. Det er bare SOTDMA enheter som har lov til å sende med 5W siden de har et system som gjør at de finner ledige AIS slotter. 

Grunnen til at AIS transpondere er så dyre er at det er spesialisert teknologi som bare utvikles og produseres av få firmaer. Garmin, Raymarine og Navico (Simrad) kjøper alle inn AIS modulene fra SRT eller Alltek. Kostnadene med sertifisering er svært høye og produksjonstallene er lave og da ender prisen opp på det nivået vi ser. 

AIS transpondere skal være sertifisert i henhold til følgende standarder

Class B SOTDMA: IEC 62287-2

Class B CSTDMA : IEC 62287-1

Så da får dere be de kinesiske leverandørene om dokumentasjon på dette. 

Tenker du Onwa sine ikke følger disse IEC standarder?

Har ikkd tid å rote rundt på nett nå for å lete opp dette.

Men det er nå en SOTDMA 5W sender.

abbor skrev 13 minutter siden:

Tenkte på AIS bøyen. Har ikke sett på Onwa dokumentasjonen, men skader ikke å sjekke om Onwa har nødvendige sertifikasjoner. 

Oki.

Ja husker det kom noe med disse bøyer ikke var lovlige lengre til fiskeredskaper eller noe sådan.

Men tenker Onwa bør ha sitt i orden, siden de jo selger bla plotter i hele verden. Har jo bra sortiment de, med det meste en kan trenge av elektronikk. Å de har vel vært på marked noen år nå.

Går ut ifra de Norske/Svenske firma som selger disse har sjekket dette(De burde jo ha det)

abbor skrev 1 time siden:

Tenkte på AIS bøyen. Har ikke sett på Onwa dokumentasjonen, men skader ikke å sjekke om Onwa har nødvendige sertifikasjoner. 

Onwan har følg 

Compliant with the following standards:
- IEC62287-2 (IEC standard, Class B shipbourne equipment)
- IEC60945 Edn 4.0 (IEC standard, environmental requirements) - ITU-RM.1371-4 (Universal AIS Technical Characteristics)
- IEC61162-1 Edn. 2.0 (IEC standard, digital interfaces part 1)
- IEC61108-1 (IEC standard, GPS receiver equipment)
- IEC61993-2 (IEC standard, Marine navigation equipment)

S/Y Gunga Din

Ser det står compliant og ikke certified compliant, dette betyr at de nødvendigvis ikke er testet på en uavhengig lab. Eksempelvis SRT bruker uttrykket certified compliant. Dette er også hva vi vil bruke der jeg jobber hvis produktet er testet og sertifisert av eksempelvis Nemko. De fleste land krever at AIS transpondere er testet av en uavhengig lab (notified body). 

så her skriver Aves Marine i England

Based in the UK, we are authorised by ONWA Marine HK to supply, distribute, and support their products throughout the UK, with all our prices including UK VAT. However, as the popularity of the ONWA brand continues to grow, we also export their products VAT free to Europe and beyond. All ONWA products are CE certified to European Union standards and are fully compliant with the appropriate legislation for use in EU waters.

Aves Marine Ltd, UK distributor for Onwa Marine products

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...