Gunga Din Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli sikkert.... ser att den er både CE-merkt og FCC-merkt (Federal Communications Commission) som tester all radio o telekom utstyr i USA. jeg kan ikke se på min att jeg kan justere opp effekten til 12.5W ! jeg får ikke testet min for slutet Aug. da jeg er tilbake i båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Jeg har fått svar….sen vet jeg ju ikke om dette er tilstreklig @abbor ! og notified body er ICR Polska Sp zoo….. og søker du på deres hjemmeside så finner du ICR/VC/HS250105 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
abbor Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Det er IEC 62287-1 og IEC 62287-2 som er standardene for AIS kommunikasjon. EC Decleration of Conformity dokumentet omhandler de andre standardene som slike produkter som skal selges på EU markedet må sertifiseres i henhold til. Dette er komplekse saker, her er en offentlig krangel mellom SRT og AMEC, de to ledende AIS modul produsentene, omtalt og faktisk også utspiller seg. CEO i SRT skriver i kommentarfeltet. https://panbo.com/ais-issues-garmin-navico-mcmurdo-amec-and-srt/ Så jeg ville ikke stole på en kinesisk AIS produsent før jeg ser sertifisering i henhold til IEC 62287-1 eller IEC 62287-2 fra en uavhengig lab. Antar det er svært få laber som er godkjent for disse standardene siden markedet er svært lite. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli abbor skrev 44 minutter siden: Antar det er svært få laber som er godkjent for disse standardene siden markedet er svært lite. har du noe liste på hvilke laber som er godkjent ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SV_valkyrie Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Jeg har aldri hat AIS i skuta før, men nå trenger jeg altså det. Om jeg har skjønt det riktig så trenger jeg kun selve AIS'n og en GPS antenne. Om jeg ønsker AIS informasjon på plotteren? Går det via wifi eller trenger jeg en kabel til det også? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Du kobler opp med nmea2000 kabel. Den har noe wifi mulighet, men har ikke peiling på om det fungere mot en plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Utstyr fra Kina er jo CE merket! CE er China Eksport. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
abbor Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Okkaby skrev for 12 timer siden: Du kobler opp med nmea2000 kabel. Den har noe wifi mulighet, men har ikke peiling på om det fungere mot en plotter. Kjenner ikke til noen plotter som kan motta AIS informasjon over WiFi. Det er NMEA 2000 alternativt NMEA 183 som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August Denne selges også i svensk nettbutikk til samme pris som aliexpress. ONWA KS-200A+ AIS transponder SOTDMA - Introduktionspris - Marinwebben.se Jeg tenker at til den prisen blir det kanskje mer populært med ais transceiver i fritidsbåter og det er en god ting :) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August Da er jeg på tur med en nyinstallert Onwa transceiver (av mange - også fabrikanter - feilaktig kalt transponder). Den ser ut til å fungere. Har foreløpig bare 2 dagers erfaring med den og er litt usikker på om den oppdateres så ofte som den skal. Er ikke sikker på at antennene (spesielt VHF-antennen) er plassert ideelt. Men nå venter et par ukers bruk og jeg skal følge godt med. Jeg bruker OpenCPN på PC som kartplotter og både kabel (RS232) og wifi fungerer fint som input. Den har også NMEA200 kontakt, men jeg har ikke noe annet slikt utstyr ombort. Programmering og oppdatering gjøres enkelt via wifi. Prisen ble totalt kr. 3310 fra AliExpress (i tillegg til antenner). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August eivindch skrev for 1 time siden: feilaktig kalt transponder) Det var jeg ikke klar over men takk for korreksjon. Har endret i mitt innlegg 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August 3310 kr er jammen rimelig. Lurer på om kinaselgere underbyr seg om dagen pga manglende USA salg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.August Link til dette innlegget Svart 8.August Kjempebillig sammenlignet med hva de mer kjente aktørene skal ha for tilsynelatende likt utstyr ja. Kommer også i en SART-utgave. Er det noe som er nyttig? https://www.onwamarine.com/KS-200A_KS-200A_SART_AIS_Transponder.html Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Ser denne nå også markedsføres i Norge Dog litt annen pris (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Okkaby Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August Blouberg skrev 16 minutter siden: Ser denne nå også markedsføres i Norge Dog litt annen pris (: Ja link ligger i første post her i tråden. Men tenker de i Sverige selger direkte fra Kina. Når en bestiller, så får de sendt fra Kina. Skal en Norsk butikk selge å klare tjene til utgifter, så må prisen nødvendigvis være en del høgere enn Kina prisen. Så er det i tillegg garanti/service som du kan glemme alt om fra Kina. Men fremdeles så er den Norske ca halv pris av feks Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Okkaby skrev for 3 timer siden: Men tenker de i Sverige selger direkte fra Kina. Når en bestiller, så får de sendt fra Kina. Så nå at det lå link i første post. Er greit at det koster ekstra dersom de leverer fra Norge, er flust av Dropshipping om dagen, prøver å unngå disse. Da er det bedre å kjøpe fra Kina selv. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sandman1 Svart Mandag 11:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:43 Grublerier her.. Er det noen sjanse for at en slik sak vil greie å hente inn AIS fra andre båter/ skip og legge det inn på kartplotteren ombord (Raymarine Axiom 9" men med noe sikkert litt eldre seatalk greier)? Jeg fikk til å sende GPS data fra plotteren til VHF'en (en icom 330), som ikke hadde GPS, men muligheten til å ta posisjon inn fra kartplotter/ ekstern gps (noe som sikkert er greit å ha om en må hamre inn "panikknappen"...). Prismessig så er jo dette nærmest lystbetont, mtp generelle båtpenger. mvh KS Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Okkaby Svart Mandag 11:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:56 Den viser alt på min Axiom. Men jeg har kun NMEA2000 ombord. Hvordan seatalk fungere har jeg nada peiling på da min Axiom er koblet direkte til nmea2000 nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart Mandag 13:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:48 Okkaby skrev for 1 time siden: Den viser alt på min Axiom. Men jeg har kun NMEA2000 ombord. Hvordan seatalk fungere har jeg nada peiling på da min Axiom er koblet direkte til nmea2000 nettverket. Takker, da bør jeg prøve å finne ut hvilken versjon av Seatalk som jeg har ombord... Antar at det sakte kryper mot en form for "rearrangering"/ ombygging av dill og dall på pidestallen. Skulle så gjerne også hatt et bedre ekkolodd siden min eksisterende løsning bare gir dybde, uten å "se" bunn. (hadde et bedre _ekkolodd_ på Ur-Withen, og det kjennes innimellom nokså irriterende ut å ha dårligere informasjon på det punktet enn det jeg hadde på den båten). Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Okkaby Svart Mandag 13:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:54 sandman1 skrev 5 minutter siden: Takker, da bør jeg prøve å finne ut hvilken versjon av Seatalk som jeg har ombord... Antar at det sakte kryper mot en form for "rearrangering"/ ombygging av dill og dall på pidestallen. Skulle så gjerne også hatt et bedre ekkolodd siden min eksisterende løsning bare gir dybde, uten å "se" bunn. (hadde et bedre _ekkolodd_ på Ur-Withen, og det kjennes innimellom nokså irriterende ut å ha dårligere informasjon på det punktet enn det jeg hadde på den båten). Har du ikke ekkolodd på Axiom, eller kjøpt den uten den muligheten? Er jo lite forskjell i pris på den med å uten. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart Tirsdag 09:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:02 Okkaby skrev for 19 timer siden: Har du ikke ekkolodd på Axiom, eller kjøpt den uten den muligheten? Er jo lite forskjell i pris på den med å uten. Har dessverre ikke ekkolodd på Axiomen, har ekkolodd ombord som gir kun dybden rett under båten til et av instrumentene (loggen (ST60?)), men det vises kun som et tall. Når det blir grunnere så dukker det også opp ei pil som viser om de der er tendens mot å bli ennå grunnere eller dypere. Samme instrumentet viser forøvrig at badetemperaturen ligger rundt 40 grader c... Så dette er nok noe som jeg bør kikke på... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.