Okkaby Svart 2.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September Horst skrev 5 minutter siden: Så i tillegg til selve ONWA produktet så trenger man en antennesplitter til VHF og en GPS-antenne til AIS'en? Om du vil kjøre på felles antenne må du ha splitter ja. Vet han som selger disse AIS i Norge har splitter til ok pris som fungere, da kompis bruker denne. Husker bare ikke prisen lengre. GPS trenger du bare en billig antenne ala vindues antenne til 2-300kr. Kjøpte min via Elkjøp sin webshop. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 2.September Link til dette innlegget Svart 2.September Er det noen som ser utfordringer med å kjøpe alt hos aliexpress? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.September Link til dette innlegget Svart 3.September Nix... Husk N2K-kabel og gren om du skall ha AIS-målen på plottern Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
chrisrik Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Horst skrev On 2.9.2025 at 11.21: Så i tillegg til selve ONWA produktet så trenger man en antennesplitter til VHF og en GPS-antenne til AIS'en? Splitter trenger du dersom du ønsker å dele antenne med vhf ombord. Ellers trenger du vhf-antenne.. Til dere som har enheten, kan mmsi omprogrammeres uten å sende den jorda rundt...? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
eivindch Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Ja. Veldig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Ja gjøres enkelt via pc/mac/mobil via wifi og web interface Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Installert på 10 minutter. Aldeles utmerket :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Okkaby Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September chrisrik skrev for 2 timer siden: Installert på 10 minutter. Aldeles utmerket :) Bare husk i området Storebæltsbroen,så sliter den🤣😂 Ps: Var litt ironisk dette😉 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Jeg har nettopp montert en KS-200A+ AIS benytter antenne splitter mellom AIS og VHF. NMEA 2000 nettverk til raymarine plotter. Mottar via RX som forventet. Synes den sender lite ut og ser sjelden den lyser på TX på selve enheten, satt med inntrykket den ville sende ca 30 sek. Mulig når båten ligger fortøyd sender den ikke siden ikke registreres endret posisjon? Har forsøkt å oppdatere enhet med siste software og kan ikke se det går å endre TX rate i instillinger. Noen som har opplevd det samme eller kan si noe sine erfaringer? På vedlagt bilde har AIS vært påslått hele perioden. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September AIS-b skal sende hvert 3. minutt når båten ligger fortøyd. Marine traffic slår ikke av en båt om den har ligget flere dager etter hva jeg finner på nettet. Er båten godt innenfor en basestasjon som er i drift? Er det andre båter i havna som oppdateres hyppig? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Mistenker det er når den ligger i ro ja. Har ikke sett noe unormalt under fart hos meg, uten om disse tidligere diskuterte områder hvor den mister forbindelsen til omverden hehe Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Virker litt rart siden jeg heller ikke dukker på på AIS mottaker andre med mottaker i havne. Tror ikke det ikke er dødsone siden nabobåter dukker opp på Marinetraffic. Har sendt en forståelse til Onwa mulig de har en forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Hvilken Splitter bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Okkaby skrev 42 minutter siden: Hvilken Splitter bruker du? Kjøpt Aliexpress, men koblet med direkte på VHF antenne til AIS og kan ikke se det ble noen endring. Det er i all hovedsak mangel på blink på TX lampen på AIS som jeg reagerer oå Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Noen av disse billige splitter, kan kun brukes til og mottak og ikke sende. Men sjekk om du kommer opp direkte på en plotter i nabo båt, ikke kun marinetraffic. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Sjøkaptein skrev for 1 time siden: Kjøpt Aliexpress, men koblet med direkte på VHF antenne til AIS og kan ikke se det ble noen endring. Det er i all hovedsak mangel på blink på TX lampen på AIS som jeg reagerer oå På min Onwa kommer det ett svagt röd-blink ca hver 30 sekund....hur det ser ut da jeg er ute å seiler....vet ikke, men jeg syns på Marinetraffic, og syns jeg ikke der så syns jeg på Vesselfinder. Splittern er vel ikke verdens beste, ved litt Google... Fann jeg att insertion loss er ca 3,4dB....dvs tapet i effekt er over 50% Du får ca 46% av AISn sende effekt ut fra Splittern + tapet i kabeln! Når du ligger ved brygge test å kjör uten splitter.... Å se om du syns Du kan ju selvfölgl også fått ett mandagseksemplar.... Som ikke funker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
XL Marine Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober eivindch skrev On 7.8.2025 at 10.59: Da er jeg på tur med en nyinstallert Onwa transceiver (av mange - også fabrikanter - feilaktig kalt transponder). Den ser ut til å fungere. Har foreløpig bare 2 dagers erfaring med den og er litt usikker på om den oppdateres så ofte som den skal. Er ikke sikker på at antennene (spesielt VHF-antennen) er plassert ideelt. Men nå venter et par ukers bruk og jeg skal følge godt med. Jeg bruker OpenCPN på PC som kartplotter og både kabel (RS232) og wifi fungerer fint som input. Den har også NMEA200 kontakt, men jeg har ikke noe annet slikt utstyr ombort. Programmering og oppdatering gjøres enkelt via wifi. Prisen ble totalt kr. 3310 fra AliExpress (i tillegg til antenner). Eivind Heisann. Jeg ser du skriver at det er feil at produsenter bruker ordet "transponder" på en AIS som mottar og sender. Hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Nå ble jeg litt overrasket over at en som forhandler AIS-utstyr ikke vet forskjell på en transceiver og en transponder. Men da skal jeg forsøke å forklare det: En transceiver er et apparat som både sender og mottar signaler uten noen form for elektronisk forespørsel (transmitter og receiver). En transponder er en ”boks” som sender ut signaler som svar på elektronisk forespørsel (transmitter og responder). Eksempelvis har de fleste fly installert transponder. Den sender ut signaler som svar på elektronisk forespørsel fra en sekundærradar (i motsetning til primærradar som i prisippet fungerer på samme måte som radar i en båt). En AIS transceiver sender ut signaler uten forespørsel. Håper denne forklaringen fra en amatør er mulig å forstå. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
XL Marine Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Joda, vet godt forskjellen på disse to ordene. Men jeg er litt overrasket over at du ikke har sjekket litt mer før du sprer feilaktig informasjon om AIS Transponder. IMO (International Maritime Organization) har bestemt at en AIS som sender og mottar heter Transponder og ikke Transceiver.. Du kan lese mer om emnet her: https://www.imo.org/en/ourwork/safety/pages/ais.aspx#:~:text=Automatic%20identification%20systems%20(AIS)%20transponders,and%20to%20coastal%20authorities%20automatically. Digital Yacht kaller det og Transponder.. https://digitalyacht.co.uk/product-category/ais-systems/ais-transponders/ Så jeg tror jeg med god samvittighet fortsetter å kalle det AIS Transponder. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Fredag 11:23 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:23 Code0 skrev On 28.9.2025 at 11.40: AIS-b skal sende hvert 3. minutt når båten ligger fortøyd. Marine traffic slår ikke av en båt om den har ligget flere dager etter hva jeg finner på nettet. Er båten godt innenfor en basestasjon som er i drift? Er det andre båter i havna som oppdateres hyppig? Resolution MSC.74(69) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
eivindch Svart Fredag 12:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:47 Overrasket over at heller ikke IMO, som innførte kravet om slikt utstyr, vet forskjellen på en transceiver og en transponder. Men bare bruk betegnelsen transponder; dette er jo bare språklig flisespikkeri og ikke veldig viktig. De fleste forstår jo hva man mener. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 02:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 02:48 En AIS sender jo i en bestemt timeslot som er styrt Sjøkaptein skrev On 28.9.2025 at 11.15: Noen som har opplevd det samme eller kan si noe sine erfaringer? På vedlagt bilde har AIS vært påslått hele perioden. Jeg har opplevd det ved feil på GPS antenne, Hvis AIS ikke får posisjonsfix så sender den ikke Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 03:02 Link til dette innlegget Svart Mandag 03:02 eivindch skrev On 31.10.2025 at 13.47: Overrasket over at heller ikke IMO, som innførte kravet om slikt utstyr, vet forskjellen på en transceiver og en transponder. Men bare bruk betegnelsen transponder; dette er jo bare språklig flisespikkeri og ikke veldig viktig. De fleste forstår jo hva man mener. Eivind En AIS sender responderer ved å vente med å sende til den finner en ledig timeslot, eller får tildelt en. Utsendelsen er derfor til en viss grad bestemt av det den mottar. Det må jo være derfor den kalles transponder. Det er gjerne bedre enn å kalle det en sender-mottaker, som er det en skredsøker skal betegnes visstnok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.