Jump to content

Erfaring med Onwa KS-200A+ AIS med SOTDMA sender?

Okkaby

Recommended Posts

Horst skrev 5 minutter siden:

Så i tillegg til selve ONWA produktet så trenger man en antennesplitter til VHF og en GPS-antenne til AIS'en?

Om du vil kjøre på felles antenne må du ha splitter ja. Vet han som selger disse AIS i Norge har splitter til ok pris som fungere, da kompis bruker denne. Husker bare ikke prisen lengre.

GPS trenger du bare en billig antenne ala vindues antenne til 2-300kr. Kjøpte min via Elkjøp sin webshop. 

• 3 uker senere...

Jeg har nettopp montert en KS-200A+ AIS benytter antenne splitter mellom AIS og VHF. NMEA 2000 nettverk til raymarine plotter. Mottar via RX som forventet. Synes den sender lite ut og ser sjelden den lyser på TX på selve enheten, satt med inntrykket den ville sende ca 30 sek. Mulig når båten ligger fortøyd sender den ikke siden ikke registreres endret posisjon? Har forsøkt å oppdatere enhet med siste software og kan ikke se det går å endre TX rate i instillinger. Noen som har opplevd det samme eller kan si noe sine erfaringer? På vedlagt bilde har AIS vært påslått hele perioden.

Screenshot_2025-09-28-11-05-33-332_com.marinetraffic.android-edit.jpg

Sjøkaptein skrev for 1 time siden:

Kjøpt Aliexpress, men koblet med direkte på VHF antenne til AIS og kan ikke se det ble noen endring. Det er i all hovedsak mangel på blink på TX lampen på AIS som jeg reagerer oå

På min Onwa kommer det ett svagt röd-blink ca hver 30 sekund....hur det ser ut da jeg er ute å seiler....vet ikke, men jeg syns på Marinetraffic, og syns jeg ikke der så syns jeg på Vesselfinder. 

Splittern er vel ikke verdens beste, ved litt Google... Fann jeg att insertion loss er ca 3,4dB....dvs tapet i effekt er over 50%

Du får ca 46% av AISn sende effekt ut fra Splittern + tapet i kabeln! 

Når du ligger ved brygge test å kjör uten splitter.... Å se om du syns

Du kan ju selvfölgl også fått ett mandagseksemplar.... Som ikke funker

S/Y Gunga Din

• 1 måned senere...
eivindch skrev On 7.8.2025 at 10.59:

Da er jeg på tur med en nyinstallert Onwa transceiver (av mange - også fabrikanter - feilaktig kalt transponder). Den ser ut til å fungere. Har foreløpig bare 2 dagers erfaring med den og er litt usikker på om den oppdateres så ofte som den skal. Er ikke sikker på at antennene (spesielt VHF-antennen) er plassert ideelt. Men nå venter et par ukers bruk og jeg skal følge godt med. Jeg bruker OpenCPN på PC som kartplotter og både kabel (RS232) og wifi fungerer fint som input. Den har også NMEA200 kontakt, men jeg har ikke noe annet slikt utstyr ombort. Programmering og oppdatering gjøres enkelt via wifi.

Prisen ble totalt kr. 3310 fra AliExpress (i tillegg til antenner). 

Eivind

Heisann. Jeg ser du skriver at det er feil at produsenter bruker ordet "transponder" på en AIS som mottar og sender. Hvor har du det fra?

Nå ble jeg litt overrasket over at en som forhandler AIS-utstyr ikke vet forskjell på en transceiver og en transponder. Men da skal jeg forsøke å forklare det:

En transceiver er et apparat som både sender og mottar signaler uten noen form for elektronisk forespørsel (transmitter og receiver). En transponder er en ”boks” som sender ut signaler som svar på elektronisk forespørsel (transmitter og responder). Eksempelvis har de fleste fly installert transponder. Den sender ut signaler som svar på elektronisk forespørsel fra en sekundærradar (i motsetning til primærradar som i prisippet fungerer på samme måte som radar i en båt). En AIS transceiver sender ut signaler uten forespørsel.

Håper denne forklaringen fra en amatør er mulig å forstå.

Eivind

Joda, vet godt forskjellen på disse to ordene. Men jeg er litt overrasket over at du ikke har sjekket litt mer før du sprer feilaktig informasjon om AIS Transponder. IMO (International Maritime Organization) har bestemt at en AIS som sender og mottar heter Transponder og ikke Transceiver.. Du kan lese mer om emnet her: 

https://www.imo.org/en/ourwork/safety/pages/ais.aspx#:~:text=Automatic%20identification%20systems%20(AIS)%20transponders,and%20to%20coastal%20authorities%20automatically.

Digital Yacht kaller det og Transponder..

https://digitalyacht.co.uk/product-category/ais-systems/ais-transponders/

Så jeg tror jeg med god samvittighet fortsetter å kalle det AIS Transponder.

Code0 skrev On 28.9.2025 at 11.40:

AIS-b skal sende hvert 3. minutt når båten ligger fortøyd. Marine traffic slår ikke av en båt om den har ligget flere dager etter hva jeg finner på nettet. Er båten godt innenfor en basestasjon som er i drift? Er det andre båter i havna som oppdateres hyppig?

Resolution MSC.74(69) 

image.png.026d2cc28ff582eaaca5c046aebb3616.png

image.png.e11f457c16cec5bfd2a32dd7910d91db.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

eivindch skrev On 31.10.2025 at 13.47:

Overrasket over at heller ikke IMO, som innførte kravet om slikt utstyr, vet forskjellen på en transceiver og en transponder. Men bare bruk betegnelsen transponder; dette  er jo bare språklig flisespikkeri og ikke veldig viktig. De fleste forstår jo hva man mener.

Eivind

En AIS sender responderer ved å vente med å sende til den finner en ledig timeslot, eller får tildelt en. Utsendelsen er derfor til en viss grad bestemt av det den mottar. Det må jo være derfor den kalles transponder.  Det er gjerne bedre enn å kalle det en sender-mottaker, som er det en skredsøker skal betegnes visstnok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...