Kennien Startet 15.Juni Link til dette innlegget Startet 15.Juni Hvordan vil det oppleves å gå fra en ca 20 fots skjærgårdsjeep med greit skrog og ca 40 knop toppfart, til en RIB på samme størrelse ? Tenker da på ordentlige kjørebåter med stå/sitte konsoll. Type Ballistic, highfield og kanskje Zodiac. Utdypende : båten pr idag egner seg til det man normalt er på utkikk etter, kosekjøring - fiske etc. Men når man liker grisekjøring i rufsete vær med en god kjørestilling som ofte ender med stå-posisjon så kommer denne til kort. Rattet blir for lavt, båten føles for "tung" osv. Og været her jeg bor så føler jeg man bør ha noe som takler mer. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Juni Link til dette innlegget Svart 15.Juni Jeg har kjørt svært mye forskjellige båter (har jobba på flere båtopplag og verksted med svært mye prøvekjøring av båt, rekorden på 1 dag er 23 prøvekjøringer) og fellesnevneren for rib er at jeg aldri har følt meg skikkelig trygg selv om 98 av 100 turer er med flytejakke, skrogsidee som rekker meg til knærne gir null beskyttelse hvis du får ett lite kast i en sving eller skeivt hopp og da blir det langt å svømme til båten, i tilegg er det svært mye vindfang i de breie båtene der så man får ikke noe fin flyt i lufta heller, får man vinden imot så lander man ofte på ræva med nesa til himmels. Til den kjøringa du snakker om, så vil jeg anbefale en nordkapp 605 enduro, istedenfor en forvokst gummifjolle. Men det finnes også mye annet å velge imellom som både er bedre, billigere, mindre praktiske, til større, dyrere og next level egenskaper. Men 605 enduro med maks heisa motor, Andvik preppa rakerHO 22 og en hjerne som var jazza opp til 200 er faktisk den båten som har overraska meg mest, hva den faktisk er god for i 1-2m sjø, bare man tilter rett og faktisk tørr og presse den. Jeg har hoppa sikkert 10m langt med en sånn og sikkert vært 4-5m over vannet (i bunn av bølgedal) og en kamerat som var med så på plotteren i lufta og den viste 43knop. I litt god sjø, så kjører du fletta av seadoo gtr215, rxt260, rxp300 når du faktisk har blitt kjent med båten Nå har jeg en haug catamaran'r som har vunnet offshore VM og som gjør 84-100+ knop, men jeg har skikkeligt lyst på en 605 enduro igjen, deilig sommer cruiser til fine dagsturer. Men denne gang med lift, 250-300hk og en 28-30" propell, da burde den ha en økonomisk marsjfart på 40knop og ett forbruk på ca 30 liter i timen og en toppfart på 65-70knop og bruke 80-90liter i timen. Da går det ca 40 liter fra Kragerø til koster de gangene man har lyst på en pizza der, innom strømstad på harry handel også går det 50 liter så er man hjemme igjen på en times tid. Så man kan med andre ord sitte med båten full av folk og kjøre ifra de råeste orginale vannscooterne. Men hadde jeg hatt råd, skulle jeg gjerne hatt en forsterka 705 enduro uten ankervinsj med en mercury 450r-500r eller en Yamaha nizpro 475-525. Da kjører man fletta av det meste i litt god sjø, da kan de komme med tintorera'r, hydrolift t/r20, sc22, 23, s24, Goldfish 22, argo 23, twister 24 så skal de faenma få sjokk over hva familiebåten presterer med en habil kaptein Gode skrog med overkill motor, er ofte svært økonomisk og kjøre hvis man tenker liter pr nm og når man vil så kan de få frem gliset i enhver guttunge fra 6 til 90år, eller så kan man komme svært fort frem de gangene ungene griner eller man kjører ifra drittværet. Men igjen, jeg har blitt gammel mann, så elsker jeg komforten i en catamaran, den luftputa i tunellen gjør underverk for en gammel skrott med kaputt rygg i tilegg til den herlige drivstoff økonomien for en fattig mann, 30-35liter i timen i 60knop Wesling med 60etec og så seinere 150, bruker akuratt like mye pr nm i 25knop, hvis man greier og beherske seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.