Jump to content

Tankevekker: Båtbranner nesten fordoblet i forhold til i fjor! Hva er årsaken?

Dreamer

Recommended Posts

Årsaken er nok sammensatt, men en tanke som slår meg er at vi har importert, og bra Norsk salg av veldig mange mange store overnattingsbåter i Norge fra 90 og 2000 tallet. Når disse damene nå er 20-30 år gamle krever de mer vedlikehold. Med store og komplekse elektriske anlegg er jeg usikker på om vi eiere er kompetente nok til å holde dette i tipp topp stand.  Så kan man jo legge til at man kanskje har ukjente modifiseringer gjort av tidligere eiere som heller ikke er korrekt utført.

Jeg har selv hatt et par "hendelser" i år som kunne ført til båtskade (synking) eller brann, men har oppdaget dette i tide.

Høne, øl og hornmusikk!

4 hours ago, Hulda said:

Trolig overlading fra solceller.

Det er også en faktor ja. Siste sommer så skrudde jeg på om våren og av om høsten, og på den forrige båten som var av stål, så lot jeg solpaneler med batteri adminstrere seg selv og kjøre årevis i strekk, men man kan jo egentlig spørre seg selv hvor sikkert dette egentlig er. Har faktisk nå begynt å koble dem ned når jeg forlater skuta.

Når det gjelder økningen i båtbranner, så er jo dette noe som jeg for min del forventet ville komme, når jeg har sett på de mange beskrivelser av DIY prosjekter basert på 12V Lithium batterier. Jeg ville nok heller blitt ganske overrasket hvis denne økningen i antallet båtbranner ikke kom.

Ellers så er vel den totale risiko også avhengig av båttype. Stålbåt er nok ganske mye bedre for brann enn plastbåt, men stålbåt er kanskje i utgangspunktet litt mer utsatt for å tilføre eieren elektrisk sjokk, pga mange ledende omgivelser. I den båten jeg har nå, så må man enten ta vekk trappa opp til dekk, eller skru løs dekslene i gulvet for å komme fram til "ledende omgivelser". Ellers så er jo hele båten for det meste en "flytende isolator", som på den annen side brenner særdeles godt, hvis den først tar fyr.

Edit:

Forsøkte å google og finne linken, til artikkelen over, men det må vel være denne artikkelen som befinner seg bak en betalingsmur?

https://www.varden.no/nyheter/i/alMKjE/dobling-i-antall-baatbranner-frykter-rekordsommer 

Der var det visst også en som ligger åpent:

https://www.agderposten.no/nyheter/i/Oo5zWb/dobling-i-antall-baatbranner-frykter-rekordsommer

Har vært oppi to forskjellige båter i der den ene tidligere var eid av en elektriker og den andre tidligere av en skipselektriker. Kan ikke si at jeg var særlig imponert over elanlegget i noen av de. Mye underdimensjonert og stive installasjonskabler samt en salig spagetti rundt forbi. Sånn ville iallefall ikke jeg montert det. Men så er jo jeg bare en skarve hobbyelektriker da. Kan nevne at i den ene gikk hele ladestrømmen fra dynamo i en ca 6 meter tur/retur 6 kvadrat ledning via et amperameter. Med diverse skjøter på. Isolasjonen var ganske bra svidd noen plasser, men det var jo lagt opp av en elektriker.  Ikke for å rakke ned på alle de. På ingen måte,  men å tro at de er ufeilbarlige er litt feil i mine øyne. 

Kan vel være sammensatte årsaker. Økonomien til folk flest har ikke blitt bedre mht. renter og "dyrtid", og det gjenspeiles ofte på vedlikeholdssiden. Muligens en kald vinter med ekstra varmebehov og kanskje kreative løsninger med skjøteledninger, gamle og dårlige vifteovner på høy belastning osv.

Årsaksutrederne i forsikringssselskapene sitter sikkert på mer informasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...