Dreamer Startet Mandag 07:24 Link til dette innlegget Startet Mandag 07:24 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart Mandag 07:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:36 Clickbait. Å sammenligne fra et år til det neste gir ingen mening, det er mange tilfeldigheter som spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart Mandag 07:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 07:38 Forsikringsselskapene registrerte 59 branner i fritidsbåter fra januar til mars i år, mot 29 i samme periode i fjor. Det totale skadebildet for fritidsbåter er også økende – i 2024 steg antall båtskader med 12 prosent. Brannene utvikler seg ofte raskt og dramatisk. – En båt tar fyr fortere enn mange tror. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart Mandag 08:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:10 Årsaken er nok sammensatt, men en tanke som slår meg er at vi har importert, og bra Norsk salg av veldig mange mange store overnattingsbåter i Norge fra 90 og 2000 tallet. Når disse damene nå er 20-30 år gamle krever de mer vedlikehold. Med store og komplekse elektriske anlegg er jeg usikker på om vi eiere er kompetente nok til å holde dette i tipp topp stand. Så kan man jo legge til at man kanskje har ukjente modifiseringer gjort av tidligere eiere som heller ikke er korrekt utført. Jeg har selv hatt et par "hendelser" i år som kunne ført til båtskade (synking) eller brann, men har oppdaget dette i tide. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart Mandag 08:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:14 På meg virker det som om motorbåter er overrepresentert i forhold til seilbåter. Og stort sett cabincruisere. I Strömstad har vi to av dem som har tatt fyr. Den ene vet jeg hadde elektrisk tennkilde i batterirommet. Trolig overlading fra solceller. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 10:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:17 4 hours ago, Hulda said: Trolig overlading fra solceller. Det er også en faktor ja. Siste sommer så skrudde jeg på om våren og av om høsten, og på den forrige båten som var av stål, så lot jeg solpaneler med batteri adminstrere seg selv og kjøre årevis i strekk, men man kan jo egentlig spørre seg selv hvor sikkert dette egentlig er. Har faktisk nå begynt å koble dem ned når jeg forlater skuta. Når det gjelder økningen i båtbranner, så er jo dette noe som jeg for min del forventet ville komme, når jeg har sett på de mange beskrivelser av DIY prosjekter basert på 12V Lithium batterier. Jeg ville nok heller blitt ganske overrasket hvis denne økningen i antallet båtbranner ikke kom. Ellers så er vel den totale risiko også avhengig av båttype. Stålbåt er nok ganske mye bedre for brann enn plastbåt, men stålbåt er kanskje i utgangspunktet litt mer utsatt for å tilføre eieren elektrisk sjokk, pga mange ledende omgivelser. I den båten jeg har nå, så må man enten ta vekk trappa opp til dekk, eller skru løs dekslene i gulvet for å komme fram til "ledende omgivelser". Ellers så er jo hele båten for det meste en "flytende isolator", som på den annen side brenner særdeles godt, hvis den først tar fyr. Edit: Forsøkte å google og finne linken, til artikkelen over, men det må vel være denne artikkelen som befinner seg bak en betalingsmur? https://www.varden.no/nyheter/i/alMKjE/dobling-i-antall-baatbranner-frykter-rekordsommer Der var det visst også en som ligger åpent: https://www.agderposten.no/nyheter/i/Oo5zWb/dobling-i-antall-baatbranner-frykter-rekordsommer Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Mandag 16:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:30 Har vært oppi to forskjellige båter i der den ene tidligere var eid av en elektriker og den andre tidligere av en skipselektriker. Kan ikke si at jeg var særlig imponert over elanlegget i noen av de. Mye underdimensjonert og stive installasjonskabler samt en salig spagetti rundt forbi. Sånn ville iallefall ikke jeg montert det. Men så er jo jeg bare en skarve hobbyelektriker da. Kan nevne at i den ene gikk hele ladestrømmen fra dynamo i en ca 6 meter tur/retur 6 kvadrat ledning via et amperameter. Med diverse skjøter på. Isolasjonen var ganske bra svidd noen plasser, men det var jo lagt opp av en elektriker. Ikke for å rakke ned på alle de. På ingen måte, men å tro at de er ufeilbarlige er litt feil i mine øyne. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 18:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:39 2 hours ago, Cheyenne said: Isolasjonen var ganske bra svidd noen plasser, men det var jo lagt opp av en elektriker. Men så har jo heller ikke en elektriker lov til å installere i sin egen båt :-) (Men i sin egen bolig, iht regelverket.) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Mandag 18:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:46 59 båtbranner i første kvartal 2025 mot 29 i første kvartal 2024 handler nok mye om båter i opplag. Brenner det på den årstiden, så er faren for spredning stor pga. lite tilsyn. Frostsikring og tørrkoking av blybatterier er vel det som foregår på den tiden av året. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Mandag 18:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:50 2 hours ago, Cheyenne said: Har vært oppi to forskjellige båter i der den ene tidligere var eid av en elektriker og den andre tidligere av en skipselektriker. Kan ikke si at jeg var særlig imponert over elanlegget i noen av de. "Skomakerens barn", osv ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart Mandag 19:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:41 52 minutes ago, Seilars said: 59 båtbranner i første kvartal 2025 mot 29 i første kvartal 2024 handler nok mye om båter i opplag. Var det ikke i første kvartal 24 at vi hadde en kuldebølge med litt uvanlig lav temperatur i store deler av landet? Litt rart - Skulle jo tro at det var motsatt mht branner. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 10:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:40 Kan vel være sammensatte årsaker. Økonomien til folk flest har ikke blitt bedre mht. renter og "dyrtid", og det gjenspeiles ofte på vedlikeholdssiden. Muligens en kald vinter med ekstra varmebehov og kanskje kreative løsninger med skjøteledninger, gamle og dårlige vifteovner på høy belastning osv. Årsaksutrederne i forsikringssselskapene sitter sikkert på mer informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 12:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:30 Har kontaktet den kommunikasjonsrådgiveren i Tryg som uttalte seg i Agderposten, og spurt. Vi får se om han tar seg tid. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.