valvolainen Startet 16.Juni Link til dette innlegget Startet 16.Juni Min vil ikke slippe ankeret, kjører den i revers, motor går fritt og fint, men kabelaret vil ikke rulle fritt. Om jeg tar en rørtang og skrur kabelaret mot klokka løsner det og ankeret renner ut. Kjører fint inn igjen og så er det på'n igjen når det skal ut. Har demontert motor og girhus, og står nå på benken med girhuset, men klarer ikke dele dette. Har løsnet samtlige skruer og trukket ut bolter, og huset er i aluminium, så jeg tør ikke ta i med avdrager. Noen gode tips til dette? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.Juni Link til dette innlegget Svart 16.Juni Er du sikker på at det er riktig fremgangsmåte? Kan det tenkes at du f.eks. kan skru ut snekkeskruen? Hvis ikke, så er det vel bare å prøve med varme og penetrerende olje. Og noen forsiktige slag på terseskruen mens huset henger eller står på mykt underlag (jeg ser du har hammeren klar). Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 16.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni Aha, det var segerring under tetningen. Da skled det jo pent av. ikke at jeg ble klokere, hadde forventet og finne litt rust og slikt inni der som kan forklare treghetene. Men alt er jo blankt og fint og fullt i fett🤷♂️ Sitér dette innlegget Link to post
noldus Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Jeg har samme problem som deg, Engbo Maxi 34-G vinsj som ikke vil slippe ut ankeret. Må dra å slite før det slipper ut. Fant du ut hva som var feilen? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 31.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Nei dessverre. Når jeg demonterte så alt heeelt strøkent ut, masse fett og ingen skadede deler. Endte opp med og kjøpe ny vinsj på tilbud og flytte over girhuset. Så har jeg reservemotor når det er dags for det. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 31.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Jeg rengjorde og smurte opp igjen, men etter montering var vinsjen like vrang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober noldus skrev for 1 time siden: Jeg har samme problem som deg, kjenner ikke 34. men på Engbo 32 ankervinsj. er det en tapp som blir slått skakk. IKKE trykk på opp-knappen før ankret er på bunn, etter noen bråstopper blir "stopptappen" slått skakk og henger. Det er tappen ved rød pil som får trøkket ved bråstopp. For å sjekke om vinsjen går lett kan du tørne motor og gir med en bolt oppe til høyre, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
noldus Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Når jeg har fått dratt ut et par meter så henger den ikke lenger, og virker som normalt Holder på å åpne nå for å sjekke. Går det eventuelt an å bytte ut denne "stopptappen"? Kan noen fortelle meg hvordan jeg får av messing lokket? Det er en splint mellom lokk og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober noldus skrev for 2 timer siden: Kan noen fortelle meg hvordan jeg får av messing lokket? Pass ikke stort her https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543401181/p_2366-14_documentation_1 noldus skrev for 2 timer siden: Når jeg har fått dratt ut et par meter så henger den ikke lenger, og virker som normalt Holder på å åpne nå for å sjekke. Går det eventuelt an å bytte ut denne "stopptappen"? Jeg bare pusset Tappen litt. Er det dypt der du ligger, Så fester du et ekatra tau i Ankret, for at det ikke skal gå til buns. når du er forbi der det ikke henger slakk ut litt til og sett fast ekstratauet, nå kan du vinsje litt opp patrkere og droppe ankret på ny. virker alt normalt nå, vinsje helt opp parker og dropp ankret , Vil det ikke ut nå , så sjek om det er god plass i taukassa, mulig det er der feilen er. Ser "Jan" har skiftet firmanavn, har kan alt om Engbo vinsjer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.