ydalir Startet Mandag 21:14 Link til dette innlegget Startet Mandag 21:14 Hei Erlandsons brygga har satt sammen flere byggesett for konvertering til litium. Jeg synes opplegget ser fornuftig ut. Jeg lurer på hvor i skjemaet hovedstrømsbryteren(e) bør monteres? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart igår klokken 06:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:32 Mellom batteri og forbrukere er vel en normal plass å ha en bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 07:27 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:27 Hovedstrømsbryteren skal mellom batteri-pluss og forbruker. I tillegg kan du ha én bryter mellom batteri-pluss og Orion-en hvis du vil ha mulighet til å koble fra denne enkelt, (og evt én bryter mellom batteri-pluss og landstrømsladeren hvis du også vil ha mulighet til å koble fra denne uten å dra ut stikkontakten). Det fins brytere i kombinasjon med automatsikring. Jeg har noen slike ombord: https://www.bluesea.com/products/category/14/30/Circuit_Breakers/187-Series?Mounting=Surface_Mount (Det fins også endel billigere varianter av varierende kvalitet) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 08:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:32 Jeg blander meg ikke opp i det faglige. Må bare kommentere at dette ser ut som en kjempedeal. Nå begynner lithium å bli så billig at du skal være bra sta om du kjøper nye bly/syre til forbruk nå. Og så lurer jeg litt på hvorfor du ikke velger pakke 3 med solceller? 60W panel er jo ikke stort, og regulatoren er for liten til å bygge ut på, så kanskje det er bedre å kjøpe dette separat, om du vil ha det..? Jeg har 280Ah lithium, men det er 370W panel som virkelig gir frihet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart igår klokken 09:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:09 Hvis du synes 30A lading er lite, så kan du prøve å få en deal med en 50A DC-DC, eller sette inn en 30A til. De kan stå to i parallell. Obs. Victron XS 50A trenger en snart tilgjengelig softwareoppdatering for å unngå støy på VHF. Bortsett fra det problemet er den noe bedre, viser bl.a. ladestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart igår klokken 10:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:09 Tegningen mangler både sikring og kortslutningsvern. Maika skrev for 2 timer siden: Hovedstrømsbryteren skal mellom batteri-pluss og forbruker. I tillegg kan du ha én bryter mellom batteri-pluss og Orion-en hvis du vil ha mulighet til å koble fra denne enkelt, (og evt én bryter mellom batteri-pluss og landstrømsladeren hvis du også vil ha mulighet til å koble fra denne uten å dra ut stikkontakten). Det fins brytere i kombinasjon med automatsikring. Jeg har noen slike ombord: https://www.bluesea.com/products/category/14/30/Circuit_Breakers/187-Series?Mounting=Surface_Mount (Det fins også endel billigere varianter av varierende kvalitet) Disse sikringene har ikke tilstrekkelig bryteevne til å fungere som kortslutningsvern for lithiumbatteri, kun 5 000 A ved 14V. Det trengs derfor en ekstra sikring med høy bryteevne så tett innpå batteripol (enten pluss eller minus) som mulig. Husk at et lithiumbatteri kan ha en kortslutningsstrøm på rundt 20 000 A. Dersom strømmen overstiger bryteevnen til sikringen før sikringen løser ut er det ikke sikkert at den klarer å bryte kretsen selv om den løser ut. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
Martin_ Svart igår klokken 10:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:16 På skjemaet bør det være tegnet inne en sikring med høy bryteevne i nærheten av batterienes pluss-pol. F. Eks. Class-T eller NH-Sikring. Blue-Smart laderen må også ha sikring. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart igår klokken 10:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:37 Martin_ skrev 18 minutter siden: På skjemaet bør det være tegnet inne en sikring med høy bryteevne i nærheten av batterienes pluss-pol. F. Eks. Class-T eller NH-Sikring. Blue-Smart laderen må også ha sikring. Sikringer er beskrevet i manualen fra Victron også. Men ser i skissen fra trådstarter at det står 50A og 60A med liten skrift på kablene til batteriene så det er kanskje ment å være sikringer? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Maika Svart igår klokken 11:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:12 cortinaman skrev 1 time siden: Disse sikringene har ikke tilstrekkelig bryteevne til å fungere som kortslutningsvern for lithiumbatteri Kanskje upresist formulert av meg. Jeg mente de kunne settes inn som kombinert bryter/sikring mellom laderne og batteriet (der sikring er tegnet inn på bildet), ikke som erstatning for hovedsikring mellom forbruker og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 11:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:25 Maika skrev for 3 timer siden: I tillegg kan du ha én bryter mellom batteri-pluss og Orion-en hvis du vil ha mulighet til å koble fra denne enkelt, (og evt én bryter mellom batteri-pluss og landstrømsladeren hvis du også vil ha mulighet til å koble fra denne uten å dra ut stikkontakten). Orion kan en slå av i app., så det er ikke nødvendig med bryter. Landstrømlader kan en kanskje ikke slå helt av i app., men jeg tror den kan settes i Power Supply mode med en forholdsvis lav spenning, og vil da normalt ikke påvirke batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart igår klokken 11:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:50 cortinaman skrev for 1 time siden: Tegningen mangler både sikring og kortslutningsvern. Det skal da være unødvendig med kortslutningvern i et slik oppsett? BMS i batteriet vil jo stenge av hvis det er en kortslutning. I tillegg så vil jo sikringen, som du påpeker må inn i systemet, ryke ved en kortslutning. Mulig anderledes i en hjemmelaget batteripakke. Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart igår klokken 13:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:32 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Det skal da være unødvendig med kortslutningvern i et slik oppsett? BMS i batteriet vil jo stenge av hvis det er en kortslutning. I tillegg så vil jo sikringen, som du påpeker må inn i systemet, ryke ved en kortslutning. Mulig anderledes i en hjemmelaget batteripakke. Kor stor bryteevne har BMS'en i batteriet? Kor stor bryteevne har sikringen? Bryteevne er ikkje det same som sikringsstørrelse. Bryteevne beskriv den maksimale straumstyrken sikringen klarar å bryte, straumstyrkar over bryteevne kan ikkje garanterast at vil bli broten. Avhengig av utforming og materialvalg kan det bli ein ståande lysbue som opprettheld ledeevna sjølv om metallet i sikringen er smelta av. Det er fleire måtar å auke bryteevna på, f.eks. lange luftgap eller at sikringen er fyllt med sand. Den største automatsikringen i lenken til Maika har sikringsstørrelse på 200 A, men bryteevna er 2 000 A. Ein vanleg ANL sikring har bryteevne påtypisk 5 000 -7 000 ampere. Eit lithiumbatteri har ein kortslutingsstraum på rundt 20 000 ampere. Det betyr at dersom straumen overstiger bryteevna til sikringen før den rekker å slå ut kan sikringen feile. Ja den vil smelte eller slå ut, men den vil ikkje bryte lysbuen som opprettheld kretsen. Da vil straumen fortsetje heilt til noko anna smeltar, gjerne heile sikringsarrangementet eller ein ledning. Men dette tar litt tid og du vil få ein glimrande anledning til å teste brannslokkarutstyret ditt. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
SveinHa Svart igår klokken 13:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:33 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: BMS i batteriet vil jo stenge av hvis det er en kortslutning. Skal BMS fungere som en kortslutningssikring må du regne med å skifte den som en sikring også... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sørlandet2 Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden SveinHa skrev for 4 timer siden: Skal BMS fungere som en kortslutningssikring må du regne med å skifte den som en sikring også... Nei. BMSen er en elektrisk vern. Den vil resettes når belastning er fjernet, og ofte 10 sekunder. Dette er slik jeg har fått det forklart, og antar at det er grunnen til at ytterligere kortslutning-vern er nevnt av leverandøren TS henviser til, eller mun leverandør av batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden cortinaman skrev for 4 timer siden: Kor stor bryteevne har BMS'en i batteriet? Kor stor bryteevne har sikringen? Sikringen må jo dimensjoneres etter hvordan ledningsnettet er dimensjonert. BMS bryter når strømstyrke overstiger det BMSen er dimensjonert for + en buffer. Så en stor fordel med lithium sammenlignet med blybatterier for sikkerheten. Vises ganske greit i denne testen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Sørlandet2 skrev 1 minutt siden: Nei. BMSen er en elektrisk vern. Den vil resettes når belastning er fjernet, Ja, når du har en noenlunde kontrollert overbelastning men det er noe heeeeelt annet enn en 20kA kortslutning... De fleste elektronikkgreier tåler 2x merkestrøm i noen få sekunder men med 100x merkestrøm er BMSen toast før den får reagert... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Maika Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Sørlandet2 skrev for 7 timer siden: BMS i batteriet vil jo stenge av hvis det er en kortslutning BMS-en trenger gjerne 1–2 ms før den kobler ned, lysbue kan etablere seg raskere. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Man kan ikke regne med at BMS i batteriet vil frakoble ved en kortslutning. Den håndtere ikke de store kortslutningstrømmene som kan oppstå. En BMS er også som oftest laget av mange parallellkoblede mosfet transistorer. Disse har en uheldig egenskape at de kortslutter ved transistorerfeil. Da vil de ikke kunne bryte en feilstrøm i det hele tatt. Man kan aldri basere seg på at BMS vil koble ut strøm i feiltilstand, defor må man sikre batterier med vern med høy bryteevne. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden cortinaman skrev for 9 timer siden: Det trengs derfor en ekstra sikring med høy bryteevne så tett innpå batteripol (enten pluss eller minus) som mulig. Husk at et lithiumbatteri kan ha en kortslutningsstrøm på rundt 20 000 A. For å flisespikke, så har vel gjerne et 100A litiumbatteri kortslutningsstrøm på rundt 5kA, og da klarer man seg gjerne med ANL. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Til @SveinHa, @Martin_, @Maika Det er nytt for meg at det må monteres kortslutning-vern, i tillegg til hovedsikring ut fra forbruksbatteri, i dette tilfelle lithium batteriet som omtales i denne tråden. Leverandører som jeg har brukt, og andre jeg har vert i kontakt med har ikke nevnt at det må i tillegg til hovedsikring. Kan dere vise eksempel på slik sikring som vil være passende i et anlegg lik det tråden omtaler? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Jeg vil vel tro at BMSen kan fungere som en smeltesikring på den måten at den brenner opp ved en skikkelig kortslutning men det er jo ingen garanti for at den vil berge situasjonen. På solcelleanlegget mitt har jeg 500V/200A ultrafast sikring for hvert enkelt 48V batteri men om de vil berge BMSen vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Martin_ Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Sørlandet2 skrev 21 minutter siden: Til @SveinHa, @Martin_, @Maika Det er nytt for meg at det må monteres kortslutning-vern, i tillegg til hovedsikring ut fra forbruksbatteri, i dette tilfelle lithium batteriet som omtales i denne tråden. Leverandører som jeg har brukt, og andre jeg har vert i kontakt med har ikke nevnt at det må i tillegg til hovedsikring. Kan dere vise eksempel på slik sikring som vil være passende i et anlegg lik det tråden omtaler? Man behøver ikke eget kortslutningsvern i tillegg til hovedsikring. Men man installerer en vern som både ivaretar overstrøm og kortslutning. Dvs. et vern som har høy nok bryteevne. Et kombinert overstrøm og kortslutningsvern. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Takk for mye god informasjon. Her var det flere ting jeg ikke hadde tenkt på. Jeg tar kontakt med forhandler og prøver å få komplettert koblingsskjema, slik at sikringer og brytere blir riktig plassert. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Sørlandet2 skrev 57 minutter siden: Til @SveinHa, @Martin_, @Maika Det er nytt for meg at det må monteres kortslutning-vern, i tillegg til hovedsikring ut fra forbruksbatteri, i dette tilfelle lithium batteriet som omtales i denne tråden. Leverandører som jeg har brukt, og andre jeg har vert i kontakt med har ikke nevnt at det må i tillegg til hovedsikring. Kan dere vise eksempel på slik sikring som vil være passende i et anlegg lik det tråden omtaler? Eksempel på sikringer med høy kortslutningsytelse / bryteevne: Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Lettest å få tak i er vel NH-sikringer eller så har vel Victron og fler anerkjente merker kommet med Class-T. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.