svein12 Startet igår klokken 04:57 Link til dette innlegget Startet igår klokken 04:57 Hei, Jeg fikk nylig et varsel (buzzer-lyd) knyttet til ferskvann på styrbord Cummins-motor. Samtidig begynte temperaturmåleren å svinge mellom 80 °C og 90 °C. Babord motor går fint og har stabil temperatur, så dette virker å være isolert til styrbord side. Har noen erfaring med dette? Kan det være en defekt temperatursensor, problemer med termostaten, eller kanskje luft i kjølesystemet? Setter stor pris på tips og forslag! Takk på forhånd, Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 05:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:00 Er kjølevæske nivået normalt/slik det skal? Sitér dette innlegget Link to post
svein12 Svart igår klokken 05:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:03 det er helt normalt.har heller ikke skiftet noe som gjør at det skulle komme luft i systemet Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart igår klokken 05:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:20 Tenker at termostaten er defekt eller at det lille hullet i termostaten eller blokka som skal slippe litt vann forbi termostaten er tett. Vann varselet kan kanskje utløses av dampbobler forbi sensoren hvis den er i ferd med å koke. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Selco Racing Svart igår klokken 05:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:44 Ligner symptomer på defekt topp-pakning. Sitér dette innlegget Link to post
svein12 Svart igår klokken 05:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:53 takk for svar.er dette en stor jobb og få fikset Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart igår klokken 08:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:01 Stor jobb, så du må være helt sikker på at akkurat det er feilen før du begynner. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart igår klokken 08:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:11 Om det er toppakning vil det vel minke kjøleveske? merkes det noe på draget i motor? røyk? Skulle jeg tippe ville jeg trodd det var tempsensoer og termostat. Det trenger ikke være en stro jobb. Om du ikke har noe motorkunskaper, så ville jeg fått tak i en mekaniker som kjenner den Cumminsmotoren du har! tror det er relativt lett da å finne ut hva som er feil. Umulig å si noe sikkert, og vi vet ikke hvilken type motor du har, hvor mange timer den har gått, hvilket vedlikehold den har hatt, hvor gammel osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
subwoofer Svart igår klokken 08:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:52 Første stopp for sjekk av toppakning: ta av lokket på kjølevæskebeholderen og se om det bobler/ryker/lukter eksos(*), evt flyter olje på toppen. Hvis dette ser greit ut hadde jeg byttet tempgiver og termostat på mistanke. *) mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart igår klokken 09:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:05 Hadde feil temperaturvisning på en 6BTA5.9. Alt ellers var normalt, ikke koking. Det var instrumentet i panelet som var defekt. Du kan bytte mot babord å se om feilen flytter seg. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
svein12 Svart igår klokken 09:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:54 takk for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.