wilma Startet igår klokken 10:05 Link til dette innlegget Startet igår klokken 10:05 Har byttet båt og la fort merke til at vannet i kranene pulserer i takt med lyden fra pumpen på den "nye" båten. Ved full åpning er trykket mer eller mindre jevnt, men med liten stråle pulserer vannstrålen. På den gamle båten derimot var det en jevn fin strøm uansett hvor mye kranen(e) ble åpnet. Begge pumpene er av typen Jabsco, og ingen av båten har akkumulatortank. Hva er løsningen på den nye, synes den pulserende vannstrålen er litt irriterende? Montere akkumulatortank, eller rett og slett bytte pumpen. Ser at noen pumper har bypass funksjon for jevn vannstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 10:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:10 Jeg tror du trenger en trykktank. Så den gamle båten hadde ikke trykktank, men det fungerte fint? Kanskje røranlegget har noe å si ... elastiske vs inelastiske rør, lengde, tykkelse, etc? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart igår klokken 10:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:11 Akkumulator tank, eller trykk tank som Tobixen skriver er nok løsningen ja. Eksempel : https://seatronic.no/seaflo-0-75l-ekspansjonstank Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart igår klokken 10:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:22 Hvordan "pulserer" forresten? Er det slik at pumpen skrur seg av og på? Dersom anlegget er uten trykktank så ønsker man vel at pumpen skrus på med en gang man åpner krana, pumper kontinuerlig mens krana er åpen, og skrur seg av umiddelbart når krana stenges. Jeg mener å huske at vi hadde noe slikt opplegg i forrige båt. Kanskje pumpa er for kraftig, eller trengs å justeres? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart igår klokken 10:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:23 Kjært barn har mange navn - "ekspansjonstank" heter det i linken som @Erik postet over :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
wilma Svart igår klokken 10:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:27 Vet ikke om det kan være verdt å nevne at hvis det er originalpumpen som sitter i er den fra 2000, men den jeg hadde tidligere i forrige båten var fra 2007. Kan det være en pumpeforskjell her også? Gamlebåten hadde stort sett vanlige myke slanger, men i den "nye" er det brukt noe stive rør som går over i mykere rør. @tobixen Ikke trykktank i den forrige båten nei, men alikevel smooth vannstråle i alle kraner, også samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart igår klokken 10:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:32 @tobixen Når bryter til vannpumpen blir blir slått på (hvis den har vært av, typisk når man ikke har vært i båten på en stund) går pumpen et par sekunder og bygger opp trykk for så og stoppe, akkurat som den forrige. Pumpen går konstant ved tapping av vann, og skrur seg av så godt som med en gang når kranen stenges. Alt er egentlig som i den forrige båten, med unntak av at vannstrålen pulserer. Jo mere kranen åpnes, jo mindre merkbart blir pulseringen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 10:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:37 2 minutes ago, wilma said: @tobixen Når bryter til vannpumpen blir blir slått på (hvis den har vært av, typisk når man ikke har vært i båten på en stund) går pumpen et par sekunder og bygger opp trykk for så og stoppe, akkurat som den forrige. "Bygger opp trykk" forutsetter jo at det er mulig å bygge opp trykk. Uten ekspansjonstank så må jo det bety at vannslangene er noe fleksible, eller at det er luft i systemet noe sted. 2 minutes ago, wilma said: Pumpen går konstant ved tapping av vann, og skrur seg av så godt som med en gang når kranen stenges. Alt er egentlig som i den forrige båten, med unntak av at vannstrålen pulserer. Jo mere kranen åpnes, jo mindre merkbart blir pulseringen. Vannpumpen er for kraftig til at den er velegnet til å brukes med halvåpne kraner uten ekspansjonstank. Jeg tror at ekspansjonstank er en relativt garantert måte å løse problemet på her, mens andre ting som å bytte pumpe ikke nødvendigvis vil hjelpe. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart igår klokken 10:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:38 wilma skrev 9 minutter siden: @tobixen Når bryter til vannpumpen blir blir slått på (hvis den har vært av, typisk når man ikke har vært i båten på en stund) går pumpen et par sekunder og bygger opp trykk for så og stoppe, akkurat som den forrige. Pumpen går konstant ved tapping av vann, og skrur seg av så godt som med en gang når kranen stenges. Alt er egentlig som i den forrige båten, med unntak av at vannstrålen pulserer. Jo mere kranen åpnes, jo mindre merkbart blir pulseringen. Da er det akkumulator tank du trenger for å få det jevnt. Spesielt hvis du har varmtvannstank og dusj er dette veldig kjekt, så får du jevn temperatur på vannet. Hvis ikke er det jo mer en smaks sak, men det spruter jo mindre når vannstrålen er jevn. Det er enkelt å installere. Kapp en vannledning etter pumpen ett sted, og sett inn tanken mellom de to endene du fikk. Det er ingen elektronikk involvert. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
wilma Svart igår klokken 10:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:54 Erik skrev 14 minutter siden: Da er det akkumulator tank du trenger for å få det jevnt. Spesielt hvis du har varmtvannstank og dusj er dette veldig kjekt, så får du jevn temperatur på vannet. Hvis ikke er det jo mer en smaks sak, men det spruter jo mindre når vannstrålen er jevn. Det er enkelt å installere. Kapp en vannledning etter pumpen ett sted, og sett inn tanken mellom de to endene du fikk. Det er ingen elektronikk involvert. Har både varmtvannstank og dusj. Da får jeg prøve en akkumulatortank. Er den Seaflo som ble linket til tidligere i innlegget greit nok? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart igår klokken 10:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:58 wilma skrev 1 minutt siden: Har både varmtvannstank og dusj. Da får jeg prøve en akkumulatortank. Er den Seaflo som ble linket til tidligere i innlegget greit nok? Har hørt om folk som har laget dette selv ved å modifisere en stor brusflaske, så det er ikke mye som skal til tror jeg. Det er ikke noe fiks faks med dette, så enkelt og billig er sikkert godt nok. Bare tenk på hvor den skal plasseres, og at du har plass nok til den du kjøper. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart igår klokken 11:14 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:14 41 minutes ago, Erik said: Hvis ikke er det jo mer en smaks sak I produktinformasjonen til ekspansjonstanken det ble linket til påpekes det at man sparer strøm også. Det gir mening, er lite energieffektivt at vannpumpen gir alt den har og sloss mot en kran som er halvåpen. Med stor nok ekspansjonstank så vil pumpen gå en stund frem til trykket er høyt nok, så skru seg av til trykket er for lavt ... vel ... da er man egentlig tilbake til "pulsering" igjen. Hm! Jeg har ekspansjonstank så det holder, når krana er nesten helt åpen så kan jeg jo se at det øker litt på når pumpa går og reduseres litt når pumpa er av (når krana er helt åpen, så vil pumpa normalt gå hele tiden. Dersom krana er halvåpen, så er ikke forskjellen så merkbar. Tror jeg. Jeg har ikke irritert meg nok over dette til å legge merke til det eller eksperimentere med det). 21 minutes ago, Erik said: Har hørt om folk som har laget dette selv ved å modifisere en stor brusflaske, så det er ikke mye som skal til tror jeg. Jeg synes ikke den tanken var så dyr at det burde være behov for å fikle med en brusflaske - men dersom man har en T-kobling man kan koble på vannsystemet og et rørstykke som passer både på T-kobilngen og flasketuten, og i tillegg en god slangeklemme, så er det rimelig risikofritt å se om en brusflaske kan gjøre nytten - bare husk på at tuten må vende ned :-) Dersom "litt fleksible vannslanger" i forrige båt var nok til at man unngikk "pulsering", så sier jo det litt om hvor lite som skal til. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
wilma Svart igår klokken 12:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:29 Men noen pumper markedesføres med bypass funksjon som gjør at man ikke trenger tank: Har bypass-funksjon for jevn vannstrøm slik at bruk av akkumulatortank er unødvendig Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 12:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:53 Ja, da er eneste fordeler med ekspansjonstankene at man sparer noe strøm. Så har man kanskje en liter med vann som kan tappes ut selv om vannsystemene er skrudd av ... det er både fordeler og ulemper med dét. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 3 hours ago, tobixen said: Kjært barn har mange navn - "ekspansjonstank" heter det i linken som @Erik postet over :-) "Ekspansjonskar" er også brukt, men da først og fremst forbindelse med sikring for at varmtvannstanker ikke går i stykker når vannvolumet øker som følge av oppvarming. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Windy37GM Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden I noen båter er slangene så lange/av en type at de nesten fungerer som akkumulatortank :-) Dvs det pulser ikke selv uten tank. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Kanskje det gjelder i Middelhavet, men her hjemme er vel plastslangene like stive som kobber-rør? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vaagen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lars H. skrev 29 minutter siden: Kanskje det gjelder i Middelhavet, men her hjemme er vel plastslangene like stive som kobber-rør? I min båt er det plastslanger, og de holder en god del trykk (kan fint vaske henda en gang eller to uten at pumpen er på), og jevner ut pulseringen fra pumpen. Ca. toms slange, antar/håper av type som er egnet til drikkevann. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Gabi Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden https://www.watski.no/trykksatt-vannpumpe-up3-e-12-24v-15l-2-5bar-11Yyc Jeg hadde denne i forrige båt. Ordentlig kvalitetsgreier fra Marco. Trenger ikke akkumulator. Silkemyk vannstrøm. Eneste ulempe var filteret som var litt tuklete å skru av med stive slanger tilkoblet eller ved trange forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Vaagen skrev 12 minutter siden: Ca. toms slange, antar/håper av type som er egnet til drikkevann. Oih! Slik dimensjon har jeg ikke hjemme engang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vaagen Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Lars H. skrev for 2 timer siden: Oih! Slik dimensjon har jeg ikke hjemme engang. Nei, ganske god dimensjon. Kan være 3/4, har ikke målt. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Captain A Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Pulserer det med 2 kraner åpen og ? Vist ikkje det gjør det kan det være verd og rense sil i kran. Har opplevd den var nesten tett og da var det voldsom pulsering i pumpe pga den fikk ikkje nok flow Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Dette høres ut som et klassisk trykkstøtproblem i et ustabilt rørsystem. Det kan være stor forskjell i hvordan trykket forplanter seg avhengig av pumpe, trykkbryter, lengde, materiale og diameter på røropplegget, samt kapasiteten på kranene. Jeg ville gått for trykkakumulator først som sist. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
wilma Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden @Captain A har ikke forsøkt og åpne to kraner samtidig ennå. Skal teste og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.