Jump to content

Ford 2402 lagret i 2 år, ruser etter start

Leon KAD502

Recommended Posts

Har en ford 2402 med sims diesel fordelings/trykk-enhet.

Problemet har oppstått etter 2 år uten bruk. Startet opp, og motor gikk rett på overrus. Forsøkte først å justere med gasskontroller. Ikke antydning til reaksjon på turtall. Forsøkte stopp knappen. Heller ikke der var det antydning til reaksjon. Så at begge hendler beveget seg på motoren. Måtte stoppe den ved å blokkere innsuget. Skjønte fort at noe mest sansynelig har grodd fast inne i enheten som fordeĺer diesel til dysene. Forhørte meg litt rundt blant båtvenner i båthavna om hva det kunne være. En som kom opp med en forklaring nevnte et lokk på sida diesel fordeleren til dysene.  Det var enten stemplene, noen "gaffler"/"slidere" eller stemlene søm hadde satt seg. Fikk beskjed om å fjerne lite deksel på sida så jeg kom til mekanikken som styrer stemplene som fordeler og skaper trykk til dysene. Det kunne skje at denne mekanikken og stemplene grodde fast, men det slapp som regel taket når man dynke det i CRC565 eller WD40. Så nå skal det stå slik til i morgen, så får jeg se da.

Lurer allikevel på om andre har kjennskap til andre løsninger på dette?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart,  og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart,  og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. 

Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Leon KAD502 skrev for 6 timer siden:

Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene?

De er like bortsett fra antall sylindre. Min var smurt fra motoren. Men den skal uansett ha vanlig motorolje. 15W-40.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Leon KAD502 skrev for 3 timer siden:

Kan jeg kjøre motoren på starteren uten at det spruter ut deler i hele båten og i indre havn med dekselet åpent

Jeg tviler på at det vil sprute ut deler. Det er vel ikke dekselet som holder dem på plass? Uansett, jeg ville nok ha smurt og rikset på det til det begynner å løsne for så å skru dekselet på igjen før oppstart.  Slik ble det gjort hos meg. Jeg fikk beskjed om at motoren kunne få litt ruftete gange i begynnelsen før det har gått seg til, men det gikk egentlig helt greit. Min motor hadde også stått et par-tre år før dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...