Leon KAD502 Startet igår klokken 14:36 Link til dette innlegget Startet igår klokken 14:36 Har en ford 2402 med sims diesel fordelings/trykk-enhet. Problemet har oppstått etter 2 år uten bruk. Startet opp, og motor gikk rett på overrus. Forsøkte først å justere med gasskontroller. Ikke antydning til reaksjon på turtall. Forsøkte stopp knappen. Heller ikke der var det antydning til reaksjon. Så at begge hendler beveget seg på motoren. Måtte stoppe den ved å blokkere innsuget. Skjønte fort at noe mest sansynelig har grodd fast inne i enheten som fordeĺer diesel til dysene. Forhørte meg litt rundt blant båtvenner i båthavna om hva det kunne være. En som kom opp med en forklaring nevnte et lokk på sida diesel fordeleren til dysene. Det var enten stemplene, noen "gaffler"/"slidere" eller stemlene søm hadde satt seg. Fikk beskjed om å fjerne lite deksel på sida så jeg kom til mekanikken som styrer stemplene som fordeler og skaper trykk til dysene. Det kunne skje at denne mekanikken og stemplene grodde fast, men det slapp som regel taket når man dynke det i CRC565 eller WD40. Så nå skal det stå slik til i morgen, så får jeg se da. Lurer allikevel på om andre har kjennskap til andre løsninger på dette? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
hegra Svart igår klokken 15:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:49 Peile olja før du starter, og lukt på motoroljen. Det kan være membran i fødepumpa som er defekt etter to års stillstand. Da kan diesel renne rett ned i bunnpanna. Resultatet er at nivå på olje blir for høyt og motoren får tak i denne suppa og ruser ut ukontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 17:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:19 Høres ut som kaldstareknappem er rustet fast sjekk at armen 4 beveger seg og at 5 lar seg trykke inn. Den spretter ut så fort en slår et slag med starteren. Skift smo.olje på H-tr pumpen Lufteskruer til H -tr pumpa Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart igår klokken 20:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:07 Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart, og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden index skrev for 2 timer siden: Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart, og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
index Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Leon KAD502 skrev for 6 timer siden: Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene? De er like bortsett fra antall sylindre. Min var smurt fra motoren. Men den skal uansett ha vanlig motorolje. 15W-40. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Kan noen si meg om den delen som pilen peker på skal slide lett frem og tilbake kun ved å berøre den lett med fingeren? Kan jeg kjøre motoren på starteren uten at det spruter ut deler i hele båten og i indre havn med dekselet åpent Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Blyrompa Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Hadde tilsvarende på en OM636. Dieslepumpa måtte på service. Noen vekter som satt fast om jeg husker riktig. Ble ordna av Minge i Indre Østfold.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Leon KAD502 skrev for 3 timer siden: Kan jeg kjøre motoren på starteren uten at det spruter ut deler i hele båten og i indre havn med dekselet åpent Jeg tviler på at det vil sprute ut deler. Det er vel ikke dekselet som holder dem på plass? Uansett, jeg ville nok ha smurt og rikset på det til det begynner å løsne for så å skru dekselet på igjen før oppstart. Slik ble det gjort hos meg. Jeg fikk beskjed om at motoren kunne få litt ruftete gange i begynnelsen før det har gått seg til, men det gikk egentlig helt greit. Min motor hadde også stått et par-tre år før dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Blyrompa skrev for 6 timer siden: Hadde tilsvarende på en OM636. Dieslepumpa måtte på service. Noen vekter som satt fast om jeg husker riktig. Ble ordna av Minge i Indre Østfold.. Husker du/vet du hvor de vektene satt hen? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Blyrompa Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Er vel sentriperal vekter, men nei, jeg åpnet ikke pumpa. Jeg tror dette er noe du bør sette bort om du ikke har sett det før.. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Nå har jeg sett at alle 6 stemplene beveger seg, så da er det eliminert. Det som slår meg da er kaldstartfunksjonen som aktiveres når gassen settes i full gass posisjon, og mekanisk knapp i senter av stopp hendelen på pumpa trykkes inn, men som spretter ut når motor starter har grodd fast. Den setter vel alle kraner på full flow for å hjelpe til ved kaldstart. Denne virker som spretter ut nå, men kan ha vært fastrgrodd. I går ble alt bada i CRC565, og det er mulig at ting har løsnet siden da. Får prøve å starte når kompis kommer tilbake. Jeg er ikke helt frisk nok til å drive å bøye meg og hoppe opp og ned så jeg får litt hjelp. Er det noen med innspill så setter jeg pris på det. Så kom gjerne med innspill for det😃👍🏻 Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Roger jo Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Leon KAD502 skrev 52 minutter siden: Husker du/vet du hvor de vektene satt hen? De sitter på innsiden av Stopp hendlen og kaldstart knappen. Jeg hadde levert den inn før noe mer blir øfelakt. Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa og kjøre litt på startere så ser du om det kommer diesel. Da staeter den ikke. Er de vandring på Stopphendlen og kaldstart knappen? Vil si at så lenge den ruser ut får den altfor mye diesel , det fyder på at det ikke er noe i veien med levering Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Leon KAD502 skrev 42 minutter siden: Det som slår meg da er kaldstartfunksjonen som aktiveres når gassen settes i full gass posisjon, og mekanisk knapp i senter av stopp hendelen på pumpa trykkes inn, men som spretter ut når motor starter har grodd fast. Den setter vel alle kraner på full flow for å hjelpe til ved kaldstart. Denne virker som spretter ut nå, men kan ha vært Hvis du trykker inn kaldstart og gir fult pådrag skal den ruse ut. Når jeg en skjelen gang trykker inn kaldstart har jeg gasshendlen på ca 900 omd, endda sier det vommm før den detter ned til 900 og jeg tar den ned til tommgang. Du kan teste stopphendlen Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa og kjøre litt på startere når du ser det kommer diesel. så du drar i stopphendlen da skal det ikke komme diesel. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Leon KAD502 Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Roger jo skrev 12 minutter siden: Hvis du trykker inn kaldstart og gir fult pådrag skal den ruse ut. Når jeg en skjelen gang trykker inn kaldstart har jeg gasshendlen på ca 900 omd, endda sier det vommm før den detter ned til 900 og jeg tar den ned til tommgang. Du kan teste stopphendlen Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa og kjøre litt på startere når du ser det kommer diesel. så du drar i stopphendlen da skal det ikke komme diesel. . Jada, det vet jeg fra før, men her var det null reaksjon overhode. Den hverken stoppa eller gikk ned på tid. Gikk vel sikkert 30-40 sek. før vi fikk stoppa den ved å kvele motor på innsuget. Takk for innspill😃👍🏻 Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.